Jedną z podstawowych procedur serwisowych jest wymiana filtrów. Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje osadników, o których kierowca pod żadnym pozorem nie może zapomnieć. Trzy z nich odgrywają ważną rolę w regulowaniu pracy silnika, a jeden wpływa na jakość powietrza dostającego się do kabiny. Zobaczcie co musicie o nich wiedzieć!

Filtrem, o którym żaden z kierowców nie może zapomnieć, jest osadnik filtrujący olej silnikowy. Jego wymiana stanowi nieodłączny element zalewania jednostki napędowej nowym smarowidłem i powinna być wykonywana co rok lub 10 - 15 tysięcy kilometrów. Zdarza się, że współczesne samochody są serwisowane w trybie LongLife. To zakłada przegląd olejowy wykonywany co dwa lata lub 30 tysięcy kilometrów. Interwału nie należy przeciągać. To właściwości oleju i stan filtra oleju w głównej mierze warunkują trwałość metalowych elementów silnika oraz turbosprężarki. 

Usługa wymiany filtra jest zgrana z usługą wymiany oleju i albo nie wymaga dopłaty, albo wiąże się z niewielkim kosztem. Osadniki dzieli się według dwóch klasyfikacji. W pierwszej rozróżnia się filtry puszkowe, których obudowa i wkład stanowią integralną całość oraz takie, w których obudowa jest przymocowana do bloku silnika, a wymienny jest sam wkład. Poza tym osadniki dzieli się na przegrodowe i szczelinowe. W pierwszym przypadku materiał porowaty pełni rolę przegrody, która może odbierać zanieczyszczenia powierzchnią zewnętrzną oraz wewnętrzną. W drugim stosuje się blaszki filtrujące z przekładkami. Nieczystości zbierają się na dnie obudowy i są okresowo usuwane. 

Filtra powietrza? Silnik musi mieć czym oddychać!

Filtry w aucie: kiedy i jak je wymieniać?Regularnej wymianie musi podlegać także filtr powietrza. Jego stan jest o tyle kluczowy, że to on oczyszcza powietrze dostające się do komory spalania. Eksploatacja auta z zapchanym osadnikiem powoduje, że jednostka napędowa nie otrzymuje wystarczającej ilości tleniu. To odbija się na zmniejszonej mocy silnika i zwiększonym spalaniu. Rozróżnia się dwa rodzaje filtrów powietrza. W mokrych kierowca ma do czynienia z metalową puszką wyposażoną w nasączoną olejem siatkę wyłapującą zanieczyszczenia. Obecnie na rynku spotyka się przede wszystkim osadniki suche. Te są wyposażone w materiał sztuczny lub naturalny, który odbiera z filtrowanego powietrza nawet 99 procent pyłów. 

Większość firm motoryzacyjnych zaleca wymianę filtra powietrza mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów. Przesłanką decydującą o skróceniu interwału jest eksploatacja auta w silnie zapylonym środowisku (np. na bezdrożach). Zakup nowego filtra powietrza nie stanowi nadmiernie wygórowanego wydatku. Zazwyczaj ceny elementu nie przekraczają 40 - 50 złotych. Niezwykle prosta jest także jego wymiana. Wystarczy podnieść maskę i odszukać w komorze silnika dużej, plastikowej obudowy. Najczęściej jest ona zamykana na zatrzaski. Po ich odbezpieczeniu wystarczy wyjąć stary filtr i zamontować nowy. 

Prawidłowa praca jednostki napędowej wymaga wymiany jeszcze jednego filtra. Mowa oczywiście o filtrze paliwa. W przypadku motorów wysokoprężnych osadnik jest montowany w komorze silnika. Wygląda jak metalowa lub plastikowa puszka, która posiada połączenia do przewodów paliwowych. Jego zadaniem jest wyłapanie wszelkich zanieczyszczeń i wody zaraz przed tym, jak olej napędowy trafi do aparatury wtryskowej. W benzyniakach stosuje się nieco inne rozwiązanie. Tzw. filtr wstępny montowany jest w zbiorniku paliwa. W jego wnętrzu znajduje się gęsta, metalowa siatka, która ma za zadanie wyłapywać wodę z benzyny. 

W zależności od zaleceń producenta, ewentualnie jakości tankowanego paliwa zaleca się, aby wymieniać filtr paliwa co 40 do 60 tysięcy kilometrów. W dieslach czasami istnieje możliwość montażu samego wkładu filtrującego. Warto jednak zaznaczyć, że podczas wykonywania procedury bardzo łatwo zapowietrzyć układ zasilania. Dodatkowo w silnikach wysokoprężnych co 20 tysięcy kilometrów należy spuścić z odstojnika odsączoną z oleju napędowego wodę. 

Wymiana filtra paliwa być może nie jest skomplikowana i nie wymaga specjalistycznej wiedzy, jednak większość kierowców i tak powierza jej wykonanie mechanikom. Zazwyczaj cena usługi nie przekracza 30 - 40 złotych. Filtr do jednego z popularnych modeli segmentu C kosztuje od 50 do 120 złotych. 

Powietrze w kabinie - nie ignoruj filtra przeciwpyłkowego

Najczęściej podczas serwisowania auta kierowcy bagatelizują wymianę filtra kabinowego. To poważny błąd. Zanieczyszczony osadnik będzie decydował o osłabionym przepływie świeżego powietrza do wnętrza, utrudni działanie dmuchawy, spowoduje nadmierne parowanie szyb oraz może być źródłem nieprzyjemnych zapachów. Rozróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych. Standardowe są wykonane z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zdecydowanie droższy, ale i bardziej efektywny jest filtr węglowy. Gąbczasta struktura wkładu sprawia, że wyłapywanie są nie tylko brudy, ale także alergeny oraz pochłaniane są nieprzyjemne zapachy z otoczenia. 

Filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tysięcy kilometrów lub co rok. Podobnie jak w przypadku filtra powietrza interwał należy skrócić w sytuacji, w której auto jest eksploatowane w silnie zapylonym środowisku. Producenci umieszczają osadnik w dwóch miejscach. Ten znajduje się albo w podszybiu, albo za schowkiem na rękawiczki. Zazwyczaj kierowcy nie dokonują wymiany we własnym zakresie, a przy okazji innej wizyty u mechanika. W ten sposób usługa w większości przypadków jest wykonywana gratisowo. Filtr przeciwpyłowy jest tani. Jego cena zazwyczaj nie przekracza 50 - 60 złotych.

Części przydatne podczas podstawowego serwisu auta dostępne w iParts.pl:

Filtry oleju dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-oleju,100259.html

Filtry paliwa dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-paliwa,100261.html

Filtry powietrza dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-powietrza,100260.html

Filtry przeciwpyłowe dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-kabinowy-przeciwpylkowy,100263.html