Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym jest brake fading? W jaki sposób zjawisko to może zagrozić nam wszystkim?

Brake fading to zjawisko o bardzo dużym wpływie na konstrukcję poszczególnych części samochodowych i wcale nie chodzi tu wyłącznie o hamulce. Fakt, iż fading kojarzony jest przede wszystkim z układem hamulcowym wynika stąd, iż to hamulce stoją na pierwszej linii walki o nasze bezpieczeństwo. Jeśli ich konstrukcja nie będzie odpowiednia, brake fading sprawi, iż mogą stać się całkowicie bezużyteczne. Czy da się tego uniknąć?

Brake fading. Czym jest i jak nam zagraża?

Czym jest brake fading i w jaki sposób do niego dochodzi?

Brake fading (z ang. brake – hamulce i fading – zanikanie) jest zjawiskiem znanym doskonale każdemu inżynierowi, konstruktorowi oraz ekspertowi zajmującemu się motoryzacją. W sposób definicyjny brake fading można określić jako zanik siły tarcia następujący wskutek wzrostu temperatury elementów ciernych układu hamulcowego. A jak brzmiałoby to opisane bardziej zrozumiałym językiem?

Kiedy naciskacie na pedał hamulca, pracować zaczynają elementy cierne układu hamulcowego, czyli:

Ponieważ zjawisko fadingu związane jest przede wszystkim z autami o większej masie lub mocy silnika, możemy przyjąć za wzorzec, że hamulce ich (przynajmniej te przednie) oparte są na tarczach i klockach hamulcowych. Elementy te podczas hamowania zaczynają trzeć o siebie i wskutek tego wytwarzać ogromne ilości ciepła. Przy długiej i intensywnej pracy temperatura ich dochodzi do 200℃ i więcej. W tej temperaturze pomiędzy tarczami a klockami zaczynają gromadzić się gazy wydzielane przez elementy cierne. Gazy te pod dużym ciśnieniem (zwiększanym przez nacisk klocka na tarczę) zaczynają stanowić barierę niedopuszczającą do całkowitego zwarcia się klocków z tarczą hamulcową. W efekcie hamulce tracą na efektywności, a Wy czujecie, że tracicie nad nimi pełną kontrolę. Właśnie tak dochodzi do zjawiska znanego jako brake fading.

W jakich okolicznościach jesteście szczególnie narażeni na zjawisko fadingu?

Wszystko tak naprawdę zależy do tego, jaki jest Wasz preferowany styl jazdy. Fading, jak wynika z poprzedniego akapitu, związany jest nierozerwalnie z intensywną pracą hamulców. Samo to zjawisko po raz pierwszy zostało zauważone i zbadane dokładnie w motosporcie, gdzie hamulce często pracują na granicy swojej wytrzymałości. Jeśli więc sami bierzecie udział w rajdach samochodowych lub zwyczajnie lubicie ostro zaszaleć na specjalnie do tego przeznaczonym torze wyścigowym, to faktycznie macie szansę poznać osobiście, czym jest fading.

Każdy z Was może również zetknąć się ze zjawiskiem znanym jako brake fading mimo absolutnego braku ciągotek to agresywnej jazdy. Wystarczy, że podczas zjeżdżania ze sporych wzniesień będziecie nieustannie trzymać nogę na hamulcu. W takiej sytuacji klocki i tarcze bardzo szybko rozgrzeją się do czerwoności, a zbierające się pomiędzy nimi gazy obniżą efektywność układu.

Co możecie zrobić, aby brake fading stał się mniej niebezpieczny?

Najprostszym sposobem jest oczywiście unikanie sytuacji, w których może dojść do brake fadingu. Niestety, nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze mamy nad tym kontrolę. Dlatego aby chronić kierowców przed spadkiem efektywności układu hamulcowego, konstruktorzy i inżynierowie badający ten temat stworzyli tarcze hamulcowe chroniące przed fadingiem. Co to za tarcze? Chodzi tu o:

  • tarcze hamulcowe nacinane,
  • tarcze hamulcowe nawiercane.

Otwory i nacięcia wykonane w tych tarczach mają na celu m. in.:

  • zwiększenie skuteczności rozpraszania ciepła,
  • odprowadzanie zbierających się nad nimi gazów,
  • odprowadzania wody i pary wodnej,
  • ścierania zeszklonej warstw tworzącej się pod wpływem wysokiej temperatury na masie ciernej.

Wszystkie te cele prowadzą bezpośrednio do tego, że zjawisko brake fadingu w przypadku samochodów wyposażonych w nawiercane lub nacinane tarcze hamulcowe przestaje być groźne, choć nadal należy na nie uważać.

Jeśli chcielibyście zapewnić sobie pełen spokój i ochronę przed fadingiem, możecie w każdej chwili wejść na stronę naszego sklepu iParts.pl i sprawdzić naszą ofertę tarcz hamulcowych nawiercanych lub nacinanych, przeznaczonych dokładnie dla Waszych samochodów. W razie wszelkich problemów z ich doborem, nasi eksperci udzielą Wam wszelkiej możliwej pomocy.

Popularne z kategorii Układ Hamulcowy

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
61,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
63,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
32,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
25,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Hamulcowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Hamulcowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Hamulcowy
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
2 komentarze
Moim zdaniem najlepszym sposobem na zapobiegnięcie efektu brake fadingu jest po prostu odpowiednia kultura hamowania. Sam staram się hamować silnikiem kiedy to jest możliwe, używając hamulca już na samym końcu hamowania bądź w awaryjnych sytuacjach i jeszcze nigdy nie odczułem, by hamulce traciły na wydajności.
Bardzo ciekawy artykuł. Przyznam, że wcześniej nie znałem takiego zjawiska, jednak jeśli chodzi o te tarcze to wiem, że nawiercane lepiej odprowadzają ciepło, dlatego mogą nawet lepiej sprawdzić się w takim przypadku. Często czytam artykuły na tym blogu, można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy ;-)

Powiązane artykuły

Jaki smar do prowadnic i zacisków hamulcowych wybrać?

Jaki smar do prowadnic i zacisków hamulcowych wybrać? Czym warto smarować te elementy układu hamulcowego?

Mało które zagadnienie związane z wymianą i konserwacją części samochodowych robi tyle zamieszania, co smary i smarowanie. Widać to chociażby po ciągłych pytaniach o smary do prowadnic i zacisków hamulcowych. Które z nich i do czego możemy faktycznie stosować? Które są bezpieczne, a które bezpieczne już nie są?

czytaj więcej >
Odpowietrzanie układu hamulcowego

Odpowietrzanie układu hamulcowego

Układ hamulcowy jest newralgicznym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu, a jego konserwację powinno się zostawić specjaliście. W sytuacjach wyjątkowych można jednak odpowietrzyć go samodzielnie i bez specjalistycznych narzędzi.

czytaj więcej >
EMV6 Bosch: uniwersalny płyn hamulcowy - jak stosować

Uniwersalny płyn hamulcowy Bosch ENV6. Na co pozwala ten nowy produkt od niemieckiego potentata?

Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego to żaden problem. Wystarczy tylko określić, czy ma być to DOT 3, DOT 4, DOT 4 Super, DOT 4 HP, DOT 5.1… A czy nie można by tego zrobić prościej? Można. Odkąd Bosch wypuścił na rynek swój uniwersalny płyn hamulcowy ENV6, nie musicie przejmować się rozróżnianiem żadnego z powyższych płynów. Zamiast zastanawiać, się który z nich będzie lepszy dla Waszego auta, używacie płynu ENV6. Dlaczego właśnie tego?

czytaj więcej >
Homologacja części ECE R-90. Co to jest, dlaczego warto na to zwracać uwagę?

Homologacja części układu hamulcowego ECE R90. Czym jest i dlaczego warto zwrócić uwagę na tę normę?

Który układ w pierwszej kolejności decyduje o bezpieczeństwie na drodze? Hamulce! A który element tego układu pełni szczególnie ważną rolę podczas hamowaniu? Klocki i tarcze hamulcowe! Nic więc dziwnego, że to właśnie te elementy podlegają odpowiedniej homologacji – homologacji ECE R90.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze