-10% NA UKŁAD HAMULCOWY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
1
1
5
5
0
0
0
0
5
5
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Odpowietrzanie układu hamulcowego

Układ hamulcowy jest newralgicznym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu, a jego konserwację powinno się zostawić specjaliście. W sytuacjach wyjątkowych można jednak odpowietrzyć go samodzielnie i bez specjalistycznych narzędzi.

Odpowietrzanie układu hamulcowego

W sprawnym układzie hamulcowym nie ma miejsca na powietrze. Zbyt długo użytkowany płyn hamulcowy ma jednak niższą temperaturę wrzenia i może jednak ulec zagotowaniu. Teoretycznie powietrze może się również dostać do układu hamulcowego w skutek nieszczelności jednego z elementów. Odczuwalnym skutkiem takiej sytuacji jest tak zwany „miękki hamulec” i dłuższa droga hamowania. Optymalnie jest połączyć odpowietrzanie z wymianą płynu hamulcowego na nowy. 

Przygotowanie

Standardowo potrzebna jest współpraca dwóch osób, w sytuacjach awaryjnych można wykonać odpowietrzanie samodzielnie. Przed samym odpowietrzeniem należy upewnić się, że zawory odpowietrzające są należycie utrzymane. W razie wątpliwości oczyszcza się je szczotką. Jeśli pordzewiały, konieczne jest użycie odrdzewiacza, a najlepiej wymiana zaworów. Z narzędzi będą potrzebne: przezroczysty gumowy wężyk o średnicy około 6 mm (optymalna długość to ok. 5 metrów), ewentualnie zacisk do umocowania wężyka, nowy płyn i zbiornik na zużyty płyn hamulcowy. Dostępne są specjalne odsysacze, które pozwalają dokładniej oczyścić układ hamulcowy, nie są jednak niezbędne. Proces samego odpowietrzania uzależniony jest od układu hamulcowego w danym samochodzie. 

Gdy nie ma ABS

W samochodach niewyposażonych w system ABS odpowietrzanie należy rozpocząć od koła najdalszego od pompy hamulcowej. W większości popularnych modeli umieszczona jest ona przy lewym, przednim kole. Wówczas odpowietrzanie należy zacząć od prawego, tylnego koła. Samochody produkowane na rynek Wielkiej Brytanii mogą mieć pompę po prawej stronie – wówczas rozpoczyna się odpowiednio od lewego tylnego koła. 

Schemat odpowietrzania:

większość pojazdów:
prawe tylne -> lewe tylne -> prawe przednie -> lewe przednie 

pojazdy z układem kierowniczym po prawej stronie:
lewe tylne -> prawe tylne -> lewe przednie - > prawe przednie 

Odpowietrzenie w samochodach bez ABS i kół przednich w samochodach z ABS

  1. Wężyk zakładamy jednym końcem na zawór, stosujemy zacisk, jeśli nie trzyma się odpowiednio mocno. Drugi koniec umieszczamy w częściowo wypełnionym pojemniku z płynem. Końcówka wężyka musi cały czas pozostawać pod powierzchnią. Można ją umocować do brzegu pojemnika taśmą izolacyjną. 
  2. Padałem hamulca „pompujemy” do czasu, kiedy znacznie wzrośnie opór. Zazwyczaj około 15-20 wciśnięć pedału hamulcowego wystarcza. Wówczas należy maksymalnie wcisnąć pedał hamulca i zablokować go. 
  3. Zawór odkręcamy, prawdopodobnie wystarczy przekręcić go o pół obrotu. W tym momencie może być potrzebna pomoc drugiej osoby, jeśli nie możemy zablokować hamulca lub nie mamy długiego wężyka, by móc widzieć go z wnętrza samochodu. 
  4. Płyn hamulcowy płynie w kierunku naczynia, powinien płynąć póki pojawiają się w nim pęcherzyki powietrza. Jeśli doszło do wyczuwalnego spadku ciśnienia w pedale hamulca, a pęcherzyki wciąż są widoczne, całą procedurę należy powtórzyć. 
  5. Po odpowietrzeniu zakręcamy zawór i zabezpieczamy go (przeważnie zawory są wyposażone w kapturki). 

Samochody z ABS

W przypadku pojazdów wyposażonych w system ABS, odpowietrzanie jest bardziej skomplikowane. Przede wszystkim zaczynamy odpowietrzanie właśnie od pompy hamulcowej i stosujemy odwrotny schemat niż w przypadku systemów bez ABS. 

Schemat odpowietrzania

lewe przednie -> prawe przednie -> lewe tylne -> prawe tylne 

Warto sprawdzić dane techniczne pojazdu, producent może przewidywać inną kolejność odpowietrzania. Wówczas:
lewe przednie -> prawe przednie -> prawe tylne -> lewe tylne 

Wobec przednich kół stosujemy sposób analogiczny do tego zastosowane w pojazdach bez ABS. Odpowietrzenie kół tylnych wymaga włączenia zapłonu. Przebiega to następująco: 

Odpowietrzanie kół tylnych, gdy pojazd posiada ABS

  1. Po umocowaniu wężyka wciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy. Pozbywamy się ciśnienia regulacji ABS. W tym momencie przytrzymujemy wciśnięty pedał hamulca.
  2. Włączamy zapłon i odkręcamy zawór. Podobnie jak w układzie bez ABS czekamy aż w wylewającym się płynie przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
  3. Zamykamy zawór i czekamy aż pompa ABS wyłączy się sama.
  4. Wyłączamy zapłon.
  5. Czynności powtarzamy tak długo jak to konieczne, na koniec uzupełniamy płyn hamulcowy. 

Podsumowanie

Faktycznie usługa konserwacji układu hamulcowego ma w warsztatach dość przystępną cenę. Właściciele samochodów, którzy nie czują się zbyt pewnie w roli mechanika, powinni z niej skorzystać. Prawidłowe odpowietrzenie układu hamulcowego nie jest skomplikowane, jest natomiast żmudne i może potrwać około godziny. Znane są szybsze, ale mniej skuteczne metody. W przypadku tak ważnego układu lepiej nie ryzykować nawet drobnej niedokładności. 

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:

Popularne z kategorii Układ Hamulcowy

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
57,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
60,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
33,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
25,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Hamulcowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Hamulcowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Hamulcowy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
1. co to znaczy "włączyć zapłon"? uruchomić silnik? czy ustawić stacyjkę w pozycji zapłonu? 2. " czekamy aż pompa ABS wyłączy się sama". Jak to poznać ?
Odpowietrzanie samemu jest strasznie ciężkie. Z pomocą drugiej osoby można to zrobić bardzo szybko. Trzeba zapamiętać tylko kilka rzeczy i oszczędzamy trochę złotych.
To prawda jest to żmudny proces i chwilę to musi potrwać w warsztacie jednak dobrze jest to zrobić profesjonalnie, gdyż hamulce to podstawa bezpieczeństwa także na pewno nie robiłbym tego samemu.
próbowałem to zrobić samemu ale niestety nie dałem rady, zwątpiłem i poprosiłem o pomoc kolegę
odpowietrzanie nie jest trudne, ale trzeba uważać, żeby nie uszkodzić jakiegoś przewodu hamulcowego, bo wtedy zejdzie kilka godzin z wymianą :)
Przy odpowietrzeniu trzeba pamiętać o tym żeby odpowietrzać od koła które jest najdalej od pompy, do koła które jest najbliżej.
we dwie osoby można w łatwy sposób poradzić sobie z tym. nie jest to trudne, a pozwoli zaoszczędzić parę groszy
odpowietrzenie jest proste, ale trzeba do tego druga osobę najlepiej żeby pomogła :)
Bardzo ciekawy i przydatny artykuł. Z pewnością z niego skorzystam przy pracach z hamulcami.

Powiązane artykuły

Klocki hamulcowe Textar Q+. Poznaj opinie o podkładce tłumiącej drgania Textar Q+

Klocki hamulcowe Textar Q+ ze specjalnymi podkładkami tłumiącymi drgania. Czy dobre opinie na ich temat możemy uznać za zasłużone?

Dlaczego hamulce piszczą? Winę za to ponoszą drgania powstające na styku klocka z tarczą hamulcową. Wielu producentów szuka sposobów na powstrzymanie tych drgań, stosując m.in. specjalne podkładki tłumiące. W ten sposób postanowiła rozwiązać problem marka Textar, oferując nam klocki hamulcowe Textar Q+ z taką właśnie wkładką. Jakie są tego efekty?

czytaj więcej >
Gdzie wlać płyn hamulcowy w samochodzie? Dolewanie płynu hamulcowego

Dolewanie płynu hamulcowego w samochodzie. Jak sprawdzić jego poziom? Gdzie uzupełniać? Co zrobić w przypadku nagłego ubytku?

Płyn hamulcowy, choć zaliczany do samochodowych płynów eksploatacyjnych, nie ulega zużyciu w podobny sposób, jak olej silnikowy. Jeśli więc zauważycie, że płyn ten zaczyna znikać, należy natychmiast uzupełnić jego poziom, ale nie tylko. Co jeszcze trzeba zrobić?

czytaj więcej >
Tarcza kotwiczna - co to jest i jak działa?

Tarcza kotwiczna, czyli osłona tarczy hamulcowej. Czym jest, do czego służy i co warto wiedzieć o jej wymianie?

Tarcza kotwiczna to dość spory, ale jednocześnie bardzo skromny element układu hamulcowego, w którym wykorzystano hamulce bębnowe. Na co dzień tarczy kotwicznej w ogóle nie widzimy, ponieważ schowana jest za tarczą hamulcową. Jednak mimo iż niewidoczna, pełni w układzie bardzo ważną rolę. Jaką?

czytaj więcej >
Homologacja części ECE R-90. Co to jest, dlaczego warto na to zwracać uwagę?

Homologacja części układu hamulcowego ECE R90. Czym jest i dlaczego warto zwrócić uwagę na tę normę?

Który układ w pierwszej kolejności decyduje o bezpieczeństwie na drodze? Hamulce! A który element tego układu pełni szczególnie ważną rolę podczas hamowaniu? Klocki i tarcze hamulcowe! Nic więc dziwnego, że to właśnie te elementy podlegają odpowiedniej homologacji – homologacji ECE R90.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze