Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Homologacja części układu hamulcowego ECE R90. Czym jest i dlaczego warto zwrócić uwagę na tę normę?

Który układ w pierwszej kolejności decyduje o bezpieczeństwie na drodze? Hamulce! A który element tego układu pełni szczególnie ważną rolę podczas hamowaniu? Klocki i tarcze hamulcowe! Nic więc dziwnego, że to właśnie te elementy podlegają odpowiedniej homologacji – homologacji ECE R90.

Homologacja części ECE R-90. Co to jest, dlaczego warto na to zwracać uwagę?

Światowa branża motoryzacyjna od lat zmaga się z problemem pogodzenia wolności użytkowników – zapewnienia im określonej dowolności przy wyborze konkretnych rozwiązań – i ustalenia pewnych minimalnych wymagań, jakie poszczególne rozwiązania (także i części zamienne) muszą spełniać, aby nasze drogi nie zamieniły się w niebezpieczne złomowiska. Wymagania te występują najczęściej pod szyldem homologacji, czyli dopuszczenia do użytku. Homologacje nie dotyczą wszystkich części i podzespołów. Spora ilość produktów dostępnych na rynku wtórnym żadnej homologacji nie posiada i w ogóle jej nie potrzebuje. Są jednak i takie części, które szczególnie mocno wpływają na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i w przypadku których homologacja jest sprawą naprawdę ważą. Jednymi z takich części są m. in. podstawowe elementy układu hamulcowego, dla których jakiś czas temu stworzono specjalną homologację ECE R90. Co na jej temat warto wiedzieć?

Różnice w homologacji pomiędzy oryginalnymi częściami układu hamulcowego, a klockami i tarczami hamulcowymi przeznaczonymi na rynek wtórny

Bęben hamulcowy AUTOMEGA

Bęben hamulcowy AUTOMEGA

Branża motoryzacyjna składa się niejako z dwóch zasadniczych części – z producentów samochodów oraz z producentów części do tych samochodów. Producenci samochodów za cel stawiają sobie stworzenie pojazdu, który w momencie zjechania z linii produkcyjnej będzie spełniał jak najwięcej wymagań, jakie przed autem z danego segmentu można postawić. Musi być autem w pełni sprawnym i całkowicie bezpiecznym. A żeby takim był, musi zostać zmontowany z udziałem części o konkretnych, często naprawdę mocno wyśrubowanych wymaganiach. Szczególną wagę przykłada się tu do elementów kluczowych układów samochodowych, takich jak właśnie układ hamulcowy. Nic więc dziwnego, że klocki i tarcze hamulcowe przeznaczone na tzw. pierwszy montaż to absolutny top w swojej kategorii, a czasem i niedościgniony wzorzec. Jednak to, co z tym samym autem stanie się już w kolejnych latach jego eksploatacji, samego producenta niewiele już obchodzi. Tu bowiem na scenę wkraczają producenci części zamiennych.

Części zamienne trafiające na rynek wtórny początkowo w ogóle nie były homologowane. Homologacja nie dotyczyła również tych części o szczególnym znaczeniu dla naszego bezpieczeństwa, a więc klocków i tarcz hamulcowych. Pewność, co do ich sprawności, można było mieć wyłącznie w przypadki klocków i tarcz w wersji OES. Ale to już jest przeszłość. Dziś homologacja ECE R90 to dla klocków i tarcz hamulcowych standard potwierdzający ich jakość oraz bezpieczeństwo.

Czym jest homologacja ECE R90? Które części do jakich pojazdów obejmuje? W jakich krajach jest to homologacja obowiązkowa?

Klocki hamulcowe HART

Klocki hamulcowe HART

Homologacja ECE R90 to standard dla podstawowych, eksploatacyjnych części układu hamulcowego, a więc klocków oraz tarcz hamulcowych. Homologacja ta:

  • dotyczy wyłącznie części przeznaczonych na rynek wtórny (aftermarket) – nie znajdziecie klocków i tarcz hamulcowych pierwszomontażowych z homologacją ECE R90;
  • nie wpływa na produkcję tarcz i klocków hamulcowych OES – ich producenci mają swoje własne wytyczne i własne homologacje;
  • jest obowiązkowa dla producentów, którzy chcą oferować swoje tarcze i klocki hamulcowe na terenie tzw. starej Unii oraz wielu innych państw Europy.

A w jakich dokładnie krajach homologacje ECE R90 jest obowiązkiem dla części zamiennych układu hamulcowego. Do sprzedaży nie powinny być dopuszczone nie posiadające jej tarcze i klocki hamulcowe w całej Europie Zachodniej (stara Unia) oraz w: Czechach, Chorwacji, Słowenii, Słowacji, Rosji, Ukrainie, Łotwie, Estonii, Turcji, Rumunii czy na Węgrzech. Co ciekawe, homologacja ECE R90 ważna jest również poza oboma oceanami, a więc w USA, Japonii czy Australii.

A części zamienne do jakich pojazdów wymagają homologacji ECE R90? Zgodnie z zapisami, norma ECE R90 dotyczy wszystkich pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 1999 roku, klasy M1, M2 i M3, czyli aut osobowych, samochodów dostawczych oraz autobusów do 3,5 tony.

Czego dotyczą badania nad przyznaniem homologacji ECE R90 klockom hamulcowym? Gdzie szukać informacji, że dany klocek taką homologację posiada?

Tarcze hamulcowe KAVO PARTS

Tarcze hamulcowe KAVO PARTS

Norma ECE R90 obejmuje zarówno klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, jak i bębny hamulcowe. Każde z tych części przechodzą nieco inne testy potwierdzające ich sprawność i bezpieczeństwo. W przypadku samych klocków hamulcowych, które zostały objęte normą ECE R90 w pierwszej kolejności, testy, jakie każdy z homologowanych modeli musi przejść, przedstawiają się następująco:

  • mierzenie czułości ciśnieniowej,
  • badanie czułości prędkościowej,
  • określanie poziomu tzw. fadingu lekkiego (zjawiska zaniku siły hamowania mającego przyczynę w rozgrzewających się hamulcach i powstawaniu poduszki gazowej pomiędzy tarczą hamulcową a klockiem).

Norma ECE R90 jest normą określającą pewne minimalne wartości, jakie muszą spełniać elementy układu hamulcowego. Nie jest normą tak wyśrubowaną, jak w przypadku części OES, a i samo badanie trwa wielokrotnie krócej. Stanowi jednak dostateczną gwarancję, że tarcza hamulcowa spełni swoje zadanie, a klocek nie rozpadnie się na skutek niesprzyjających warunków.

Informacji o tym, czy dany klocek, tarcza czy bęben hamulcowy spełnia normę ECE R90, szukajcie na opakowaniu lub na samym produkcie.

Popularne z kategorii Układ Hamulcowy

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
57,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
61,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
33,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
26,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Hamulcowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Hamulcowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Hamulcowy
Kobieta w motoryzacji to raczej oksymoron. Branża samochodowa niewątpliwie kojarzona jest z mężczyznami, jednak coraz więcej kobiet, w tym również ja, coraz lepiej odnajduje się w tym typowo męskim świecie. Jako kobieta staram się często pokazać nieco inny punkt widzenia a tematy, które na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane przedstawić w prosty i przystępny, nawet dla laika sposób.
1 komentarz
ZAWSZE SPRAWDZAM JAK KUPUJE CZESCI ZAMIENNIE TAKIE JAK KLOCKI TARCZE CZY BEBEN HAMULCOWY CZY MAJA NORME ECE R90. MYSLE ZE TO WAZNE I TAK JAK NAPISALISCIE JEST GWARANCJA ZE CZESCI SPELNIA SWOJE ZADANIE.

Powiązane artykuły

EMV6 Bosch: uniwersalny płyn hamulcowy - jak stosować

Uniwersalny płyn hamulcowy Bosch ENV6. Na co pozwala ten nowy produkt od niemieckiego potentata?

Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego to żaden problem. Wystarczy tylko określić, czy ma być to DOT 3, DOT 4, DOT 4 Super, DOT 4 HP, DOT 5.1… A czy nie można by tego zrobić prościej? Można. Odkąd Bosch wypuścił na rynek swój uniwersalny płyn hamulcowy ENV6, nie musicie przejmować się rozróżnianiem żadnego z powyższych płynów. Zamiast zastanawiać, się który z nich będzie lepszy dla Waszego auta, używacie płynu ENV6. Dlaczego właśnie tego?

czytaj więcej >
Jaki smar do prowadnic i zacisków hamulcowych wybrać?

Jaki smar do prowadnic i zacisków hamulcowych wybrać? Czym warto smarować te elementy układu hamulcowego?

Mało które zagadnienie związane z wymianą i konserwacją części samochodowych robi tyle zamieszania, co smary i smarowanie. Widać to chociażby po ciągłych pytaniach o smary do prowadnic i zacisków hamulcowych. Które z nich i do czego możemy faktycznie stosować? Które są bezpieczne, a które bezpieczne już nie są?

czytaj więcej >
Smarowanie hamulców samochodowych - kiedy smarować i czym?

Smarowanie hamulców samochodowych. Czy należy smarować tarcze hamulcowe? Czym smarować prowadnice? Co daje smarowanie klocków?

Dyskusja o tym, czy i jak należy smarować hamulce samochodowe, przewija się co jakiś czas przez grupy fanów motoryzacji, a także przez środowisko zwykłych kierowców. Do dziś powstało sporo mitów na ten temat. Zarówno tych niebezpiecznych, jak i zupełnie nieszkodliwych. A jak wygląda prawda o smarowaniu hamulców w aucie? Czy powinno się je smarować, czy wręcz przeciwnie? A jeżeli smarować, to które elementy? O tym wszystkim przeczytacie poniżej.

czytaj więcej >
Serwo hamulcowe, hamulca - objawy awarii, zasada działania

Serwo układu hamulcowego. Czym jest, do czego służy i jak rozpoznać jego awarię?

Podobno każdy kierowca wie, iż w jego aucie znajduje się serwo hamulcowe, jednak nie każdy ma świadomość tego, czemu ta część służy. Dzieje się tak zapewne dlatego, iż serwo hamulca niezbyt często się psuje i nie wymaga żadnych specjalnych przeglądów. Kiedy jednak się już zepsuje, kierowca poczuje to natychmiast. Dlaczego? Jaką rolę w układzie hamowania pełni serwo? Jakie objawy daje jego awaria? Właśnie na te pytania odpowiemy.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze