-10% NA AMORTYZATORY! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

4
4
8
8
1
1
8
8
0
0
2
2
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Co zrobić, gdy temperatura płynu chłodzącego rośnie ponad miarę? Czy można jechać dalej, czy też lepiej się zatrzymać?

Silnik spalinowy pracuje najlepiej po osiągnięciu temperatury od 80°C do 95°C. Powyżej tego optimum mogą zacząć się problemy wynikające z nadmiernej temperatury. Jakiego typu problemu? Co może ulec uszkodzeniu na skutek wzrostu temperatury silnika? W jaki sposób każdy kierowca powinien na takie zjawisko zareagować?

Nadmierna temperatura płynu chłodzącego. Co zrobić? Czy można jechać dalej?

Najważniejsze informacje

Wysoka temperatura płynu chłodzącego to problemem, którego nie wolno lekceważyć. Nadmierne przegrzewanie się silnika może wynikać z niskiego poziomu płynu chłodzącego, z awarii termostatu, niesprawnej pompy wody, uszkodzonego wentylatora chłodnicy czy niedrożności układu chłodzenia. W momencie wykrycia nadmiernego wzrostu temperatury należy przede wszystkim zachować spokój, włączyć ogrzewanie, zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i wyłączyć silnik. Nie wolno za to otwierać zbiornika płynu chłodzącego, gdy silnik jest jeszcze gorący. W sytuacji awaryjnej można dolać wody demineralizowanej, ale jest to tylko rozwiązanie jedynie tymczasowe.

Przyczyny nadmiernej temperatury płynu chłodzącego. Od czego silnik tak mocno się grzeje?

Wysoka temperatura płynu chłodzącego nie bierze się znikąd. Nigdy nie jest tak, że w pełni sprawna i prawidłowo eksploatowana jednostka napędowa zaczyna nagle osiągać wartości temperaturowe wykraczające ponad to, co przewidzieli jej producenci. Najczęściej za wzrostem temperatury silnika, a więc i płynu chłodzącego, stoją:

  • niski poziom płynu chłodzącego – co może to być efektem wycieku z układu chłodzenia i zmniejszenia ilości (a więc i skuteczności) krążącego w nim płynu;
  • awaria termostatutermostat reguluje temperaturę płynu chłodzącego, włączając i wyłączając przepływ płynu przez chłodnicę. Jeśli „zatnie się” w pozycji zamkniętej, płyn nie będzie mógł ulec schłodzeniu;
  • niesprawna pompa wodypompa wody odpowiada za obieg płynu chłodzącego w układzie. Jeśli pompa przestaje działać lub działa z opóźnieniem, odbija się to na temperaturze chłodziwa;
  • uszkodzony wentylator chłodnicy – wentylator pomaga schłodzić płyn chłodzący w momencie, gdy pojazd stoi lub porusza się przy niskich prędkościach. Awaria wentylatora uniemożliwia efektywne chłodzenie płynu, prowadząc do wzrostu jego temperatury;
  • zatkany układ chłodzenia – osady, kamień kotłowy lub zanieczyszczenia mogą blokować przepływ płynu chłodzącego w chłodnicy, prowadząc do wzrostu jego temperatury.

Wiele z przyczyn nagłego wzrostu temperatury płynu chłodzącego wynika z uszkodzeń samej chłodnicy. Jeśli ta zostanie uszkodzona lub zapowietrzona, nie będzie w stanie prawidłowo chłodzić płynu, a to kończy się jego przegrzaniem.

Warto także przeczytać „Czy pojawiająca się kontrolka poziomu płynu chłodniczego zawsze oznacza jego brak? O czym jeszcze może nas informować?

Co zrobić, gdy temperatura płynu chłodzącego gwałtownie rośnie? Jak należy się zachować?

Moment, w którym kierowca zauważy nagły wzrost temperatury silnika, zawsze jest stresujący. A ponieważ stres nie sprzyja podejmowaniu racjonalnych decyzji, należy przede wszystkim zachować spokój. W końcu wzrost temperatury chłodziwa nie oznacza wcale nagłej katastrofy. Zamiast nerwowych ruchów, na początek:

  • zwróćcie uwagę na wskaźniki na desce rozdzielczej;
  • włączcie ogrzewanie – choć latem bywa to mocno niekomfortowe, włączenie ogrzewania w kabinie pomoże Wam odprowadzać ciepło z silnika, a więc i obniżyć tymczasowo temperaturę płynu chłodzącego;
  • zatrzymajcie pojazd w bezpiecznym miejscu i wyłączcie silnik, aby zapobiec dalszemu przegrzewaniu się chłodziwa.

Co dalej? Czy powinniście zaglądać pod maskę? Z tym nie ma się co śpieszyć. A już na pewno nigdy i pod żadnym pozorem nie odkręcajcie od razu zbiornika płynu chłodzącego. Przy nadmiernie rozgrzanym silniku może wówczas dojść do wyrzutu gorącego płynu pod dużym ciśnieniem, a to co grozi poparzeniami i – niestety – często są to niebezpieczne poparzenia twarzy. Poczekajcie, aż silnik ostygnie, zanim zdecydujecie się na tego typu działania.

Skoro jednak nie można odkręcać zaraz zbiornika, to jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego?

Przede wszystkim musicie poczekać do ostudzeniu silnika i dopiero wówczas sprawdzacie poziom płynu chłodzącego. Jeśli będzie go zbyt mało, uzupełnijcie go odpowiednim chłodziwem (sprawdźcie instrukcję, jaki płyn jest odpowiedni dla Waszego pojazdu). Przy tej okazji warto również sprawdzić, czy nie ma nigdzie wycieków, jeśli bowiem płyn chłodzący ucieka z układu, problem z jego przegrzewaniem będzie stale powracał.

Więcej o wyborze płynu chłodzącego znajdziecie w poradniku „Jakie rodzaje płynów chłodniczych znajdziecie na polskim rynku? Przegląd i charakterystyka samochodowych płynów do chłodnic

A czy można dolać wody zamiast płynu chłodzącego?

Woda to ostateczność, a jeśli już na nią się decydujecie, wybierajcie wodę demineralizowaną. Jeśli nie macie dostępu do płynu chłodzącego, w awaryjnej sytuacji możecie dolać wody, ale jest to działanie wyjątkowo tymczasowe. Woda nie posiada takich właściwości ochronnych jak płyn chłodzący i nie chroni silnika przed korozją czy zamarzaniem. Jeśli już będziecie zmuszeni jej użyć, musicie jak najszybciej wymienić ją na odpowiedni płyn chłodzący, koniecznie płucząc przedtem cały układ.

Czy można kontynuować jazdę z przegrzewającym się silnikiem? Kiedy można jechać dalej?

Jazda z niesprawnym układem chłodzenia silnika to proszenie się o katastrofę. W sytuacji, gdy temperatura płynu chłodniczego wzrasta nagle i w sposób niczym nieuzasadniony, kontynuowanie jazdy może prowadzić do:

  • zniszczenia uszczelki pod głowicą – jeśli temperatura przekroczy dopuszczalne granice, może dojść do wycieku płynu chłodzącego do komory spalania, co skutkuje uszkodzeniem uszczelki pod głowicą;
  • pęknięcia głowicy lub bloku silnika – wysoka temperatura chłodziwa może prowadzić do odkształcenia i pęknięcia głowicy lub bloku silnika;
  • zatarcia silnika – jeżeli temperatura silnika zbyt długo pozostanie podniesiona ponad normę, może dojść nawet do zatarcia tłoków, co w praktyce oznacza całkowite zniszczenie silnika.

A kiedy można jechać dalej, mimo wzrostu temperatury płynu chłodzącego?

Jeśli temperatura wzrosła tylko nieznacznie, a silnik zaczyna chłodzić się po zatrzymaniu, możecie zaryzykować dalszą jazdę, ale zawsze z zachowaniem dużej ostrożności i w razie potrzeby z częstymi przerwami. Jeśli temperatura chłodziwa nie spada, a wskaźnik ciągle wskazuje jego przegrzanie, należy zrezygnować z dalszej jazdy i wezwać pomoc drogową. Lepiej przejechać na lawecie dłuższą drogę do warsztatu niż krótszą prosto na złom.

FAQ

Czy można jechać z przegrzewającym się silnikiem, jeśli temperatura wzrośnie tylko o kilka stopni?

Jeśli temperatura płynu chłodzącego wzrosła tylko nieznacznie i zaczyna spadać po zatrzymaniu pojazdu, możliwe jest kontynuowanie jazdy, ale z dużą ostrożnością. Należy robić częste przerwy, aby sprawdzić temperaturę i pozwolić silnikowi ostygnąć. Jeśli temperatura nadal rośnie, najlepiej zakończyć podróż i wezwać pomoc drogową.

Dlaczego woda demineralizowana jest bezpieczniejsza dla układu chłodzenia niż zwykła woda z kranu?

Woda demineralizowana nie zawiera minerałów, które mogą powodować osadzanie się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia. Zwykła woda z kranu może przyczynić się do zatykania chłodnicy i uszkodzenia układu chłodzenia w dłuższym czasie. Dlatego w przypadku braku płynu chłodzącego, woda demineralizowana jest lepszą alternatywą niż zwykła woda.

Czy regularna wymiana płynu chłodzącego może pomóc zapobiegać problemom z przegrzewaniem się silnika?

Tak, regularna wymiana płynu chłodzącego jest jednym z najlepszych sposobów, aby zapobiec przegrzewaniu się silnika. Płyn chłodzący traci swoje właściwości ochronne z upływem czasu (np. staje się mniej skuteczny w odprowadzaniu ciepła). Wymiana płynu zgodnie z zaleceniami producenta pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę pracy silnika i uniknąć problemów z przegrzewaniem.

Popularne z kategorii Płyn chłodniczy

Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G12PLUS
40,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G12PLUS
10,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy K2 T205C
42,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn do chłodnicy MAXGEAR 36-0076
37,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G11
38,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy MOJE AUTO 61-104
26,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn chłodniczy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Płyn chłodniczy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Płyn chłodniczy
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Czy płyny do chłodnic można mieszać? Czy kolor płynów ma znaczenie?

Czy płyny do chłodnic można ze sobą mieszać? Jakie znaczenie ma kolor płynów chłodniczych?

Czy można mieszać ze sobą dwa różne płyny chłodnicze? O czym informuje nas kolor takiego płynu? Z czym mieszać koncentrat płynu do chłodnic i dlaczego? Na te i inne pytania naszych klientów postaramy się w tym poradniku odpowiedzieć.

czytaj więcej >
Rodzaje płynów chłodniczych. Przegląd i charakterystyka

Jakie rodzaje płynów chłodniczych znajdziecie na polskim rynku? Przegląd i charakterystyka samochodowych płynów do chłodnic

Rodzajów płynów do chłodnic samochodowych jest więcej, niż większość z nas mogłaby podejrzewać. Warto znać różnice pomiędzy nimi, gdyż prawidłowy dobór płynu jest podstawą dbałości o układ chłodzenia. Na czym różnice te polegają?

czytaj więcej >
Płyn chłodniczy w samochodzie - kiedy i jak wymienić?

Płyn chłodniczy w samochodzie. Jaką pełni rolę i w jaki sposób należy go wymieniać?

Jak pokazuje praktyka, trudno o skazany na większe zapomnienie płyn samochodowy niż płyn chłodniczy. Z jakiegoś względu jest on przez wielu kierowców traktowany jak substancja, której nie warto poświęcać najmniejszej uwagi. I tak z reguły dzieje sią aż do momentu, kiedy nadmiernie przepracowany płyn zacznie przeżerać się przez układ chłodzenia lub kiedy straci ostatecznie swoje właściwości, zamarznie i rozsadzi blok silnika. Tylko że wówczas jest już trochę za późno na refleksję.

czytaj więcej >
Ile płynu chłodniczego powinno się znaleźć w zbiorniczku? Sekret zdrowego silnika i bezpiecznej jazdy

Ile powinno być płynu chłodniczego w zbiorniczku?

Wysoka temperatura pracy to coś, co potrafi zrujnować każdą jednostkę napędową. Wprawdzie smarujący ją olej silnikowy pełni również funkcję chłodziwa, jednak bez odrębnego układu chłodzenia żaden silnik nie dałby rady. A układ ten to przede wszystkim płyn chłodniczy wlewany do odpowiedniego zbiorniczka. Ile tego płynu w nim krąży? Ile chłodziwa powinniśmy wlewać na przykład podczas jego wymiany?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze