Wybierz markę:
Wentylator chłodnicy tylko w iParts.pl
W nowoczesnych jednostkach napędowych chłodzonych cieczą konwekcja ciepłego powietrza wokół chłodnicy nie wystarcza, dlatego musi być ona dodatkowo wspomagana wentylatorem, który wymusza dodatkowy obieg powietrza.
Urządzeniem wymuszającym obieg cieczy w układzie chłodzenia jest specjalna pompa. Tłoczona przez pompę ciecz odbiera ciepło z bloku silnika, a następnie oddaje je do otoczenia podczas przepływu przez użebrowanie chłodnicy. Umieszczona za osłoną chłodnica studzona jest pędem omiatającego ją powietrza oraz dodatkowo strumieniem tworzonym przez wentylator.
Gdzie znajduje się wentylator chłodnicy?
Wentylator chłodnicy jest częścią układu chłodzenia silnika samochodowego. Znajduje się bezpośrednio przed chłodnicą i włączany jest automatycznie, gdy temperatura cieczy chłodzącej wzrośnie powyżej ustalonego poziomu.
Jak działa wentylator chłodnicy?
Wentylator chłodnicy włącza się zależnie od potrzeb, kiedy temperatura zbliża się do wartości krytycznej i konieczne jest dodatkowe chłodzenie. Dzieje się tak, na przykład, kiedy stoimy w korku, gdy ruch powietrza wynikający z przemieszczania się samochodu nie owiewa chłodnicy i nie jest zapewniona wystarczająca wymiana ciepła. W takim przypadku konieczne jest wymuszenie przepływu powietrza. Odbywa się to poprzez włączenie wentylatora.
Usterki wentylatora chłodnicy
Do uszkodzeń wentylatora chłodnicy dochodzi zwykle podczas użytkowania samochodu w trudnych warunkach drogowych, gdzie drobinki piachu mogą niszczyć wiatrak oraz jego silnik. Silnik wentylatora może także ulec spaleniu na skutek zablokowania wiatraka.
Symptomami wskazującymi na konieczność wymiany wentylatora jest niepokojący hałas podczas jego pracy, wibracje i wyczuwalne luzy. Wszelkie usterki należy potraktować z należytą troską. Zaniechanie naprawy może być bowiem bardzo niebezpieczne – wystarczy na chwilę przekroczyć dopuszczalną temperaturę pracy silnika, żeby uległ on poważnej awarii. Zwykle w takiej sytuacji silnik traci swoją sprawność i wymaga gruntownej naprawy, która jest znacznie bardziej kosztowna niż wymiana samego wentylatora.
Co to jest sprzęgło wiskozowe?
Sprzęgło wiskozowe to po prostu sprzęgło wentylatora chłodnicy. Element odpowiedzialny jest za to, by wentylator w stanie wyłączonym obracał się wolniej od wirnika pompy chłodzenia, a wraz ze wzrostem temperatury częstotliwość obrotowa zwiększała się, aż do poziomu prędkości obrotowej wirnika. Typowymi objawami uszkodzenia sprzęgła wentylatora jest przegrzewanie się silnika, oraz wolne jego nagrzewanie. Zwlekanie z wymianą tej części może spowodować nawet zatarcie jednostki napędowej.
Powiązane kategorie produktowe
- pompy wody
- termostaty
- płyny chłodnicze
- chłodnice wody
- przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia
- sterownik układu chłodzenia
Sklep motoryzacyjny iParts.pl posiada bardzo bogatą ofertę wentylatorów chłodnicy oraz sprzęgieł wiskozowych. Szeroka gama produktów jest kompatybilna z większością popularnych modeli samochodów i pochodzi wyłącznie od renomowanych producentów cenionych na całym świecie – m.in. Prasco, Hella, Valeo, NRF oraz Nissens.
Wszystkie oferowane przez nas wentylatory chłodnicy oraz sprzęgła wiskozowe są fabrycznie nowe, posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy) i spełniają wszelkie europejskie normy produkcyjne.
Jeśli masz zamiar wybrać nowe części do swojego samochodu to dobrze trafiłeś. Wybierz markę samochodu z przedstawionego wyżej zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.
Nie narażaj swojego silnika na potencjalne uszkodzenia. Zamów w iParts.pl nowy wentylator chłodnicy i nowe sprzęgło wiskozowe z dostawą do domu i ciesz się sprawnym układem chłodzenia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Nie włącza się wentylator chłodnicy. Co to może oznaczać? Które elementy wymagać będą wymiany?
- Co warto wiedzieć o sprzęgle wiskotycznym, jego naprawie, wymianie i wyborze nowego?
- Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego? Dlaczego nowe sprzęgła czasem nie działają?
- Płyn chłodniczy w samochodzie. Jaką pełni rolę i w jaki sposób należy go wymieniać?
- Od czego zależy kolor płynu chłodniczego? Jaki kolor płynu do chłodnic wybrać i jakie ma to znaczenie dla samochodu?
- Gdzie i jak wlewać płyn chłodniczy w samochodzie? Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
- Jak dbać o układ chłodzenia silnika, by ten nie zawodził nawet w największe upały? Jakich preparatów można w tym celu używać?
FAQ
Sprzęgło wiskotyczne umożliwia płynną regulację rozdziału momentu obrotowego. Przeniesienie napędu odbywa się przy użyciu cieczy o znacznej lepkości. Zastosowanie sprzęgła wiskotycznego w wypadku wentylatora chłodnicy sprawia, że obraca się on znacznie wolniej niż wirnik pompy chłodzenia ale w miarę wzrostu temperatury jego prędkość również się zwiększa zbliżając się powoli do prędkości obrotowej wirnika.
Więcej: Co warto wiedzieć o sprzęgle wiskotycznym, jego naprawie, wymianie i wyborze nowego?
Głównym objawem uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego jest znaczny hałas słyszalny podczas jego pracy, a także wysoka prędkość obrotowa, równa prędkości obrotowej silnika. Diagnozowanie sprzęgła wiskotycznego nie jest zbyt skomplikowane, ponieważ wystarczy obrócić wentylator w momencie, kiedy silnik nie pracuje i jest zimny. Jeśli wirnik obraca się bez oporów to znaczy, że wiskoza jest sprawna.
Więcej: Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego? Dlaczego nowe sprzęgła czasem nie działają?
W najprostszych awariach sprzęgła wiskotycznego wystarczy uzupełnienie oleju w jego wnętrzu. Znajduje się tam olej silikonowy i wszelkie jego braki mogą prowadzić do wystąpienia objawów uszkodzenia wiskozy. Jeśli samo uzupełnienie oleju nie pomaga, to należy wymienić cały układ na nowy. Nie warto również próbować wykonywania adaptacji tego podzespołu z innych modeli samochodów czy montowania używanego elementu.
Wentylator chłodnicy pomaga w wymianie ciepła zwiększając prędkość powietrza, które przepływa przez chłodnicę. Często się zdarza, że np. stojąc w korkach nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowiedniej ilości powietrza wpadającego do naszej chłodnicy i właśnie wtedy potrzebny jest wiatrak. W zależności od sposobu jego działania wyróżniamy wentylatory pchające i ciągnące.
Najczęstszym problemem z działaniem wentylatora chłodnicy jest awaria silnika elektrycznego lub sprzęgła wiskotycznego odpowiadającego za jego napęd. Objawia się to przegrzewaniem się silnika zwłaszcza na postoju lub podczas wolnej jazdy, np. w korkach.
Ceny wentylatorów chłodnicy i sprzęgieł wiskozowych zaczynają się od 130 zł, a kończą na kwotach w okolicach 1 000zł. Wahania te zależne są od rodzaju wentylatora oraz sprzęgła, modelu samochodu do którego jest on przeznaczony, a także jego wielkości.