Wybierz markę:
Elementy i części reflektorów samochodowych
Współczesne reflektory samochodowe to nie tylko wydajne źródło światła, ale również najwyższy kunszt techniczny i stylistyczny. To od nich w dużej mierze zależy bezpieczna jazda autem, szczególnie po zapadnięciu zmroku. Dzisiejszy rynek oferuje różnego rodzaju reflektory samochodowe pod względem samego źródła światła, jakości oświetlenia czy też żywotności poszczególnych reflektorów. W iParts.pl znajdziesz wszystkie niezbędne elementy reflektorów ksenonowych, LED-owych czy też świateł soczewkowych.
Reflektory samochodowe
Reflektor w samochodzie to urządzenie oświetleniowe, które montowane jest z przodu auta. Jego podstawowym zadaniem jest jak najbardziej optymalne oświetlenie drogi przed samochodem, wykorzystując w tym celu odpowiednio skierowany strumień światła. Części reflektora wchodzące w skład standardowej lampy samochodowej, to źródło światła (np. żarówka lub diody LED), odbłyśnika, szyby, obudowy oraz z elementu regulacyjnego. Reflektory samochodowe, ze względu na przeznaczenie, można podzielić na reflektory główne (najczęściej oświetlenie uniwersalne, czyli posiadające w swojej budowie zarówno światła mijania, jak i światła drogowe), dodatkowe (np. reflektory przeciwmgłowe, reflektory dalekiego zasięgu) oraz reflektory do jazdy dziennej (źródła światła o znacznie mniejszej intensywności niż reflektory główne).
Sposób działania pojedynczych części reflektora
Poszczególne części reflektorów samochodowych odgrywają określone zadania i funkcje. Źródłem światła standardowej lampy może być np. reakcja chemiczna pomiędzy znajdującym się we wnętrzu reflektora gazem a elementami lampy. Odbłyśnik, nazywany również lustrem, ma za zadanie kierować wiązkę światła tak, aby pozwalało ono precyzyjnie doświetlać drogę przed pojazdem. Te części reflektora przybierają różne formy i są dostępne jako paraboloidalne, wieloparaboidalne, a także jako projektowe, które wykorzystuje się najczęściej w lampach ksenonowych. Regulacyjne elementy reflektorów mają za zadanie nieustanne dostosowywanie zasięgu światła. Wykorzystują w tym celu specjalne regulatory w postaci systemów ręcznych lub elektronicznych czujników, które nadzorują pozycję nadwozia samochodu, dostosowując wysokość źródła światła do warunków drogowych. Ważnym elementem każdego reflektora jest jego szyba. To od jej przejrzystości zależy odpowiednie ustawienie strumienia światła. We współczesnych lampach samochodowych stosuje się dwa główne rodzaje szyby reflektora – gładką (przezroczyste tworzywo sztuczne wytrzymałe na uszkodzenia) oraz rozpraszającą ( posiada wiele soczewek i rozdziela światła pionowe oraz boczne).
Typowe usterki reflektorów samochodowych
Reflektory samochodowe zużywają się na wiele różnych sposobów. Zewnętrzne elementy reflektorów, czyli klosze, są narażone na matowienie na skutek zmiennej pogody oraz czynników mechanicznych. W efekcie tracą swój połysk, przezroczystość oraz zachodzą ciemnym nalotem. Takie reflektory działają wówczas o wiele słabiej, wpływając nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale również na estetykę pojazdu. Groźna dla lamp samochodowych jest również wilgoć, która może się dostać do ich wnętrza np. przez nieszczelności pod maską. Pojedyncze części reflektora, które najczęściej ulegają usterkom, a właściwie wypaleniu, to same źródła światła, czyli np. żarówki halogenowe. Problemem może być także instalacja elektryczna w samochodzie, a więc jej napięcie, a także uszkodzenie alternatora lub paska alternatora.
Popularni producenci pojedynczych części reflektora
- Hella
- TYC
- Bosch
- Valeo
- Magneti Marelli
- Abakus
- Alkar
- Diederichs
Oferujemy tanie części reflektora o najwyższej jakości wykonania. Wszystkie dostępne części pochodzą od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Jeżeli interesują Cię konkretne części reflektora, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełne zestawienie dostępnych produktów.
Zapraszamy na zakupy do iParts.pl! Wszystkie oferowane części, podzespoły i systemy są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta. Zapewniamy najwyższą jakość zarówno produktów, jak i usług oraz najniższe rynkowe ceny.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Jak wymienić żarówkę w przednim reflektorze? O czym należy pamiętać podczas takiej wymiany?
- Jak odnowić reflektory samochodowe od zewnątrz? Jaki efekt zapewniają poszczególne metody regeneracji klosza?
- Jak wyregulować reflektory ksenonowe, tzw. ksenony?
- Czym jest homologacja reflektorów samochodowych? Jakich oznaczeń powinniście szukać, kupując nowe światła do swojego auta?
- Soczewka vs odbłyśnik – na czym polega ich działanie w reflektorze?
- Jak dorobić w samochodzie spryskiwacze reflektorów?
- Auta elektryczne – wizja przyszłości staje się codziennością
FAQ
To zależy. Trudno dziś znaleźć model samochodu, do którego reflektor będzie kosztował 200-300 zł. Zazwyczaj ich ceny znacząco przekraczają 1000 zł, dochodząc nawet do 4000 zł w modelach z zamontowanymi ksenonami. Jeszcze droższe są reflektory wykonane w technologii LED. Jeśli chodzi o koszt regeneracji reflektorów, to najczęściej oscyluje on na poziomie 150-500 zł (w zależności od typu reflektora i złożoności usterki). Należy także wziąć pod uwagę cenę demontażu i montażu reflektorów u mechanika, który zainkasuje za tą czynność ok 100-150 zł. Na koniec konieczna będzie wizyta na stacji diagnostycznej celem odpowiedniego wyregulowania świateł.
Uszkodzony mechanizm poziomowania snopu światła, skrętna soczewka czy wypalone odbłyśniki to już poważny problem. W teorii zdecydowana większość produkowanych obecnie reflektorów jest nierozbieralna, co jest równoznaczne z tym, że producenci nie przewidują możliwości ich naprawy, wymiany uszkodzonych elementów, a tym bardziej ich regeneracji. W praktyce jednak doświadczony fachowiec jest w stanie bez trudu rozebrać i złożyć reflektor bez uszkadzania żadnego z jego komponentów. Pamiętajmy, że większość serwisów motoryzacyjnych zajmujących się regeneracją reflektorów samochodowych nie oferuje usługi demontażu i ponownego montażu lamp w aucie. Dlatego też reflektory najczęściej należy dostarczyć już wyjęte. Może to stanowić pewien problem dla mniej doświadczonych kierowców.
Strzałka w prawo znajdująca się na lampie oznacza, że reflektor jest przeznaczony do ruchu lewostronnego (np. reflektory w autach z rynku brytyjskiego). Brak strzałki to informacja, że reflektor jest przeznaczony do ruchu prawostronnego. Z kolei strzałka z lewym i prawym grotem to reflektor symetryczny lub z możliwością przestawienia wiązki (może być stosowany zarówno w Wielkie Brytanii, jak i w Polsce).
Teoretycznie można taki pojazd zarejestrować w Polsce i jeździć nim legalnie. Jednak w praktyce konieczna będzie ingerencja mechanika. Niezbędne jest w takim przypadku dostosowanie reflektorów i świateł mijania pod kątem świecenia dalej z prawej strony, a krócej z lewej, aby nie oślepiać kierowców jadących z przeciwka (w Wielkiej Brytanii jest odwrotnie). Koszt takich przeróbek zarówno z wersji amerykańskiej, jak i angielskiej to od 500 zł za sztukę w górę. Czas usługi to max. 3 dni.
Jeżeli samochód posiada inne reflektory niż fabryczne, wówczas ich sterownik musi zostać o tym „poinformowany”. W tym celu wykonuje się tzw. „kodowanie”. W odpowiednim sterowniku zmieniane są parametry, aby zapewnić nienaganne działanie funkcji oświetleniowych. Podczas kodowania lamp niekiedy konieczne jest zamienienie pinów/szpilek w wtyczce, jednak są to sporadyczne przypadki. Kodowanie polega na fizycznym podpięciu zewnętrznego interfejsu wraz z laptopem i zmianie konfiguracji zasad odpowiadających za oświetlenie. Często przy okazji zmieniany jest również język komputera, odblokowywane są mapy itp.