10000+ produktów
Cewka zapłonowa to kolejny bardzo ważny element wchodzący w skład układu zapłonowego jednostek benzynowych. To dzięki niej powstaje ładunek elektryczny zmieniany z prądu o niskim napięciu w prąd o napięciu dochodzącym do 30 tys. woltów. Jednak cewka zapłonowa to również przyczyna najczęstszych usterek układu zapłonowego w autach z silnikami benzynowymi. Na szczęście, w iParts.pl przygotowaliśmy szeroką gamę cewek zapłonowych do wszystkich marek samochodów. W trosce o bezpieczeństwo użytkowania Twojego samochodu cewki zapłonowe dostępne u nas pochodzą wyłącznie od renomowanych producentów i są w 100% oryginalne!
Tak naprawdę, cewka zapłonowa została opatentowana już w 1851 roku przez niemieckiego elektryka Heinricha Daniela Ruhmkorffa, a więc na dług przed powstaniem pierwszego silnika spalinowego. Co ważne, urządzenie to niemal w niezmienionej formie przetrwało do lat dzisiejszych. Cewka zapłonowa w samochodzie to, w dużym uproszczeniu, element układu zapłonowego w silniku benzynowym, którego głównym zadaniem jest skumulowanie odpowiedniej ilości energii elektrycznej. A mówiąc bardziej fachowo, cewka zapłonowa to transformator impulsowy w bateryjnym układzie zapłonowym spalinowych jednostek napędowych.
Głównym zadaniem cewki zapłonowej jest przetwarzanie niskiego napięcia (6-12 V) na wysokie napięcie (~20 V), dzięki czemu następuje przeskok iskry elektrycznej w świecy zapłonowej. Cewka zapłonowa w samochodzie składa się z dwóch elektrycznych uzwojeń (pierwotne i wtórne) nawiniętych na wspólny żelazny rdzeń. Pozwala to koncentrować indukowane pola magnetyczne. Cewka zapłonowa działa na zasadach elektromagnetyzmu. W chwili dotarcia prądu z akumulatora do uzwojenia pierwotnego, we wnętrzu cewki powstaje pole magnetyczne. Układ zapłonowy za pomocą ładunku elektrycznego zamyka obwód, co powoduje powstanie zjawiska indukcji. W wyniku tego procesu załamuje się pole magnetyczne i wytwarza się prąd o napięciu od ok. 250 do ok. 400 V. Następnie wytworzone napięcie trafia do uzwojenia wtórnego, które umożliwia zwielokrotnienie wartości napięcia o wielokrotność liczby zwojów, czego efektem jest otrzymanie napięcia o wartości od ok. 25 000 do ok. 40 000 V. Powstałe napięcie wychodzi z cewki zapłonowej i trafia do świecy, która z kolei daje iskrę.
Cewka zapłonowa jest częścią bardzo wrażliwą na wilgoć i błędy montażowe. Poza tym istnieje prawdopodobieństwo, że cewka zapłonowa zepsuje się bez większego powodu. W większości przypadków winni są jednak kierowcy, którzy nie wymieniają na czas świec i przewodów zapłonowych, przez co występują utrudnienia w przeskoku iskry. Utrudnienia te z kolei, znacznie obciążają cewkę. Częstym błędem popełnianym przez kierowców jest złe dobranie cewek zapłonowych do konkretnego modelu auta. Jeżeli w jednostce napędowej znajdują się cewki o zbyt dużej oporności uzwojenia pierwotnego, wówczas najprawdopodobniej otrzymana zostanie słabsza iskra, co pociągnie za sobą większe zużycie paliwa i spadek mocy silnika. Z kolei, zamontowanie cewki o zbyt małej rezystencji doprowadzi do dużego przepływu prądu, co może uszkodzić cewkę, a nawet uszkodzić moduł zapłonowy.
W iParts.pl znajdziesz pełną gamę cewek zapłonowych do każdej marki i modeli samochodu. Wybierz markę swojego auta, model i rocznik, a na końcu wersję silnikową w naszej wyszukiwarce. Gwarantujemy, że mamy odpowiednie cewki zapłonowe dla Twojego samochodu.
Wszystkie oferowane przez nas cewki zapłonowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów, fachową pomoc w dobraniu odpowiedniego zestawu cewek zapłonowych oraz szybką realizację zamówienia.