10000+ produktów
Współczesne samochody, szczególnie te najnowsze, to konstrukcje naszpikowane od góry do dołu wszelkiego rodzaju czujnikami pomiarowymi, kontrolującymi prawidłową pracę poszczególnych elementów i urządzeń elektro-mechanicznych auta. Jednak jeden z czujników zasługuje na specjalne miejsce w panteonie elementów kontrolujących pracę osprzętu samochodowego. Jest to czujnik położenia wału korbowego, bez którego prawidłowe działanie jednostki napędowej byłoby niemożliwe.
Od ponad 20 lat zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne są sterowane za pomocą komputera. Nowoczesne silniki samochodowe posiadają czujniki odpowiedzialne za prawidłowy przekaz informacji do komputera na temat np. aktualnych parametrów, momentu wtrysku paliwa lub jego ilości, momentu zapłonu oraz składu mieszanki paliwo-powietrznej. Do takich czujników należy zaliczyć czujnik położenia wału korbowego, który informuje o aktualnym położeniu wału korbowego, czyli, de facto, o położeniu poszczególnych tłoków w cylindrach, a także o prędkości obrotowej wału korbowego. Precyzyjne wskazania odnośnie położenia wału za pomocą czujnika niezbędne są również do sterowania systemem zmiennych faz rozrządu, szczególnie w bardziej skomplikowanych jednostkach napędowych, oraz do sterowania pracą układu recyrkulacji spalin EGR.
Czujnik wałka rozrządu to niewielkie urządzenie mierzące zaledwie kilka centymetrów. Czujniki indukcyjne tego typu są zazwyczaj wykonane z tworzywa sztucznego. Każdy czujnik położenia wałka rozrządu posiada sondę pomiarową, otwór dla śruby mocującej, przewód elektryczny oraz wtyczkę. Niekiedy w najnowszych samochodach może znajdować się kilka czujników położenia, które wyglądem i sposobem działania przypominają czujnik położenia wału korbowego. Są one jednak odpowiedzialne za pomiary w automatycznych skrzyniach biegów, w układach klimatyzacji, a nawet w prostych systemach elektrycznie podnoszonych szyb. Czujnik jest montowany zazwyczaj przy kole zamachowym silnika lub przy kole pasowym wału korbowego. Mówiąc najprościej, czujnik wałka rozrządu wysyła impuls elektryczny do sterownika silnika, kiedy zbliża się do niego określony obiekt ruchomy. Może to być element ferromagnetyczny na tarczy z wyciętymi szczelinami, ząbek na tarczy zębatej lub magnes trwały.
Awaria czujnika położenia wału korbowego może doprowadzić m.in. do niewłaściwego cyklu pracy tłoków, błędnego dawkowania paliwa oraz do wywoływania iskry zapłonowej w nieprawidłowym momencie. Jazda z uszkodzonym czujnikiem położenia wału korbowego może doprowadzić do awarii pozostałych elementów silnika oraz stanowi niebezpieczeństwo dla jazdy, gdyż może spowodować unieruchomienie jednostki w najmniej oczekiwanym momencie np. na skrzyżowaniu. Pamiętajmy, że uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego nie należy próbować naprawiać. Jedyne wyjście to wymiana tego podzespołu na nowy. W celu wymiany należy odłączyć konektor elektryczny czujnika i odkręcić czujnik. W to samo miejsce montujemy nowy sensor. Uwaga! W niektórych przypadkach konieczne okazać może się podłączenie skanera diagnostycznego, który pozwoli pozbyć się kodu błędu, zapamiętanego wskutek wadliwej pracy starego czujnika wału korbowego.
Bogata oferta czujników położenia wału korbowego iParts.pl to cała gama produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Jeżeli interesuje Cię tani czujnik położenia wału, a przy tym niezawodny, wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie podasz model oraz jego rocznik, a na końcu wersję silnikową, a nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Wszystkie oferowane w naszym sklepie czujniki położenia wału korbowego są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Pomożemy w doborze odpowiedniego elementu do konkretnego modelu samochodu. Zapewniamy fachowe doradztwo techniczne, doskonałą relację ceny do jakości wszystkich produktów oraz szybka realizację zamówienia na terenie całej Polski.