Klocki hamulcowe DTEC od TRW. Jak doszło do ich powstania i czym różnią się one od standardowych klocków hamulcowych?

Data:
W kategorii Klocki hamulcowe

Pozornie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat klocki hamulcowe zmieniły się bardzo niewiele. Mają niemal ten sam kształt i dokładnie tę samą zasadę działania. Ale to tylko pozór, co najlepiej widać po klockach hamulcowych marki TRW. Po długim okresie panowania klasycznych klocków, TRW wprowadziło na rynek klocki COTEC, a następnie jeszcze doskonalsze DTEC. W czym tkwi ich sekret? Czy naprawdę są to modele znacząco lepsze od standardowych klocków hamulcowych?

Od COTEC do DTEC, czyli ewolucja klocków hamulcowych TRW

Klocki hamulcowe wszystkich praktycznie najważniejszych światowych producentów przez wiele lat radziły sobie na tyle dobrze, że to właśnie hamulce tarczowe stały się dominującym rozwiązaniem stosowanym powszechnie w samochodach osobowych i nie tylko. Jednak standardowe klocki miały też zawsze swoje wady, z którymi – z braku alternatywy – zarówno producenci aut, jak i sami kierowcy, musieli po prostu jakoś sobie radzić. Wadami tymi są:

  • mieszanki z dużą zawartością metali,
  • spore wibracje i hałas powstające przy hamowaniu,
  • generowanie dużej ilości pyłów o właściwościach korozyjnych,
  • gorsza efektywność w okresie tzw. docierania się.

I było tak aż do momentu, gdy TRW zaprezentowało klocki hamulcowe wykonane w technologii COTEC, a następnie DTEC. Na czyn polegała ich innowacyjność?

COTEC to opracowana przez markę TRW powłoka cierna wyraźnie zwiększająca bezpieczeństwo w tym newralgicznym momencie tuż po wymianie starych, zużytych klocków hamulcowych na nowe. Po takiej właśnie wymienia, kiedy klocki poddawane były tzw. docieraniu (dopasowaniu do tarcz hamulcowych), efektywność hamulców zawsze była niższa. Odkąd TRW zaczęło pokrywać swoje klocki hamulcowe powłoką COTEC, problem ten przestał być aktualny. Powłoka COTEC pozwala bowiem na:

  • skrócenie drogi hamowania nawet o 7 metrów,
  • lepszy kontakt klocka z tarcza hamulcową,
  • większy komfort jazdy.

Jednak zespoły inżynierów TRW nie spoczęły bynajmniej na laurach. Zaraz po wprowadzaniu do użytku powłoki COTEC, rozpoczęli oni pracę na jeszcze doskonalszymi klockami hamulcowymi, które miały dodatkowo ograniczyć problem pylenia, korozji felg oraz zatruwania środowiska metalami. Tak właśnie doszło do powstania klocków hamulcowych z serii DTEC.

Charakterystyka klocków hamulcowych TRW DTEC

Tworząc klocki hamulcowe DTEC, specjaliści z TRW wyszli od sprawdzonej i odpowiednio już ulepszonej bazy, jaką stanowiły klocki COTEC. Seria DTEC to jej wersja rozwojowa, znacząco ulepszona, do powłoki COTC dodająca zupełnie nowy skład mieszanki powierzchni ciernej, ale także zmieniając nieco ich wygląd i jeszcze bardziej poprawiając komfort ich użytkowania. Co w ten sposób osiągnięto?

Klocki hamulcowe DTEC znane są wśród użytkowników jako seria wyróżniająca się następującymi cechami:

  • poprawioną estetyką – wizualnie kocki DTEC prezentują się naprawdę dobrze, nadając kołom mocno usportowionego wyglądu;
  • wyraźnie zmniejszoną emisję pyłu – nowy rodzaj mieszanki oznacza aż o 45% mniej pyłu wytwarzanego podczas hamowania;
  • pełną wydajność hamulców przez cały okres użytkowania – klocki hamulcowe DTEC posiadają wszystkie zalety serii COTEC, w tym i brak obniżenia efektywności w okresie docierania się.

Klocki hamulcowe DTEC dostępne są obecnie w wielu renomowanych sklepach z samochodowymi częściami zamiennymi, w tym i w naszym sklepie iParts.pl. Pokrywają ponad 75% europejskiego parku pojazdów, przez co nie powinniście mieć problemów ze znalezieniem wersji odpowiedniej dla Waszych samochodów. W razie jakichkolwiek kłopotów możecie też w każdej chwili skorzystać z pomocy naszych ekspertów.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny klocków hamulcowych w naszej ofercie!

Powody, dla których warto wybierać klocki hamulcowe DTEC

Przyczyn, dla których kierowcy chętnie wybierają klocki hamulcowe DTEC od TRW jest kilka, przy czym najważniejsze to:

  • obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia korozji felgi i nadkola – wysokie stężenie metali znajdujących się w mieszance tworzącej powierzchnię cierną standardowych klocków to spore zagrożenie dla felg i nie tylko. W miejscu, gdzie osiądzie pył z klocków, momentalnie pod wpływem wilgoci zachodzą reakcje chemiczne prowadzące do korozji. Klocki DTEC to inny skład mieszanki, mniej metali i znacznie niższe „pylenie”;
  • mniejsze zabrudzenie felg – to pochodna dużo mniejsze emisji pyłów;
  • pełna skuteczność hamulców przez cały okres użytkowania klocków DTEC – zasługa powłoki COTEC.

Klocki hamulcowe DTEC nie są może kosmiczną technologią, ale tę obecną, opartą na standardowych mieszankach ciernych, wyniosły na bardzo wysoki poziom. Być może nawet osiągnęły jej górny pułap, powyżej którego czeka nas już jedynie coś zupełnie nowego.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.