Ile czasu zajmuje wymiana amortyzatorów w samochodzie?
Amortyzatory były, są i będą ważne. Dlaczego? Ponieważ to ich działanie gwarantuje stały kontakt kół z nawierzchnią. Zużyte amortyzatory to bujanie na zakrętach i nierównościach, wydłużona droga hamowania, a nieraz i stukami dochodzące z okolic zawieszenia. Rozpoznanie tych sygnałów jest pierwszym krokiem do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. A co po nich? Naprawa lub wymiana. Ile taka wymiana amortyzatorów może potrwać? Ile czasu zajmie to profesjonalnemu mechanikowi, a ile przeciętnemu kierowcy z żyłką do mechaniki?

| Najważniejsze informacje Amortyzatory odgrywają ważną rolę w bezpieczeństwie i komforcie jazdy, zapewniając stały kontakt kół z nawierzchnią. Objawy ich zużycia to bujanie na zakrętach, wydłużona droga hamowania oraz stuki z okolic zawieszenia. Wymiana dwóch amortyzatorów na jednej osi w profesjonalnym warsztacie zajmuje zazwyczaj mniej czasu niż wymiana samodzielna. Wybór mechanika gwarantuje przy tym prawidłowy montaż, dostęp do specjalistycznych narzędzi oraz dodatkowe usługi, takie jak ustawienie geometrii kół. Samodzielna wymiana jest z kolei tańsza i nieraz zapewnia kierowcy sporo satysfakcji, wymaga jednak podstawowej wiedzy mechanicznej i odpowiednich narzędzi. |
Wymiana amortyzatorów u mechanika. Ile czasu potrzebuje fachowiec?
Decyzja o powierzeniu wymiany amortyzatorów profesjonalnemu warsztatowi to zwykle wybór optymalny – przynajmniej pod względem czasu i gwarancji przeprowadzonej pracy. Ile czasu zajmuje taka wymiana w warsztacie?
Standardowo, wymiana dwóch amortyzatorów na jednej osi zajmuje doświadczonemu mechanikowi od 1,5 do 3 godzin. Różnice w czasie wynikają z takich czynników jak:
- model samochodu – dostęp do elementów zawieszenia bywa różny w zależności od konstrukcji pojazdu;
- stopień skomplikowania naprawy – zapieczone śruby lub korozja mogą znacząco wydłużyć czas pracy;
- doświadczenie mechanika i wyposażenie warsztatu – specjalistyczne narzędzia i wprawa profesjonalisty zwykle skracają czas pracy.
Jakie jeszcze korzyści możecie mieć z wyboru profesjonalnego warsztatu? Tu możemy śmiało wymienić:
- gwarancję prawidłowego montażu,
- dostęp do specjalistycznych narzędzi,
- dodatkowe usługi.
Czym są te dodatkowe usługi? Po wymianie amortyzatorów niezbędne jest sprawdzenie i ewentualne ustawienie geometrii kół, co większość warsztatów oferuje „w pakiecie”.

Samodzielna wymiana amortyzatorów. Ile zajmie to entuzjastom motoryzacji?
Samodzielna wymiana amortyzatorów to wyzwanie, którego może podjąć się jedynie osoba posiadająca podstawową wiedzę mechaniczną i dostęp do właściwych narzędzi. Jakie narzędzia i materiały okażą się niezbędne podczas takiej wymiany? Przed przystąpieniem do pracy powinniście skompletować:
- zestaw kluczy,
- ściągacze do sprężyn,
- lewarek i stabilne podstawki pod samochód,
- klucz dynamometryczny,
- smar miedziowy, odrdzewiacz,
- komplet nowych amortyzatorów.
Pamiętajcie, że amortyzatory zawsze należy wymieniać parami na tej samej osi. Oprócz samych amortyzatorów może Wam się przydać również zestaw montażowy obejmujący osłony, odboje oraz górne mocowania. Wymiana tych elementów zalecana jest w celu zapewnienia trwałości nowego amortyzatora.
To jaki jest ten orientacyjny czas potrzebny na samodzielną wymianę? Dla osoby z podstawowym doświadczeniem w mechanice, wymiana amortyzatorów na jednej osi może zająć od 3-4 godzin do nawet całego dnia. A czas ten obejmuje przygotowanie miejsca pracy i zgromadzenie narzędzi, ewentualne problemy przy wymianie (np. zapieczone śruby) oraz porządkowanie wszystkiego po zakończeniu. I uwaga! Jest w psychologii takie zjawisko, jak „krzywa uczenia”. To ono wyjaśnia, dlaczego pierwsza samodzielna wymiana amortyzatorów zawsze będzie trwa wyraźnie dłużej niż te kolejne. Warto i to uwzględnić w szacowaniu czasu potrzebnego na jej przeprowadzenie.
Wymiana amortyzatorów krok po kroku. Jak przeprowadzić tę wymianę na przykładzie typowej kolumny McPhersona?
Wymiana amortyzatora obejmuje kilka etapów, a na każdy etap składa się co najmniej kilka kroków. W sporym uproszczeniu taka wymiana amortyzatorów krok po kroku wygląda następująco:
- Krok 1: Przygotowanie pojazdu:
- samochód należy zaparkować na płaskiej, stabilnej powierzchni;
- zaciągnąć hamulec ręczny;
- poluzować śruby mocujące koło, przy którym będzie wymieniany amortyzator;
- podnieść pojazd lewarkiem i stabilnie podeprzeć na podstawkach;
- zdjąć koło.
- Krok 2: Demontaż starego amortyzatora:
- zastosować (w razie potrzeby) odrdzewiacz na śruby mocujące;
- odkręcić śruby mocujące dolną część amortyzatora;
- odkręcić śruby mocujące górne mocowanie amortyzatora;
- wyjąć całą kolumnę amortyzatora;
- użyć ściągacza do sprężyn do równomiernego ściśnięcia sprężyny. Jest to operacja wymagająca dużej ostrożności ze względu na siłę napięcia sprężyny;
- po ściśnięciu sprężyny, odkręcić centralną nakrętkę na trzpieniu amortyzatora;
- zdemontować wszystkie elementy i ocenić ich stan.
- Krok 3: Montaż nowego amortyzatora:
- założyć nowe odboje i osłony;
- umieść ściśniętą sprężynę na nowym amortyzatorze;
- zamontować górne mocowanie i łożysko, a następnie dokręć centralną nakrętkę kluczem dynamometrycznym;
- ostrożnie zwolnić ściągacze do sprężyn.
- Krok 4: Zakończenie prac:
- włożyć zmontowaną kolumnę amortyzatora z powrotem do samochodu;
- dokręcić wszystkie śruby mocujące z odpowiednim momentem obrotowym;
- zamontować koło, wstępnie dokręcając śruby;
- opuścić samochód i dokręć śruby koła.
Uwaga! Po każdej wymianie amortyzatorów bezwarunkowo konieczne musicie sprawdzić i ewentualnie ustawić geometrię kół. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do nieprawidłowego zużycia opon, niestabilnego prowadzenia pojazdu i obniżenia Waszego bezpieczeństwa.
FAQ
Czy po samodzielnej wymianie amortyzatorów zawsze trzeba ustawiać geometrię kół?
Tak, po każdej wymianie amortyzatorów, niezależnie od tego, czy była przeprowadzana przez mechanika, czy samodzielnie, bezwarunkowo konieczne jest sprawdzenie i ewentualne ustawienie geometrii kół.
Jak często powinno się wymieniać amortyzatory w samochodzie?
Ogólnie przyjmuje się, że sprawność amortyzatorów powinno się kontrolować co około 20 tys. km, a wymieniać po przejechaniu 60 do 80 tys. km, choć niektórzy producenci podają większe przebiegi, np. 100 tys. km.
Czy amortyzatory gazowe różnią się czymś istotnym od olejowych w codziennym użytkowaniu?
Tak, amortyzatory olejowe są starszym typem zapewniającym płynne tłumienie – co może przekładać się na nieco bardziej komfortową jazdę, szczególnie na drobnych nierównościach, natomiast amortyzatory gazowe (właściwie olejowo-gazowe) charakteryzują się szybszą reakcją na zmiany nawierzchni i lepszą kontrolą nad pojazdem. Wybór pomiędzy nimi zależy od preferencji kierowcy i konstrukcji zawieszenia pojazdu.














