-10% NA UKŁAD HAMULCOWY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
1
1
4
4
2
2
3
3
3
3
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym jest silnik Wankla? Jak działa i w jakich autach możecie go spotkać?

Twórca silnika Wankla z niesmakiem wyrażał się o standardowych silnikach tłokowych, wskazując na wywoływane przez nie drgania. Jego własna konstrukcja jest rozwiązaniem praktycznie wolnym od tego problemu. Czy znaczy to, że silniki Wankla są lepsze?

Czym jest silnik Wankla? Jak działa i w jakich autach możecie go spotkać?

To aż niewiarygodne, jak bardzo wszyscy przyzwyczailiśmy się do standardowych, klasycznych silników tłokowych, w których tłoki wykonują ruch posuwisto-zwrotny. Przez kolejne dziesiątki lat silniki te były i są nadal najchętniej wybieraną, najczęściej stosowaną konstrukcją jednostek napędowych wszelkich pojazdów spalinowych. I choć próby zepchnięcia ich z pierwszego miejsca na podium podejmowane były regularnie przez inżynierów z całego świata, do dziś silniki tłokowe zajmują pozycję absolutnego hegemona. Być może – na co wiele zdaje się wskazywać – pierwszym rozwiązaniem, które faktycznie ma szanse je zastąpić, są silniki elektryczne, a przecież powstała już konstrukcja, która teoretycznie ma wszystko, aby wygrać z klasycznymi tłokami. Konstrukcją tą jest silnik rotacyjny, zwany powszechnie silnikiem Wankla. Czym charakteryzuje się ten właśnie motor? Co różni go od standardowych silników tłokowych i w jakich samochodach cięgle można go znaleźć?

Skąd się wzięły silniki Wankla? Jak należałoby prawidłowo określać ten typ jednostek napędowych?

Wbrew pozorom historia silników Wankla nie rozpoczęła się wcale wraz z wynalazkiem samego Feliksa Wankla – niemieckiego konstruktora i inżyniera, który opatentował swój motor jeszcze przed II wojną światową. Silniki rotacyjne, a dokładniej – jak należałoby je fachowo określać – silniki z tłokiem obrotowym, to koncepcja sięgająca wstecz aż do końca XVIII wieku i pierwszych silników parowych. Faktem jest jednak, że to konstrukcja Wankla zyskała na największej popularności i nie przypadkowo to jego nazwisko łączone jest z koncepcją zastąpienia tłoków wykonujących ruch posuwisto-zwrotny tłokami obrotowymi.

Choć standardowe silniki tłokowe mają wiele zalet, posiadają też kilka wad. Feliks Wankel, promując swój wynalazek, podkreślał szczególnie jedną z nich. Chodzi mianowicie o drgania generowane prze ruch każdego tłoka. Drgania te, co zrozumiałe, wpływają niekorzystnie tak na komfort jazdy, jak i na żywotność samej jednostki napędowej. Wymagają przez to stosowania najróżniejszych, dodatkowych rozwiązań. Silnik Wankla, jako silnik rotacyjny, jest praktycznie wolny od drgań wywoływanych pracą tłoka. Jest również wolny od całej masy osprzętu standardowego silnika, w rodzaju:

A wiadomo, że im mniej części, tym mniejsza szansa na awarię. No i niższe koszty naprawy. Przynajmniej w teorii, bo z praktyką bywa tu różnie.

Jak zbudowany jest silnik Wankla? W czym tkwi sekret jego działania?

Sercem silnika Wankla jest rotor, czyli tłok obrotowy o kształcie trójkąta z lekko wypukłymi, krzywoliniowymi bokami. Ten właśnie rotor wykonuje ruch obrotowy w komorze spalania. Ponieważ jest to ruch obrotowy, a nie posuwisto-zwrotny, ruch tłoka w silniku Wankla określany jest mianem taktu nie zaś – jak w klasycznych silnikach tłokowych – suwu. Zamiast suwu mamy tu więc takt, a właściwie 4 takty, czyli:

  1. ssanie – pierwszy etap obrotu tłoka odpowiedzialny za napełnianie komory spalania mieszanką paliwowo-powietrzną i wytwarzanie w niej podciśnienia zasysającego tę mieszankę;
  2. sprężanie – dalszy ruch tłoka sprawia, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest sprężana w kurczącej się wraz z przesuwaniem się rotora przestrzeni komory spalania;
  3. pracę – po zapłonie wywołanym doprowadzoną do komory spalania iskrą (w szczytowym momencie sprężenia) dochodzi do eksplozji mieszanki paliwowo-powietrznej, która to eksplozja przesuwa tłok do dalszego położenia;
  4. usuwanie spalin – powstałe w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej spaliny są odprowadzane przez otwór odsłaniany przez przesuwający się rotor.

Czterotaktowe silniki Wankla mogą być zbudowane z jednej lub kilku (jak dotąd powodzeniem skończyło się użycie maksymalnie 6) komór spalania, w których odbywa się opisana właśnie procedura. Wirujący rotor, obracający się na wale mimośrodowym, przechodzi płynnie przez kolejne fazy spalania, nie powodując szarpnięć tak charakterystycznych dla klasycznych silników tłokowych. A brak szarpnięć, to brak drgań.

W jakich samochodach montowano silniki Wankla? W których modelach silniki te wciąż są wykorzystywane?

Pierwszą marką, jaka zaproponowała swoim odbiorcom samochód z silnikiem Wankla, była nieistniejąca już NSU Motorenwerke AG, czyli poprzednik dzisiejszego Audi. Było to w roku 1964. Lata 60. były złotym czasem dla silników Wankla, ponieważ to wówczas dwa kolejne koncerny motoryzacyjne zdecydowały się wykorzystać ten patent. Koncernami tymi były:

  • Mazda – z pierwszym modelem Mazda Cosmo,
  • Citroen – francuzi weszli w kooperację z NSU, by pod szyldem marki Comotor produkować silniki Wankla.

Współcześnie nie mamy już marki NSU, a jego następca – Audi, nie korzysta już z technologii Feliksa Wankla. Silników tych nie spotkamy też w nowoczesnych citroenach. Jedyną marką wierzącą nadal w technologię silników rotacyjnych i cały czas ją udoskonalającą, jest Mazda. Mazda wypuściła na rynek kilka modeli wyposażonych w silnik Wankla, z których zwłaszcza seria RX osiągnęła status kultowych. Mazda RX8 czy pragnienie pasjonatów – Mazda RX7, to najlepsze przykłady na to, że silniki Wankla w praktyce potrafią zachwycić nawet najwybredniejszych fanów motoryzacji.

Popularne z kategorii Silnik

Filtr oleju FILTRON OE 673
17,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 650/1
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 667/1
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 648/6
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OP 575
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr powietrza FILTRON AP 139/2
30,00 zł
4.8 (104 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Szarpanie silnika i falowanie obrotów. Sprawdź czy nie wydmuchało uszczelki z kolektora ssącego?

Mocne szarpanie silnika i falowanie obrotów? Przyczyną może być uszkodzona uszczelka kolektora ssącego!

Silnik zaczyna szarpać, obroty falować, a do tego pojawiają się objawy choćby w postaci zwiększonego spalania czy kłębów czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej? To może być efekt uszkodzonej uszczelki kolektora ssącego. Jak to potwierdzić?

czytaj więcej >
Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Wykorzystywany głównie w Mazdach silnik Wankla nie ma najlepszej opinii. Z tego też powodu kolejne modele Mazdy RX mają tylu samo zwolenników, co przeciwników. Czy słusznie? Skąd biorą się mity na temat silnika Wankla? Jak należy do nich podchodzić?

czytaj więcej >
Prawidłowa temperatura silnika. Jaki zakres temperatur dla benzyny i diesla?

Ile wynosi prawidłowa temperatura silnika? Jaki jest zakres idealnych temperatur dla silników benzynowych, ale jaki dla diesli?

Wszystkie silniki spalinowe to nic innego jak piece napędzane płynnym paliwem. Tak jak w każdym piecu, również i w nich proces spalania zachodzi w pełni i prawidłowo wyłącznie w określonych zakresach temperatur. Jeśli będą za zimne, paliwo nie będzie efektywnie spalane, zbyt gorące grożą z kolei przegrzaniem i awarią. Jakie są te zakresy temperatur dla silników spalinowych? Jaką temperaturę powinien mieć diesel, a jaką silnik benzynowy?

czytaj więcej >
Wycieki oleju z silnika. Jakie mogę być przyczyny i źródło awarii?

Wycieki oleju z silnika. Jakie mogę być przyczyny podobnej awarii?

Czy wycieki oleju z silników spalinowych to coś normalnego? I tak, i nie. Nie, ponieważ żaden producent nie zakłada, że z jego silnika może coś wyciekać – tak, ponieważ bardzo często i tak z tego silnika prędzej czy później zaczyna ciec. A dlaczego zaczyna ciec? Jakie są najczęstsze przyczyny wycieków oleju silnikowego z jednostki napędowej?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze