Informacje o wałkach rozrządu

Wałek rozrząduWałek rozrządu w samochodzie odpowiedzialny jest za sterowanie prawidłową pracą zaworów, a więc za otwieranie i zamykanie ich w odpowiednim momencie. Jego dodatkową funkcją jest pośredniczenie w smarowaniu silnika, a w niektórych pojazdach może napędzać aparat zapłonowy, pompę paliwa, pompę oleju lub pompę wtryskową. Wałek rozrządu stworzony jest ze specjalnych krzywek, których ruch, rozmieszczenie oraz kształt decyduje o czasie otwarcia i zamknięcia danego zaworu. W większości samochodów osobowych, wałek rozrządu stworzony jest z zakończenia przedniego, bez którego niemożliwy byłby napęd wałka oraz koła zębatego, wykorzystywanego do napędu poszczególnych mechanizmów silnika. Często zdarza się, że środek wałka rozrządu jest przewiercany, przez co możliwe jest przedostawanie się oleju silnikowego do smarowania łożysk – zabieg ten wykorzystywany jest często również w celu zredukowania wagi samego wałka.

Wałki rozrządu różnią się pomiędzy sobą konstrukcją w zależności od rodzajów silnika. W silnikach rzędowych najczęściej na jeden cylinder przypadają dwie krzywki, po jednej dla zaworu ssącego i wylotowego. Natomiast w przypadku silników czterosuwowych, oba zawory otwierają się co dwa obroty wałka rozrządu. Współczesne silniki charakteryzują się wspólną lokalizacją wałka rozrządu – najczęściej umieszczony jest on na głowicy silnika, co umożliwia redukcję wielu dodatkowych części, a także obniżenie poziomu hałasu powstałego w wyniku pracy silnika spalinowego.