Korbowód silnika samochodowego

Samochodowy układ korbowy stanowi rdzeń każdego silnika tłokowego, w którym zmienia on ruch posuwisto-zwrotny w ruch obrotowy. To on odpowiada za generowanie momentu obrotowego. Jednym z istotnych elementów układu korbowego jest korbowód, którego podstawowym zadaniem jest przenoszenie siły na wał korbowy oraz sił z wału korbowego na tłok.

Korbowód w samochodzie

Standardowy układ korbowy składa się z czterech podstawowych elementów – tłok, sworzeń tłokowy, korbowód i wał korbowy, z których część pracuje w ruchu liniowym, zmieniając do w ruch obrotowy. Korbowód samochodowy w swojej górnej części łączy się z tłokiem za pomocą sworznia, natomiast w dolnej części łączy się z wałem korbowym na jego wykorbieniu. Pomiędzy wałem a korbowodem znajdują się panewki wału.

Korbowód silnika jest podstawowym elementem systemu korbowego. Jego głównym zadaniem jest przemiana ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego, lub też ruchu obrotowego wału na ruch posuwisty tłoka. Korbowód samochodowy składa się ze stopy, trzonu i główki. Stopa korbowodu odpowiada za łączenie z wałem korbowym, natomiast główka połączona jest z tłokiem lub krzyżulcem. Najczęściej wykorzystywanym materiałem przy produkcji korbowodów jest stal węglowa.

Sposób działania korbowodu

Tłok pchając korbowód, posługuje się nim jak swego rodzaju dźwignią, dzięki której wywierany jest nacisk na wykorbienie wału, co z kolei wprawia go w ruch obrotowy. Korbowód jest wykorzystywany m.in. w tłokowych silnikach spalinowych, gdzie musi wytrzymywać napór sił ciśnienia gazów oddziaływujących na tłok a także sił bezwładności masy tłoka i korbowodu. Nie występują one w sposób ciągły – w pewnych momentach można je przyrównać do okresowych uderzeń. Takie procesy silnie ściskają, rozciągają i zginają korbowody. Stal, z którego wykonane są korbowody jest przeznaczona do ulepszania cieplnego – można to uzyskać poprzez kucie matrycowe, skrawanie i obróbkę cieplną.  

Typowe usterki korbowodu w samochodzie

Zbyt wyeksploatowany i zużyty silnik może doprowadzić do poważnych awarii, łącznie z urwaniem się korbowodu, co w ekstremalnych przypadkach grozi zniszczeniem bloku jednostki napędowej lub miski olejowej. Poważną awarią, jaka może mieć miejsce, jest obrócenie panewek korbowych, które znajdują się w podstawie korbowodu. Są one wykorzystywane do łagodzenia tarcia wywołanego obracaniem się w nich czopów wału korbowego. Przyczyną obrócenia się panewek korbowych jest najczęściej niewłaściwe ich smarowanie olejem. Konsekwencją tego jest uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód.

W iParts.pl znajdziesz tani korbowód o doskonałej jakości i wytrzymałości do każdej konstrukcji silnikowej. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta.

Jeśli korbowód silnika to tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Korbowód IPSA
Korbowód NPS
Korbowód ET ENGINETEAM
Korbowód JAPANPARTS
Korbowód ASHIKA
Korbowód JAPKO
Korbowód TRUCKTEC AUTOMOTIVE
Korbowód JP GROUP