Olej silnikowy jest niezbędnym płynem samochodowym, bez którego żaden silnik nie jest w stanie funkcjonować. Oleju silnikowego w układzie smarowania nie może zabraknąć, ale nie może go też być w nim zbyt dużo. Jak sprawdzić jego ilość? W jaki sposób prawidłowo uzupełniać braki?

Olej silnikowy w układzie smarowanie nie tylko musi być, ale też musi być w odpowiedniej ilości. Zbyt mało oleju silnikowego to problem, tak jak problem jest też jego nadmiar. Cały układ smarowania sinika w każdym modelu samochodu jest zaprojektowany z myślą nie tylko o zastosowaniu konkretnego oleju, ale i też jego dość ściśle wyliczonej ilości. Ścisłość tych wyliczeń zakłada – rzecz jasna – pewne odchyły, jednak nie mogą to być odchyły znaczne. Dlaczego? Jak powinien wyglądać proces prawidłowego sprawdzania poziomu oleju oraz jego uzupełniania? Co możecie zrobić, gdy do układu trafi zbyt duża ilość oleju silnikowego?

Kiedy przychodzi czas na dolanie oleju silnikowego?

Z tym bywa różnie i wiele zależy od samego silnika. Mamy bowiem silniki mniej i bardziej zużywające olej. Warto sprawdzić w instrukcji obsługi, jakie zużycie oleju przewidują sami producenci, lecz nie bądźcie zdziwieni, jeśli będzie to zużycie na poziome ponad 1 litr na 1000 km. Często informacje ta stanowią formę zabezpieczenia dla producenta i rzeczywistość może być zupełnie inna. Dla pewności sprawdźcie, co o zużyciu oleju przez dany silnik mówią eksperci oraz mający z nim do czynienia kierowcy.

Jak rozpoznać, że w silniku jest za mało oleju?

W większości samochodów o tym, że w układzie smarowania zaczyna brakować oleju, poinformuje nas w pierwszej kolejności zapalona kontrolka z podświetlonym na czerwono symbolem olejarki (tzw. lampa Aladyna). W nowszych modelach informację tę przekaże nam również monitorujący poziom oleju komputer pokładowy. Sami możecie sprawdzić poziom oleju silnikowego choćby za pomocą bagnetu, choć w nowszych autach producenci od tych bagnetów zaczęli już odchodzić.

Olej MOBIL Super 3000 XE 5W30 4 litry

Olej MOBIL Super 3000 XE 5W30 4 litry

W jakich warunkach należy sprawdzać poziom oleju silnikowego?

Poziom oleju silnikowego zawsze należy sprawdzać w samochodzie ustawionym na w miarę (im dokładniej, tym lepiej) równej, płaskiej powierzchni. Wskazania dotyczące stanu silnika są już jednak różne, dlatego warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu i sprawdzić, co na ten temat ma do powiedzenia sam producent. Jedni zalecają sprawdzanie poziomu na silniku dobrze już wystygłym (10-15 minut po wyłączeniu), inni opisują procedurę odpalenia silnika, rozgrzania go, wyłączenia i sprawdzania poziomo oleju po odczekaniu zaledwie 2-3 minut.

Gdzie wlewamy olej silnikowy?

Korek wlewu do układu smarowania jednostki napędowej z reguły znajduje się na pokrywie silnika i wyróżniony jest jaskrawym kolorem – często tym samym kolorem wyróżniony jest uchwyt bagnetu służącego do pomiaru poziomu oleju. Korek ten bardzo ciężko jest przegapić lub pomylić z korkiem od innego płynu samochodowego. Dla pewności obejrzyjcie go dokładnie w poszukiwaniu takich oznaczeń, jak:

  • symbol olejarki (taki sam, jak na kontrolce na desce rozdzielczej),
  • napis „oil” lub „motor oil”,
  • oznaczenie lepkości oleju silnikowego (np. 5W40).

Na co warto zwrócić uwagę przy okazji uzupełniania poziomu oleju silnikowego?

Przy okazji dolewania oleju silnikowego do układu smarowania, koniecznie zwróćcie uwagę na stan wewnętrznej strony korka oleju. Jeśli na korku od jego wewnętrznej strony zbierać się będą zanieczyszczenia lub osiadający tam olej będzie miał dziwną konsystencję oraz barwę, koniecznie musicie potraktować tę sprawę bardzo poważnie. Podobnie, jeśli ze zbiornika oleju wydobywać się będzie wyczuwalny zapach paliwa.

Olej silnikowy Castrol GTX C4 5W30 4 litry

Olej silnikowy Castrol GTX C4 5W30 4 litry

Jakim olejem uzupełniamy poziom oleju silnikowego?

Olej, jaki dolewamy do układu smarowania silnika, powinien być tym samym olejem silnikowym, którego użyliśmy ostatnio i którego używanie zaleca producent samochodu. Istnieje wprawdzie możliwość uzupełniania oleju silnikowego olejem innej marki i od innego producenta, jednak powinien to być nadal olej tej samej lepkości i o tej samej bazie olejowej. Mieszanie ze sobą różnego rodzaju olejów silnikowych jest mocno niewskazane i niezalecane nawet w sytuacjach awaryjnych, dlatego zawsze na takie okazje warto mieć w bagażniku przynajmniej litrowe opakowanie oleju, którego używamy.

Ile oleju wlewamy do układu?

Istnieją dwie różne szkoły określające, ile oleju należy dolewać do układu smarowania silnika. W zależności od poziomu początkowego, będzie to:

  • tyle, aby poziom przekroczył minimum na podziałce bagnetu (najlepiej by poziom ten kształtował się gdzie pomiędzy minimum a maksimum);
  • zawsze do maksymalnej ilości wskazanej przez podziałkę bagnetu.

Z całą pewnością musicie pamiętać o tym, aby poziom oleju nie spadał poniżej minimum i nie wychodził znacząco powyżej maksimum.

Olej SHELL Helix Ultra 0W40 4 litry

Olej SHELL Helix Ultra 0W40 4 litry

Co się stanie, gdy oleju silnikowego będzie zbyt mało?

Zbyt mała ilość oleju silnikowego grozi bardzo poważnymi konsekwencjami włącznie z przegrzaniem silnika, uszkodzeniami niektórych jego elementów ruchomych, aż po całkowite zatarcie jednostki napędowej.

Co się stanie, gdy oleju silnikowego będzie zbyt dużo?

Jeśli poziom oleju silnikowego w układzie smarowania zostanie zwiększony w sposób znaczący, może dojść do:

  • zwiększenia ciśnienia w układzie i wypychania uszczelnień,
  • wzrostu oporów silnika,
  • pompowania oleju do komory spalania i dalej, do katalizatora lub DPF-u,
  • w silnikach wysokoprężnych może dochodzić nawet do rozbiegania tychże silników.

Pamiętajcie jednak, że niewielki nadmiar oleju w układzie pozostanie dla silnika zupełnie niezauważalny, choćby przez to, że konstruktorzy aut przewidzieli tego typu pomyłki.