Filtry DPF/FAP

Systemy filtrów cząstek stałych tj. DPF czy FAP zostały stworzone w dobie ekologicznych rozwiązań, by jak najlepiej dbać o środowisko i spełnić europejskie normy względem emisji spalin. Cel został osiągnięty. Niestety, filtry cząstek stałych stały się także dużym problemem kierowców, którzy kupili samochód wyposażony w silnik diesla. Filtr cząstek stałych to bowiem jeden z najbardziej awaryjnych elementów silnika wysokoprężnego.

Filtr cząstek stałych w teorii

Filtr cząstek stałych stanowi element wydechu. Niepozorna, metalowa puszka jest wypełniona specjalnym wkładem, który pochłania szkodliwe cząstki stałe. To dzięki niemu silniki wysokoprężne mogą spełniać ekologiczną normę Euro 4. Cząstki stałe to de facto spaliny, wydychane przez silnik podczas jego pracy. Zwykle jest to sadza, która powstaje w wyniku spalania oleju napędowego. Filtry DPF czy FAP to urządzenia bardzo precyzyjne i niestety dosyć delikatne oraz trudne w obsłudze. Dlatego łatwo o stosunkowo kosztowne w naprawie uszkodzenia.

Budowa i działanie filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych produkuje się ze stali nierdzewnej, co pozwala uzyskać optymalny stopień wytrzymałości i uniknąć procesu szybkiej degradacji. Wnętrze filtra wyposaża się w specjalną wkładkę, która została wykonana z węglanu krzemu i podobnych związków, co skutecznie osadza spaliny na filtrze. Działanie filtra cząstek stałych nie należy do skomplikowanych. Wspomniana wkładka po prostu zatrzymuje stałe cząstki spalin, czyli sadzę. Z kolei oczyszczenie filtra dokonuje się ze względu na rodzaj zastosowanego filtra.

Rodzaje filtrów cząstek stałych

Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa typy: DPF (tzw. suche) i FAP (tj. mokre). Ich podstawowe zadanie pozostaje takie samo, czyli zatrzymać i dopalić cząstki sadzy znajdujące się w spalinach. Jednak w filtrach cząstek stałych FAP stosuje się specjalne dodatki do paliwa, które obniżają temp. wypalania sadzy; komputer dawkuje dodatki na podstawie ilości zatankowanego oleju napędowego. Niestety, filtr typu FAP ma także swoje wady tj. zużywa się znacznie szybciej, niż ma to miejsce w przypadku układu DPF, który oczyszcza się samoistnie, pod wpływem spalania i utleniania się sadzy.

Wymiana filtra cząstek stałych

Jeżeli poziom oleju wzrasta, to pierwszy, wyraźny sygnał ku temu, by sprawdzić stan filtra cząstek stałych. Ponadto trwałość filtra cząstek stałych została także ściśle określona przez producenta samochodu. Stosowna informacja została zawarta w instrukcji obsługi pojazdu. Wszystko zależne jest więc od modelu samochodu oraz od warunków, w których na co dzień się poruszamy. Niektóre filtry cząstek stałych cechuje długa żywotność tj. nawet kilkaset tysięcy kilometrów, zaś inne działają poprawnie przez zaledwie 80 – 120 tys km. Najlepszym sposobem jest oczywiście regularna kontrola i ocena stanu filtra.

Bogata oferta filtrów cząstek stałych sklepu internetowego iParts.pl to cała gama produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Posiadamy filtry cząstek stałych, renomowanych producentów, między innymi takich jak Blue Print, Delphi, AMC, Klarius, Walker, Bosal i Quinton Hazell.

Wszystkie oferowane przez nas filtry cząstek stałych są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

iParts.pl - KontaktiParts.pl - Zalety

Aby wybrać odpowiednią część do swojego samochodu, wybierz markę auta z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.