Rury układu wydechowego

Podstawowym zadaniem każdego układu wydechowego jest odprowadzenie spalin z silnika na zewnątrz oraz zniwelowanie do minimum hałasu generowanego przez jednostkę napędową. Stanowi on swoisty układ oddechowy samochodu.

Układ wydechowy, tak naprawdę, składa się z kilku elementów. Spaliny pochodzące z cylindrów silnika trafiają do kolektora wydechowego, stamtąd wędrują do pierwszego odcinka rury wydechowej, a następnie do tłumika lub zespołu tłumików, skąd przemieszczają się do części wylotowej rury wydechowej. Układ wydechowy pełni również inną bardzo ważną funkcję, a mianowicie odpowiada za oczyszczanie spalin przed wydaleniem ich do powietrza atmosferycznego. Odbywa się to z wykorzystaniem katalizatora, w którym dochodzi do dopalenia spalin.

Ogólnie rzecz ujmując, układy wydechowe są zaliczane do tych podzespołów samochodowych, które zużywają się eksploatacyjnie i najczęściej nie są objęte okresem gwarancyjnym producenta. Układ ten to nie tylko rury wydechowe, tłumiki oraz katalizator, ale również w jego skład wchodzą uszczelki, obejmy, opaski i wieszaki odpowiadające za szczelność całego systemu oraz jego stabilność podczas jazdy. Średnią długość bezawaryjnej pracy układu wydechowego szacuje się na okres od 3 do 4 lat ciągłej eksploatacji.

Układ wydechowy w samochodzie pracuje w bardzo ekstremalnych warunkach, co powoduje częste uszkodzenia mechaniczne jego podzespołów oraz pojawianie się korozji zarówno w wewnątrz, jak i na zewnątrz układu. Podczas jazdy rury układu wydechowego oraz inne metalowe elementy nagrzewają się, a następnie podczas postoju stygną. Takie wahania temperatur powoduje, że na zimnych ściankach układu gromadzi się para wodna, która reaguje z gazowymi składnikami spalin. W wyniku takiej koegzystencji powstają kwasy przyspieszające korozję metalowych elementów. Również warunki zewnętrzne w postaci m.in. kamieni oraz wody bogatej w rozpuszczone sole wpływają na powolną destrukcję układu wydechowego w samochodzie.

We współczesnych samochodach stosuje się do budowy układów wydechowych stal stopową oraz różnego rodzaju materiały pokryte powłokami antykorozyjnymi. Dzięki temu zniwelowano w dużym stopniu pojawianie się korozji w newralgicznych miejscach układu wydechowego. Pamiętajmy, że spaliny w rurach wydechowych mogą osiągać temperaturę rzędu 800 stopni Celsjusza (w przedniej części układu), a przy wylocie od 200 do 300 stopni Celsjusza. W przypadku pęknięcia lub przepalenia rury lub tłumika nie należy ich spawać ani w żaden inny sposób łatać, ponieważ po krótkim czasie problem powróci. Najlepiej jest wymienić uszkodzoną część lub cały układ na nowy i mieć spokój na kilka lat.