Rury układu wydechowego

Podstawowym zadaniem każdego układu wydechowego jest odprowadzenie spalin z silnika na zewnątrz oraz zniwelowanie do minimum hałasu generowanego przez jednostkę napędową. Stanowi on swoisty układ oddechowy samochodu.

Układ wydechowy, tak naprawdę, składa się z kilku elementów. Spaliny pochodzące z cylindrów silnika trafiają do kolektora wydechowego, stamtąd wędrują do pierwszego odcinka rury wydechowej, a następnie do tłumika lub zespołu tłumików, skąd przemieszczają się do części wylotowej rury wydechowej. Układ wydechowy pełni również inną bardzo ważną funkcję, a mianowicie odpowiada za oczyszczanie spalin przed wydaleniem ich do powietrza atmosferycznego. Odbywa się to z wykorzystaniem katalizatora, w którym dochodzi do dopalenia spalin.

Ogólnie rzecz ujmując, układy wydechowe są zaliczane do tych podzespołów samochodowych, które zużywają się eksploatacyjnie i najczęściej nie są objęte okresem gwarancyjnym producenta. Układ ten to nie tylko rury wydechowe, tłumiki oraz katalizator, ale również w jego skład wchodzą uszczelki, obejmy, opaski i wieszaki odpowiadające za szczelność całego systemu oraz jego stabilność podczas jazdy. Średnią długość bezawaryjnej pracy układu wydechowego szacuje się na okres od 3 do 4 lat ciągłej eksploatacji.

Układ wydechowy w samochodzie pracuje w bardzo ekstremalnych warunkach, co powoduje częste uszkodzenia mechaniczne jego podzespołów oraz pojawianie się korozji zarówno w wewnątrz, jak i na zewnątrz układu. Podczas jazdy rury układu wydechowego oraz inne metalowe elementy nagrzewają się, a następnie podczas postoju stygną. Takie wahania temperatur powoduje, że na zimnych ściankach układu gromadzi się para wodna, która reaguje z gazowymi składnikami spalin. W wyniku takiej koegzystencji powstają kwasy przyspieszające korozję metalowych elementów. Również warunki zewnętrzne w postaci m.in. kamieni oraz wody bogatej w rozpuszczone sole wpływają na powolną destrukcję układu wydechowego w samochodzie.

We współczesnych samochodach stosuje się do budowy układów wydechowych stal stopową oraz różnego rodzaju materiały pokryte powłokami antykorozyjnymi. Dzięki temu zniwelowano w dużym stopniu pojawianie się korozji w newralgicznych miejscach układu wydechowego. Pamiętajmy, że spaliny w rurach wydechowych mogą osiągać temperaturę rzędu 800 stopni Celsjusza (w przedniej części układu), a przy wylocie od 200 do 300 stopni Celsjusza. W przypadku pęknięcia lub przepalenia rury lub tłumika nie należy ich spawać ani w żaden inny sposób łatać, ponieważ po krótkim czasie problem powróci. Najlepiej jest wymienić uszkodzoną część lub cały układ na nowy i mieć spokój na kilka lat.

Najpopularniejsi producenci

Rury wydechowe KLARIUS
Rury wydechowe IMASAF
Rury wydechowe MTS
Rury wydechowe WALKER
Rury wydechowe BM CATALYSTS
Rury wydechowe ASSO
Rury wydechowe BOSAL
Rury wydechowe QUINTON HAZELL
Rury wydechowe POLMO

FAQ

Ile kosztują rury wydechowe?

Ceny rur wydechowych dostępnych w naszym sklepie mieszczą się w zakresie od 80 do 130 zł. W ofercie można znaleźć rury wydechowe do wielu popularnych modeli samochodów. Każdy, kto szuka wysokiej jakości zamienników z pewnością znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.

Jak znaleźć nieszczelność w układzie wydechowym?

Najłatwiejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie kanału i szukanie usterki w czasie pracy silnika. W ten sposób najszybciej i najskuteczniej rozpoznamy, które uszkodzenie powoduje nieszczelność układu.

Czy da się zabezpieczyć wydech przez zniszczeniem?

Jest to trudne. Wydech wykonany jest z metalowych rur, które z czasem ulegają korozji. Przez wzgląd na wysokie temperatury podczas pracy silnika nie jesteśmy go w stanie zabezpieczyć preparatami do konserwacji samochodu co skutecznie uniemożliwia jego zabezpieczenie.

Uszkodzony element układu wydechowego. Naprawiać czy wymienić?

Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana całego elementu na nowy. Jeśli korozja lub uszkodzenie mechaniczne doprowadziło do zniszczenia części w jednym miejscu, to możemy być praktycznie pewni, że niedługo problem pojawi się ponownie.

Jak dopasować rurę wydechową do swojego samochodu?

Kluczowa jest średnica, kształt oraz sposób mocowania. Istnieje na rynku wiele zamienników, które bardzo dobrze pasują do określonych modeli samochodów. Niektórzy właściciele na własną rękę przebudowują układ wydechowy wykonując go na zamówienie.

Głośna praca silnika, jaki może być powód?

Jeśli dźwięk dochodzi do nas od spodu samochodu to możemy spodziewać się, że uszkodzeniu uległ układ wydechowy. Warto więc sprawdzić jego stan, zobaczyć co powoduje nieszczelność i jak najszybciej usunąć usterkę.