Tanie kolektory wydechowe

Układ wydechowy to nadal mało doceniany i należycie pielęgnowany przez wielu system samochodowy. A to właśnie nawet drobne nieprawidłowości w jego pracy w dużym stopniu wpływają na wydajność pracy silnika. Kolektor wydechowy to jeden z tych elementów całego układu, od którego w dużej mierze zależy skuteczne usuwanie spalin z cylindrów jednostki napędowej do systemu wydechowego. W iParts.pl przygotowaliśmy szeroką ofertę kolektorów wydechowych do wszystkich modeli współczesnych samochodów, pochodzących od sprawdzonych producentów auto części z gwarancją na długą i bezproblemową eksploatację tego typu elementów.

Kolektor wydechowy w samochodzie

Kolektor wydechowy to system przewodów pozwalający na skuteczne odprowadzenie spalin z cylindrów silnika spalinowego do rury wydechowej. Kolektor wylotowy to pierwszy element całego układu wydechowego, który jest instalowany do bloku jednostki napędowej. Większość kolektorów wydechowych jest zbudowanych z żeliwa. Jest to dość trwały, a zarazem tani materiał. W samochodach wyposażonych w silniki czterocylindrowe kolektory wydechowe buduje się na podstawie dwóch głównych schematów, a mianowicie 4-2-1 oraz 4-1. Pierwszy z nich, a więc 4-2-1 pozwala na oddzielne zbieranie spalin z pierwszego i czwartego cylindra oraz drugiego i trzeciego. Następnie dopiero spaliny są gromadzone w jednej rurze.

Sposób działania kolektora wydechowego

Typowy kolektor wydechowy jest zbudowany z przewodów wylotowych poszczególnych cylindrów, które są połączone w przewodem zbiorczym o odpowiednio większej średnicy. Kolektor jest zakończony kołnierzem, pozwalającym na połączenie go z rurą wylotową, która z kolei prowadzi do reaktora katalitycznego oraz tłumików. Im prostsza konstrukcja samochodu, tym kolektor wylotowy jest krótszy, a spaliny dość szybko są gromadzone w jeden strumień. W autach bardzie zaawansowanych technicznie, zazwyczaj droższych, luksusowych lub sportowych kolektor wydechowy ma przeważnie dłuższe przewody wylotowe, czego efektem jest przyrost mocy w wyższych zakresach obrotów. Zarówno sportowy kolektor wydechowy, jak i kolektor zainstalowany w seryjnym aucie posiada w swojej budowie sondę lambda, która kontroluje silnik pod kątem jego prawidłowego działania, a więc sprawdza m.in. czy są zachowane odpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Powinny one wynosić 1:14,7, a więc na każdy litr spalanego paliwa powinno przypadać 14,7 kg powietrza.

Typowe usterki kolektora wydechowego w samochodzie

Kolektor wylotowy ma to do siebie, że lubi pękać, bez względu od przebiegu czy też rocznika samochodu. Jest to szczególnie możliwe w autach z mocno wibrującymi silnikami. Duże znaczenie pod tym kątem ma również sposób użytkowania pojazdu oraz rodzaj jednostki napędowej, w jaki ten pojazd jest wyposażony. Awarie zdarzają się najczęściej w jednostkach napędowych posiadających aluminiowe bloki oraz głowice, a także żeliwne kolektory. Zazwyczaj dotyczy to trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych w układzie rzędowym.

Pękanie kolektora wydechowego jest najczęściej związane z szybszym rozszerzaniem się głowicy w stosunku do samego kolektora. Żeliwny kolektor pod wpływem naprężeń pęka zazwyczaj wzdłuż spoin powstałych podczas procesu jego odlewania. Uszkodzenie kolektora objawia się przeważnie dość głośną jego pracą, co słychać szczególnie po podniesieniu maska auta.

Popularni producenci kolektorów wydechowych

  • Febi Bilstein
  • JP Group
  • LRT
  • ERNST
  • TwinTec
  • Vegaz

Jeżeli interesuje Cię wydajny, lecz w miarę tani kolektor wydechowy pochodzący od sprawdzonych i godnych zaufania producentów, wybierz markę swojego samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu wersję silnikową auta. Po chwili uzyskasz pełną listę dostępnych w sprzedaży elementów.

Powiązane kategorie produktowe

W sklepie iParts.pl znajdziesz największy wybór kolektorów wydechowych do najróżniejszych marek współczesnych samochodów. Wszystkie kolektory wylotowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Kolektor wydechowy LRT
Kolektor wydechowy ERNST
Kolektor wydechowy HJS
Kolektor wydechowy IMASAF
Kolektor wydechowy WALKER
Kolektor wydechowy VEMA
Kolektor wydechowy JP GROUP
Kolektor wydechowy BUGIAD
Kolektor wydechowy BOSAL

FAQ

Jaka jest cena kolektora wydechowego?

Kolektor wydechowy jest podzespołem na którego działają ekstremalnie wysokie temperatury. Jest więc narażony na zużycie lub uszkodzenie. Nasz sklep oferuje kolektory wydechowe dla wszystkim popularnych modeli samochodów. Kolektor wydechowy może kosztować nawet kilkaset złotych.

Pęknięty kolektor wydechowy. Czy warto go naprawiać?

Uszkodzony element lepiej jest wymienić na nowy. Naprawa nie zawsze zostanie wykonana tak jak być powinna, a kolektor wydechowy narażony jest na wysokie temperatury i inne szkodliwe działania. Właśnie dlatego powinniśmy zadbać o to, by był on oryginalny, a jego konstrukcja nie powodowała ryzyka powstania kolejnych uszkodzeń.

Gdzie znajdę kolektor wydechowy w swoim samochodzie?

Kolektor wydechowy jest przymocowany bezpośrednio do bloku silnika i prowadzi do dalszych części układu wydechowego. Jego budowa jest dość charakterystyczna, ponieważ zbudowany jest z wielu rur o nietypowych kształtach, które prowadzą do jednej i następnie do łącznika elastycznego.

Jak zdemontować kolektor wydechowy?

Kolektor wydechowy musimy odkręcić z dwóch stron. Od strony katalizatora i od strony bloku silnika. Wymaga to odkręcenia kilku śrub, które pod wpływem zanieczyszczeń oraz znacznych wahań temperatury mogą być zapieczone. Należy uważać, by nie urwać śruby podczas odkręcania ponieważ jej uszkodzenie często wymusza wyjęcie całego blogu silnika.

Czy samodzielnie mogę wymienić kolektor wydechowy?

Tak. Jest to jednak dość odpowiedzialne i złożone działanie. Musimy pamiętać, że śruby podtrzymujące go na swoim miejscu działają przez długi okres wysokie temperatury, a do tego muszą być one dokręcone z dużą siłą. Sama wymiana kolektora jest stosunkowo prosta, chociaż wiele zależy od ilości miejsca pod maską.

Czy zmiana kolektora wydechowego może wpłynąć na moc samochodu?

Tak. Istnieją specjalne, sportowe wersje kolektorów wydechowych, często mających inny kształt i wykonanych z rurek o większej średnicy. Do tego stosuje się tzw. taśmę termiczną, która pomaga obniżyć temperaturę w komorze silnika, a co za tym idzie zwiększyć moc dzięki przyspieszeniu usuwania spalin.