MIKOŁAJKOWY RABAT DO -9%! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

2
2
2
2
0
0
3
3
3
3
3
3
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czujnik temperatury spalin dba o Twoją turbosprężarkę, katalizator i filtr cząstek stałych jak nikt inny

W nowoczesnych silnikach spalinowych monitorowanie temperatury spalin jest konieczne do odpowiedniego zarządzania oraz diagnostyki systemu oczyszczania spalin, a także zabezpieczenia konkretnych elementów szczególnie wrażliwych na przeciążenia termiczne. Ponadto coraz bardziej rygorystyczne przepisy odnośnie emisji spalin do atmosfery sprawiają, że taki czujnik to już nie motoryzacyjna ekstrawagancja, lecz konieczny element każdego współczesnego auta.

Czujnik temperatury spalin (EGT) - objawy uszkodzenia i naprawa

EGT do benzyniaków i diesli

Czujnik temperatury spalin (EGT), jak sama nazwa wskazuje, jest odpowiedzialny za mierzenie temperatury spalin. Uzyskane informacje trafiają do jednostki sterującej silnika lub ECU, w celu odpowiedniego sterowania pracą jednostki napędowej oraz efektywnego zmniejszenia emisji spalin do atmosfery. Czujnik EGT znajduje się najczęściej przed katalizatorem utleniającym (DOC) i/lub przed filtrem cząstek stałych (DPF). Dzięki precyzyjnemu monitorowaniu temperatury spalin, wielkość wtrysku paliwa oraz ilość cząstek stałych w filtrze DPF może zostać dokładnie oszacowane, a przez to cały proces spalania jest o wiele efektywniejszy i bezpieczniejszy dla środowiska naturalnego. Zmniejsza się zużycie paliwa wykorzystywanego w procesie regeneracji filtra DPF, temperatura katalizatora jest w pełni kontrolowana, a emitowane do atmosfery spaliny są o wiele czystsze. Czujnik temperatury spalin EGT jest obecnie stosowany zarówno w samochodach z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi.

Jednostki benzynowe

W silnikach benzynowych czujnik EGT przede wszystkim zabezpiecza poszczególne elementy przed przegrzaniem. Chodzi tu głównie o turbosprężarkę oraz katalizator. W przypadku, gdy sensor EGT zasygnalizuje nadmierny wzrost temperatury tych podzespołów, wówczas jednostka sterująca silnika podejmie odpowiednie kroki, aby ją obniżyć poprzez np. zmniejszenie ciśnienia doładowania czy też zwiększenie ilości wtryskiwanego paliwa w celu schłodzenia katalizatora.

Jednostki wysokoprężne

W silnikach Diesla czujnik EGT pełni również rolę kontrolera temperatury filtra cząstek stałych, jednak główny nacisk w takich jednostkach jest kładziony nie tylko na ochronę przed przegrzaniem, ale również na to, czy osiągnięta została temperatura niezbędna do samooczyszczenia (regeneracji) filtra cząstek stałych (DPF).

NTC i PTC

Obecnie dostępne są dwa rodzaje czujników temperatury spalin. Pierwszy z nich to sensor wykrywający dodatni współczynnik temperaturowy (PTC), drugi natomiast sygnalizuje ujemny współczynnik temperaturowy (NTC). To, co różni oba elementy od siebie, to sposób pomiaru temperatury. Czujnik NTC dysponuje wysoką rezystancją w niskich temperaturach oraz niską rezystancję w wysokich temperaturach (odporność NTC maleje wraz ze wzrostem temperatury). Z kolei czujnik PTC, oparty głównie na półprzewodnikach (polikrystalicznej ceramice, jak np. Tytanian baru) zazwyczaj posiada rezystancję rosnącą wraz z temperaturą.

Czujnik temperatury spalin psuje się od…temperatury!

Czujnik temperatury spalin nie jest elementem niezawodnym. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia tego czujnika jest, paradoksalnie, zbyt wysoka temperatura, dochodząca w niektórych przypadkach do ponad 900 stopni Celsjusza. Również zbyt silne wibracje mogą poluzować połączenia wewnętrzne czujnika, a wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia wpłyną na charakterystykę reakcji czujnika, powodując niedokładne odczyty temperatury. Wadliwy czujnik EGT ma zazwyczaj negatywny wpływ na układ oczyszczania spalin samochodu, powodując m.in.:

  • wydłużenie procesu regeneracji filtra DPF, co wiąże się z większym zużyciem paliwa,
  • niepotrzebną regenerację filtra DPF,
  • nieprawidłowe działanie układu EGR,
  • wzrost temperatury spalin,
  • awarie poszczególnych elementów układu wydechowego oraz newralgicznych części jednostki napędowej.

Problemy z czujnikiem EGT mogą doprowadzić do zapalenia się kontrolki informującej o uszkodzeniu silnika. Kod takiej usterki jest przechowywany w ECU jednostki napędowej i można go sprawdzić skanerem diagnostycznym. W sytuacji, gdy okaże się, że czujnik EGT jest uszkodzony, należy wymienić go jak najszybciej na nowy, korzystając z produktów pochodzących wyłącznie od renomowanych producentów tego typu asortymentu.

Typowe kody błędów czujnika temperatury spalin

P0544: Czujnik temperatury spalin, rząd 1, czujnik 1 - awaria obwodu

P0546: Czujnik temperatury spalin, rząd 1, czujnik 1 - wysoki sygnał wejściowy

P2033: Temperatura spalin, bank 1, czujnik 2 - obwód wysoki

P247A: Czujnik 1 temperatury spalin, rząd 1, czujnik 3 - poza zakresem

P0549: Czujnik temperatury spalin, rząd 2, czujnik 1 - obwód wysoki

P2031: Temperatura spalin, bank 1, czujnik 2 - awaria obwodu

Popularne z kategorii Filtr cząstek stałych DPF/FAP

Filtr cząstek stałych (DPF) KAMOKA 8010069
1141,00 zł
0 (0 ocen)
Filtr cząstek stałych (DPF) KAMOKA 8010066
1331,00 zł
0 (0 ocen)
Filtr cząstek stałych (DPF) KAMOKA 8010074
856,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw montażowy filtra cząstek stałych BM CATALYSTS FK11032
36,00 zł
0 (0 ocen)
Filtr cząstek stałych (DPF) KAMOKA 8010041
1304,00 zł
0 (0 ocen)
Filtr cząstek stałych (DPF) EEC DPF022
943,00 zł
0 (0 ocen)
Filtr cząstek stałych DPF/FAP w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Filtr cząstek stałych DPF/FAP pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Filtr cząstek stałych DPF/FAP
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
7 komentarzy
P2080 Czujnik temperatury spalin - zakres/ wydajność 1 sonda 1 . Co to morze być jeździ normalnie wymieniony czujnik temperatury spalin przy kolektorze wydechowym przy turbo p0544 .cały czas wprowadza regenerację dpf co 50- 80 km .
Mam podobny problem w swoim mercedesie w204 Wymieniłem czujnik DPF a i tak dalej samochód wchodzi w tryb awaryjny nie wiem co dalej robic Może ktoś pomoże mi Z góry dziękuję Pozdrawiam Tomek
Moj problem to czujnik temperatury spalin w Mazdzie 6 gj gl 2.2 diesel 2013r byl naprawiany silnik, po tej naprawe zlapala sie ikonka engine na pomaranczowo po skasowaniu bledu i po przejechaniu 20 mil zlapala sie ponownie i tak za karzdy razem wymienilem czujnik temperatury spalin ale uzywany kupilem i to sama sytuacja co robic.
u mnie padl, a auto nie chcilo sie wkrecać w obroty, komputer czysty, jedynie doswiadczony mechanik doszedł co nie chula, bo z tego czujnika nie bylo odpowiedzi w dniagnostykach
czy zawsze musi pojawia sie błąd w komputerze , przy uszkodzonym czujniku? Czy mozliwe jest ,że błedu nie pokazuje na komputerze ? dzięki
Dokładnie tak! Czujnik temperatury spalin psuje się od temperatury. A wszystko przez to, że silniki uzbrajane są w coraz większe unowocześnienia w postaci katalizatorów, filtrów DPF, zaworów EGR i innych nowinek podnoszących wysokość temperatury w celu "efektywniejszej" dbałości o środowisko. Zatem czy zwiększenie temperatury pracy silnika nie zwiększa efektu cieplarnianego? Powoli się zaczynam gubić. Podobnie jest z faktem przymusowego "wypalenia filtra DPF czyli jazdy z dużą prędkością obrotową silnika przez okres nawet 30 minut - czy o również dobrze wpływa na środowisko. Efekt wypalania sadzy również budzi wątpliwości.
Właśnie szukałem co oznaczają kody błędów i trafiłem na Waszą stronkę ;-) Z tego co widzę to ja też mam problem z czujnikiem temperatury spalin bo wyskoczył mi błąd P0544. Musze to naprawić. Może napisalibyście artykuł o objaśnieniach każdego kodu błędu? To by się przydało niejednemu kierowcy. Pozdrawiam, Michał.

Powiązane artykuły

Filtr cząstek stałych - zapchanie, regeneracja, wymiana

Filtr cząstek stałych - zapchanie, regeneracja, wymiana

Filtr cząstek stałych, zwany w skrócie DPF bądź FAP, to jeden z filtrów wykorzystywanych w systemach wydechowych w silnikach Diesla. Jego podstawowym zadaniem jest oczyszczanie spalin z cząstek sadzy. Filtry cząstek stałych znajdują się na rynku od 1980 roku, ale dopiero w 1996 roku zostały wykorzystane w motoryzacji. Opracowanie DPF-a spowodowało zmniejszenie emisji czarnego dymu, z którego znane były silniki wysokoprężne starszej generacji.

czytaj więcej >
Objawy zapchanego DPF. Dlaczego filtr DPF się zatyka?

Dlaczego filtr DPF się zatyka? Jak rozpoznać objawy jego zapchania?

Mało która część samochodowa wzbudza równie wiele kontrowersji, co filtr cząstek stałych w silnikach Diesla, czyli popularny DPF. Tym, czego obawia się większość kierowców, jest moment, w którym filtr ten zostanie ostatecznie zapchany. Zawsze bowiem oznacza to mniejsze lub większe wydatki. A po czym poznać, ze filtr w Waszym samochodzie się zapchał? Spokojnie, auto samo Was o tym poinformuje.

czytaj więcej >
Jak wyczyścić filtr DPF / FAP (cząstek stałych) w samochodzie?

W jaki sposób można wyczyścić filtr cząstek stałych? Jakie metody są możliwe do zastosowania w autach z filtrami DPF, GPF i FAP?

Nieuniknionym efektem działania filtrów cząstek stałych, a więc DPF, GPF czy FAP, jest zbierający się w ich wnętrzu popiół oraz wszelkie zabrudzenia niesione przez wychodzące z silnika spaliny. W jaki sposób tak zabrudzone filtry można wyczyścić?

czytaj więcej >
Chcesz uzupełnić płyn filtra cząstek stałych? Możesz to zrobić sam, ale bez drobnej pomocy mechanika się nie obejdzie

Chcesz uzupełnić płyn filtra cząstek stałych? Możesz to zrobić sam, ale bez drobnej pomocy mechanika się nie obejdzie

Mokry filtr cząstek stałych to doskonałe rozwiązanie, swoją funkcjonalnością i możliwościami przewyższające filtr suchy. Niestety, posiada on jedną poważną wadę, którą jest koszt eksploatacji. Na szczęście koszty te, przynajmniej częściowo, można ograniczyć. Wystarczy wiedzieć, jak używać samochodu z mokrym filtrem i spróbować samodzielnie uzupełniać poziom niezbędnego do jego funkcjonowania płynu Eolys.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze