37 produktów
AdBlue to handlowa, szeroko przyjęta nazwa stosowanego w motoryzacji wodnego roztworu mocznika. Preparat AdBlue posiada bardzo prostą recepturę, gdyż w jego skład wchodzą jedynie dwie substancje: woda i mocznik. Kluczem do właściwego działania płynów AdBlue jest prawidłowa proporca obu składników, która wynosi: 32,5% mocznika oraz 67,5% wody demineralizowanej.
Zastosowany zgodnie z przeznaczenie dodatek AdBlue do benzyny lub zwykłego diesla, wtryskiwany jest do układu wydechowego tuż przed katalizatorem. Po dostaniu się do układu wydechowego, AdBlue zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Następnie, po przejściu do katalizatora, wytrącony z preparatu amoniak wchodzi w reakcję ze znajdującymi się tam tlenkami azotu. W wyniku reakcji obu tych związków dochodzi w katalizatorze do powstania niegroźnego dla ludzi i środowiska azotu oraz zwykłej pary wodnej.
Płyny AdBlue powstały jako sposób na ograniczenie emisji niezwykle szkodliwych związków azotu, które są efektem pracy każdego silnika spalinowego. Ostatnie badania przeprowadzane nad emisją związków wytwarzanych przez samochody – napędzane zarówno silnikami benzynowymi, jak i standardowymi dieslami – wykazały, że spełnienie warunku właściwej pracy jednostki napędowej (osiągnięcie odpowiedniej mocy, redukcji dymiących spalin i zminimalizowanie ilości zużycia paliwa) wymaga osiągnięcia odpowiednio wysokiej temperatury spalania przy jak najwyższym ciśnieniu. W warunkach tych jednak powstają duże ilości tlenków azotu, które są związkami znacznie groźniejszymi niż dwutlenek węgla (maja m. in. działanie silnie rakotwórcze).
Ponieważ związków tych nie da się w żaden sposób odfiltrować, zaczęto stosować dodatki AdBlue, dzięki którym tlenki azotu mogą zostać rozłożone do niegroźnych substancji zanim jeszcze opuszczą rurę wydechową auta. Płyny AdBlue są obecnie stosowane w samochodowych układach selektywnej redukcji katalitycznej, czyli w systemach SCR.