Czym grozi usunięcie filtra cząstek stałych?

Data:
W kategorii Układy regulacji emisji substancji toksycznych w spalinach

Filtr cząstek stałych powstał w dobie pro ekologicznych konstrukcji poszczególnych auto części, by spełnić europejskie normy emisji spalin. Cel osiągnięto - zastosowanie tego filtra sprawia, że do środowiska trafia mniej szkodliwych spalin. Niestety, mimo dobrych intencji, filtr cząstek stałych został przez kierowców znienawidzony. Dlaczego?

Zacznijmy od teorii. Filtr cząstek stałych to element układu wydechowego - to dosyć niepozorna, metalowa puszka, która została wypełniona specjalnym wkładem, którego rola polega na pochłanianiu szkodliwych cząstek stałych. Filtr jest urządzeniem bardzo precyzyjnym i dzięki niemu możliwe jest spełnienie ekologicznych norm Euro 5.

Jak zbudowany jest filtr cząstek stałych?

Z reguły filtry cząstek stałych produkuje się z stali nierdzewnej. Jest to zrozumiałe, bowiem producenci otrzymują dzięki temu optymalny poziom wytrzymałości i tym samym unikają zbyt szybkiej degradacji. Na etapie produkcji filtr zostaje wyposażony w specjalną wkładkę, która powstaje m.in. z węglanu krzemu; i odpowiada za wyłapywanie i pozbycie się cząstek stałych ze spalin.

Jakie typy filtrów cząstek stałych?

Filtry cząstek stałych można podzielić na dwa rodzaje: DPF i FAP. Ich rola pozostaje taka sama, tj. zatrzymać i dopalić cząstki stałe, które znalazły się w spalinach. Podstawowa różnica sprowadza się do tego, że filtry FAP wymagają zastosowania specjalnych dodatków do paliwa, których celem jest obniżenie temperatury spalania. Dlatego filtry FAP często nazywa się mokrymi; z kolei filtry DPF to potocznie filtry suche, bowiem nie wymagają stosowania dodatkowych płynów.Typowy sygnał, który towarzyszy zużyciu filtra cząstek stałych to wzrost poziomu oleju. Należy w takim przypadku sprawdzić stan filtra i jeżeli zajdzie taka konieczność - dokonać wymiany. Ponadto można kierować się zaleceniami producenta samochodu, co do wymiany filtra cząstek stałych, który zawarł stosowną informację w instrukcji obsługi pojazdu. Zaleca się także, by regularnie kontrolować i oceniać stan filtra.

Dlaczego filtr budzi wiele kontrowersji?

Niestety, ale przez stosunkowo wysokie koszty utrzymania i wymiany filtra duże grono kierowców decyduje się na usunięcie go z układu. Pamiętajmy także, że przy użyciu filtra DPF/FAP układ oczyszczania spalin wymaga stosowania odpowiednio dobrych paliw oraz olejów silnikowych z odpowiednimi dodatkami/cząsteczkami, a to oznacza dla polskiego kierowcy kolejne koszty.

Czy usunięcie filtra cząstek stałych to dobry pomysł?

Kierowco, przede wszystkim powinieneś mieć świadomość tego, że mechaniczny zabieg usunięcia filtra to zaledwie początek. Po demontażu filtra DPF/FAP trzeba także zaadaptować odpowiednią elektronikę, tj. filtr zastąpić np. emulatorem, który będzie generował sygnały względem ciśnienia spalin. Taki zabieg kosztuje niekiedy 1500 PLN. Ponadto wypada nadmienić, że z racji złożoności filtra pod względem budowy i elektroniki, nie każdy poradzi sobie z jego usunięciem.

Pozostałe kłopoty, które można napotkać po dezaktywacji filtra DPF/FAP to m.in. utrata gwarancji producenta, ponieważ auto nie spełni warunków przeglądu technicznego oraz problem ze sprzedaniem samochodu ze względu na niespełnianie norm Euro 5. Pamiętajmy także, że filtr cząstek stałych to żadne widzi mi się konstruktorów, lecz chęć wkładu w środowisko.

Jak zadbać o filtr cząstek stałych?

Jedyny, sprawdzony sposób, to jak w przypadku większości części do aut, odpowiednia profilaktyka. Prawidłowy styl jazdy, dopilnowanie, by nadmiar sadzy został dopalony, regularne serwisowanie samochodu i naprawa poszczególnych usterek oraz paliwo dobrej jakości. Pozwoli to wydłużyć życie filtra DPF/FAP, a tym samym zniweluje koszty eksploatacji samochodu.


Komentarze

radosc
czaban
,
29.12.2018
Odpowiedz
Moze sie tez Mateusz okazac, ze radosc nie potrwa przez dlugie „lata”, bo padniesz na raka pluc albo inna chorobe, ktora moze byc wywolana przez zanieczyszczone dieslem powietrze.
DPF
Robertoo
,
19.06.2017
Odpowiedz
Zastanawiam się nad usunięciem DPF-a na stałe. Po przeczytaniu artykułu iParts.pl zacząłem jeszcze bardziej rozmyślać nad sensem tego zabiegu. Czytałem, że przy jeździe z niesprawnym filtrem bardziej zanieczyszczamy środowisko niż bez niego.
Filtr DPF
Adaś
,
23.08.2016
Odpowiedz
Nieciekawie wygląda sprawa jak pojedziesz za granicę do takich krajów jak Niemcy. Jeśli wartość spalin nie będzie się zgadzać, to zostaje tylko laweta :D
Auta po gwarancji
Mateusz
,
01.07.2016
Odpowiedz
Reasumując auta po gwarancji wystarczy dobry fachowiec i można śmiało usuwać DPF / FAP aby cieszyć się latami bezawaryjnej i tańszej jazdy po gwarancji.
Wypalanie
Renek
,
05.08.2016
Odpowiedz
tylko podkreślam "dobry". Znam przypadki, gdzie po wycięciu i wgraniu nowego programu, auto resetowało się do starego i próbowało wypalać filtr...

Dodaj swój komentarz

Więcej polecanych części

FILTR DPF JMJ 1152
FILTR DPF JMJ 1152
Cena: 683 PLN
FILTR DPF JMJ 1095
FILTR DPF JMJ 1095
Cena: 946 PLN
FILTR DPF JMJ 1066
FILTR DPF JMJ 1066
Cena: 2269 PLN
FILTR DPF JMJ 1005
FILTR DPF JMJ 1005
Cena: 892 PLN
FILTR DPF JMJ 1028
FILTR DPF JMJ 1028
Cena: 792 PLN
FILTR DPF JMJ 1127
FILTR DPF JMJ 1127
Cena: 1181 PLN
FILTR DPF JMJ 1005
FILTR DPF JMJ 1005
Cena: 892 PLN
FILTR DPF JMJ 1084
FILTR DPF JMJ 1084
Cena: 1301 PLN