-5% NA CZĘŚCI SAMOCHODOWE! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

3
3
2
2
1
1
3
3
4
4
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Problem z wydmuchiwaniem oleju silnikowego spod korka wlewu. Dlaczego tak się dzieje i co z można z tym zrobić?

Przedmuchy oleju silnikowego spod korka wlewu nie są zjawiskiem częstym i oby nigdy nie były. Dlaczego? Ponieważ mogą świadczyć o poważnych usterkach w silniku, które są w stanie doprowadzić do kosztownych lub nawet bardzo kosztownych napraw. Skąd biorą się te przedmuchy? Co ma z nimi wspólnego dymienie spod korka oleju? Kiedy jest to problem, a kiedy nie?

Wydmuchiwany olej spod korka wlewu oleju. Dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić?

Najważniejsze informacje

Wydmuchiwanie oleju spod korka wlewu może świadczyć o poważnych problemach w silniku. Powodem tego zjawiska jest nadciśnienie w komorze korbowej powstające skutkiem przedostawania się tam zbyt dużej ilość gazów spalinowych. Lekkie dymienie może być efektem naturalnym, zwłaszcza w starszych silnikach, ale wyraźne dymienie czy wydostawanie się oleju spod korka wskazuje na poważniejsze usterki.

Co musi się stać, aby doszło do wydmuchów oleju spod korka wlewu? Jakie zjawisko za to odpowiada?

Aby mogło dojść do wydmuchiwania oleju spod zakręconego korka lub też do dymienia z samego zbiorniczka, konieczne jest nadciśnienie wytwarzające się w komorze korbowej silnika. Z nadciśnieniem w tym miejscu mamy do czynienia wówczas, gdy ciśnienie w komorze korbowej jest wyższe niż normalnie (na zewnątrz). W prawidłowo działającym silniku ciśnienie wewnątrz komory korbowej jest kontrolowane przez układ odmy odprowadzającej nadmiar gazów powstających w wyniku spalania. Gdy do komory korbowej przedostaje się zbyt duża ilość gazów spalinowych, ciśnienie w komorze korbowej gwałtownie wzrasta, a układ odmy nie jest w stanie go odprowadzić. Co wówczas? Wówczas gromadzące się tam gazy szukają ujścia w miejscach o najmniejszym oporze, a korek wlewu (zwłaszcza jeśli jest osłabiony przez czas lub odrobinę chociaż niedokręcony) nadaje się do tego idealnie.

Gdy korek jest zakręcony, ciśnienie wewnątrz silnika może wypychać olej przez uszczelki lub nieszczelności, powodując wydmuchiwanie oleju spod korka wlewu. Tak dzieje się, gdy nadciśnienie w środku jest już naprawdę spore. Przy mniejszym nadciśnieniu obywa się bez wycieków, ale może pojawić się mocniejsze dymienie. A co, gdy dymienie jest stosunkowo nieznaczne?

Lekki dym spod korka wlewu oleju? Czy warto się niepokoić tym zjawiskiem?

Delikatny dym, a właściwie opary oleju wydobywające się spod korka wlewu oleju po jego odkręceniu, są zjawiskiem w zasadzie całkowicie naturalnym i spotykanym dość często zwłaszcza w tych starszych silnikach o większym przebiegu. Dymienie to bierze się stąd, że w trakcie pracy silnika część gazów spalinowych przedostaje się przez szczeliny pomiędzy pierścieniami tłokowymi a cylindrami do komory korbowej, gdzie mieszają się z olejem, tworząc opary. Co więcej, sam olej po rozgrzaniu wydziela opary, które również muszą się gdzieś podziać. Jeśli odma wszystkich ich nie „zgarnie”, wówczas gromadzą się w najwyższym możliwym punkcie układu, czyli pod korkiem.

Co z tym zrobić?

Wystarczy kontrolować stan układu odmy odpowiadający za odprowadzanie nadmiaru gazów z komory korbowej. Niewielkie opary nie stanowią poważnego problemu, ale warto upewnić się, że układ odmy działa prawidłowo, aby uniknąć gromadzenia się ciśnienia w przyszłości.

Wyraźne dymienie po odkręceniu korka? Czy jest to już sygnał ostrzegawczy?

Jeśli po odkręceniu korka wlewu oleju widzicie wyraźne, mocne dymienie, może to być sygnał wskazujący na jakąś konkretną awarię. Zwykle w takim przypadku problemem są zużyte pierścienie tłokowe, które przestają uszczelniać komorę spalania, przepuszczając duże ilości gazów spalinowych do komory korbowej. W rezultacie wzrasta ciśnienie w silniku, prowadząc do wyraźnego dymienia po odkręceniu korka.

Co zrobić w takiej sytuacji?

Warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem, który sprawdzi stan pierścieni tłokowych oraz drożność układu odmy. Szybka diagnoza pomoże Wam zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika, które mogą wymagać naprawdę kosztownych napraw.

Wydmuchiwanie oleju spod zakręconego korka? Na ile poważny jest to problem?

Olej wydmuchiwany spod zakręconego korka wlewu to już – nomen omen – nie przelewki. Jeśli sam korek nie jest uszkodzony (co również się zdarza), potraktujcie to jak sygnał, że ciśnienie w komorze korbowej osiągnęło naprawdę niebezpieczny poziom. Efekt ten może być spowodowany zatkanym układem odmy, który przestał odprowadzać nadmiar gazów, lub poważnym zużyciem pierścieni tłokowych. Kolejną potencjalną przyczyną może być uszkodzona uszczelka pod głowicą (czyli również nic dobrego), której nieszczelność prowadzi do przedostawania się gazów spalinowych do układu olejowego. Cokolwiek by tu nie było przyczyną, nie są to dobre wiadomości dla właściciela takiego auta. Choć zatkana odma i tak wygląda tu na najmniej kosztowny problem.

Jak sobie z tym radzić?

Przy wydmuchach oleju spod korka wlewu niezbędna jest już natychmiastowa interwencja mechanika. To mechanik powinien przeprowadzić dokładną diagnostykę i sprawdzić stan pierścieni tłokowych, układu odmy oraz uszczelki pod głowicą. Nie ignorujcie tego problemu, jeśli zależy Wam na swoim aucie. Tak duże nadciśnienie może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak wypalenie tłoków, uszkodzenie głowicy czy nawet całkowita awaria jednostki napędowej.

FAQ

Jakie są inne możliwe przyczyny wydostawania się oleju spod korka wlewu?

Jedną z prostszych przyczyn może być nadmiar oleju w silniku, który prowadzi do wzrostu ciśnienia i wypychania oleju przez uszczelki lub słabe punkty, w tym przez korek wlewu. Problemem może być również zużyta uszczelka korka wlewu oleju, która nie zapewnia odpowiedniego uszczelnienia i pozwala olejowi na wydostawanie się na zewnątrz.

Jak zapobiegać problemom z wydobywaniem się oleju spod korka?

Aby zapobiec problemom z wydostawaniem się oleju, należy regularnie sprawdzać jego poziom, upewniać się, że zgodny jest z zaleceniami producenta auta, oraz kontrolować stan układu odmy odpowiadającego za odprowadzanie nadmiaru gazów z komory korbowej.

Czy niewielkie dymienie spod korka wlewu oleju stanowi powód do niepokoju?

Niewielkie dymienie spod korka wlewu oleju jest zjawiskiem naturalnym i nie powinno wzbudzać większych obaw, o ile nie towarzyszą mu inne objawy, takie jak wycieki oleju czy problemy z pracą silnika. Opary powstające w wyniku przedostawania się gazów spalinowych przez pierścienie tłokowe do komory korbowej nie zawsze zapowiadają awarię lub nawet usterkę.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
124,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
157,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
141,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
213,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
154,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Prawidłowa temperatura silnika. Jaki zakres temperatur dla benzyny i diesla?

Ile wynosi prawidłowa temperatura silnika? Jaki jest zakres idealnych temperatur dla silników benzynowych, ale jaki dla diesli?

Wszystkie silniki spalinowe to nic innego jak piece napędzane płynnym paliwem. Tak jak w każdym piecu, również i w nich proces spalania zachodzi w pełni i prawidłowo wyłącznie w określonych zakresach temperatur. Jeśli będą za zimne, paliwo nie będzie efektywnie spalane, zbyt gorące grożą z kolei przegrzaniem i awarią. Jakie są te zakresy temperatur dla silników spalinowych? Jaką temperaturę powinien mieć diesel, a jaką silnik benzynowy?

czytaj więcej >
Wycieki oleju z silnika. Jakie mogę być przyczyny i źródło awarii?

Wycieki oleju z silnika. Jakie mogę być przyczyny podobnej awarii?

Czy wycieki oleju z silników spalinowych to coś normalnego? I tak, i nie. Nie, ponieważ żaden producent nie zakłada, że z jego silnika może coś wyciekać – tak, ponieważ bardzo często i tak z tego silnika prędzej czy później zaczyna ciec. A dlaczego zaczyna ciec? Jakie są najczęstsze przyczyny wycieków oleju silnikowego z jednostki napędowej?

czytaj więcej >
Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI. Możliwa przyczyna dużego poboru oleju

Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI? To może być przyczyną zwiększonego poboru oleju samochodowego

Zwiększony pobór oleju przez dany silnik nie brzmi jak poważny problem, ale czasem może stać się prawdziwym utrapieniem. Mamy na rynku silniki – jak 1.6 MPI – w których utrapienie to jest niemal gwarantowane, a przyczyny tego zjawiska są więcej niż oczywiste.

czytaj więcej >
Falujące obroty silnika. Przyczyny, diagnostyka i naprawa

Problem z falującymi obrotami silnika. Co może być tego przyczyną? Jak wygląda diagnostyka i naprawa tej usterki?

Falowanie obrotów na biegu jałowym to zjawisko, które – zdaniem części ekspertów – prędzej czy później pojawi się w każdym samochodzie benzynowym. Jak należy sobie radzić z takim zjawiskiem? Czy wszystko, co można na ten temat przeczytać, należy rozumieć dosłownie?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze