ODBIERZ DO 100 PLN ZA ZAKUP OPON! ZOBACZ

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Problem z falującymi obrotami silnika. Co może być tego przyczyną? Jak wygląda diagnostyka i naprawa tej usterki?

Falowanie obrotów na biegu jałowym to zjawisko, które – zdaniem części ekspertów – prędzej czy później pojawi się w każdym samochodzie benzynowym. Jak należy sobie radzić z takim zjawiskiem? Czy wszystko, co można na ten temat przeczytać, należy rozumieć dosłownie?

Falujące obroty silnika. Przyczyny, diagnostyka i naprawa

Na temat falujących obrotów silnika powiedziano i napisano już naprawdę sporo. Nic dziwnego, w końcu do zjawiska tego dochodzi wcale często, na pewno częściej, niż wszyscy byśmy tego chcieli. A dlaczego do niego dochodzi? I tu po raz pierwszy powinno paść mityczne „to zależy”. Na przykładzie, w którym do falowania obrotów dochodzi statystycznie najczęściej, czyli na przykładzie standardowego silnika benzynowego z przepustnicą, możemy powiedzieć, iż najczęściej winne całego zamieszania jest powstające w silniku podciśnienie (jest to zjawisko pożądane, niezbędne do prawidłowej pracy kilku układów), a dokładniej spowodowane przez to podciśnienie oraz nieszczelność w układzie dolotowym przedostawanie się do silnika tzw. „lewego powietrza”. Problem w tym, że to nie statystyka, ale Wy sami musicie stwierdzić, co w Waszym, konkretnym przypadku odpowiada za falowanie silnika. A ponieważ zjawisko to obrosło sporą ilością mitów, nie zawsze łatwo będzie Wam wyłowić pośród nich ważne dla Was fakty. Na szczęście macie nas.

Jak to więc wygląda naprawdę?

Do falowania obrotów silnika może dojść w każdym samochodzie? Tak, ale nie do końca

Czyszczenie dolotu powietrza BIZOL DIESEL INTAKE CLEAN+ C35, 400 ml

Czyszczenie dolotu powietrza BIZOL DIESEL INTAKE CLEAN+ C35, 400 ml

W rozważaniach odnośnie do prawdopodobieństwa wystąpienia falowania silnika na biegu jałowym (przy przyśpieszaniu silnik zdaje się pracować równo, co nie znaczy, że sam problem znika) należałoby przede wszystkim dokonać podziału na:

  • samochody z klasycznymi silnikami benzynowymi,
  • samochody z silnikami Diesla.

Teoretycznie w każdym z tych typów aut może dojść do falowania obrotów, jednak w każdym z nich najczęściej przyczyną będzie zupełnie co innego. Wiąże się to z tym, że w klasycznych silnikach benzynowych najczęstszą przyczyną falowania jest nieszczelność gdzieś w układzie dolotowym. W nich podciśnienie wytwarzane jest w silniku, gdy przepustnica zostaje zamknięta, a tłoki idą w dół. W silnikach Diesla (a także w części nowoczesnych silników benzynowych) za wytwarzanie podciśnienia odpowiada vacum pompa, jest to więc zupełnie inny mechanizm i inna procedura. Zupełnie inaczej więc powinniście podchodzić do falowania obrotów w przypadku aut benzynowych, a inaczej w dieslach. Zdecydowanie inne jest też prawdopodobieństwo oraz przyczyny pojawienia się opisywanego zjawiska.

Najczęstszą przyczyną falowania obrotów jest awaria silnika krokowego, czujników lub przepływomierza? Nie, choć są to awarie z TOP 5 możliwych powodów

Środek do czyszczenia przepływomierzy powietrza MOJE AUTO, 250 ml

Środek do czyszczenia przepływomierzy powietrza MOJE AUTO, 250 ml

Różni mechanicy różne mają podejście do procedury sprawdzania przyczyn pojawienia się falowania obrotów na biegu jałowym. Jedni zaczynają od podpięcia komputera diagnostycznego, inni wolą zdać się na sprawdzenie wszystkiego organoleptycznie. Z całą pewnością jednak ci bardziej doświadczeni wiedzą, gdzie dokładnie warto zacząć szukać tychże przyczyn. A zacząć warto od wszelkich przewodów elastycznych lub półelastycznych na całej długość układu doprowadzania powietrza do silnika. Dlaczego tak? Ponieważ główną przyczyną falowania silnika jest – jak już powiedzieliśmy – nieszczelność, a do tej najczęściej dochodzi w miejscach najwrażliwszych, najbardziej podatnych na uszkodzenia mechaniczne. W całym zaś układzie dolotowym najbardziej podatnymi na uszkodzenia mechaniczne są (może oprócz samego przepływomierza) właśnie przewody elastyczne. Szukajcie więc w pierwszej kolejności jakichkolwiek pęknięć, przetarć, dziurek, a nawet poluzowania osady. Wszystko, co może przepuszczać powietrze, może być przyczyną problemu.

A czemu nie lepiej zacząć od przepływomierza? Choćby dlatego, że wymiana kawałka przewodu jest znacznie łatwiejsza i tańsza. Poza tym zawsze może się zdarzyć tak, że albo przepływomierz wcale nie był jednak uszkodzony, albo też był, ale nie stanowił jedyną przyczynę problemu. Pamiętajcie! Nawet gdy komputer diagnostyczny wskaże Wam błąd przepływomierza, przyczyn problemów zawsze musicie szukać również wokół tego elementu.

Czy w poszukiwaniu przyczyn falowania obrotów należy uwzględnić również świece zapłonowe? Tak, ale niekoniecznie

Często i dużo mówi się o tym, że falowanie obrotów silnika na biegu jałowym to efekt awarii świec zapłonowych. I faktycznie, awaria świecy może przynieść efekty zbliżone do falowania obrotów, jednak są to efekty zbliżone, a nie identyczne czy wręcz te same. W omawianym tu przypadku chodzi o tzw. płynne falowanie samych obrotów, gdy tymczasem awaria świecy oznacza, że silnik zacznie pracować nierówno, ale w łatwo wyczuwalny i słyszalny sposób. Średnio doświadczony kierowca różnicę tę będzie w stanie dość szybko wyłapać, nie mówiąc już o mechaniku.

Czy przyczyną falowania obrotów może być brudna przepustnica? Zdecydowanie tak

W normalnej sytuacji z przepustnic do sterownika jednostki napędowej płynie informacja o tym, iż kierowca – poprzez naciśnięcie na pedał gazu – wyraził chęć zwiększenia prędkości samochodu. Jeśli przepustnica jest czysta i sprawna, wszystko idzie gładko, a silnik pracuje w równym rytmie. Jeśli jednak przepustnica, a często i pozostałe elementy układu dolotowego, są mocno zabrudzone, zarośnięte nagarem i innego typu nieczystościami, robią się problemy.

Zacinająca się przepustnica może być przyczyną pojawienia się falujących obrotów i często jedynym sposobem na zdiagnozowanie tego jest obejrzenie dokładnie całego układu dolotowego. A jak temu problemowi zapobiec? Czyścić! Cały układ dolotowy wraz z przepustnicą powinniście regularnie czyścić przy pomocy przeznaczonych do tego preparatów. Zgodnie z zamieszczoną przez ich producentów instrukcją.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
124,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
157,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
141,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
213,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
153,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Prawidłowa temperatura silnika. Jaki zakres temperatur dla benzyny i diesla?

Ile wynosi prawidłowa temperatura silnika? Jaki jest zakres idealnych temperatur dla silników benzynowych, ale jaki dla diesli?

Wszystkie silniki spalinowe to nic innego jak piece napędzane płynnym paliwem. Tak jak w każdym piecu, również i w nich proces spalania zachodzi w pełni i prawidłowo wyłącznie w określonych zakresach temperatur. Jeśli będą za zimne, paliwo nie będzie efektywnie spalane, zbyt gorące grożą z kolei przegrzaniem i awarią. Jakie są te zakresy temperatur dla silników spalinowych? Jaką temperaturę powinien mieć diesel, a jaką silnik benzynowy?

czytaj więcej >
Błąd "engine management system faulty" w samochodzie. Wyjaśniamy co oznacza

Pojawił się błąd "Engine management system faulty"? Sprawdźcie, co oznacza i jak należy na niego zareagować

Pojawienie się błędu „Engine management system faulty” jest w stanie wywołać niepokój w sercu każdego kierowcy. Czy słusznie? Czy podobny niepokój może powstać nie tylko w sercu, ale i w portfelu właściciela auta, w którym błąd taki się pojawił? Jakie usterki może sygnalizować? Jakie są najczęstsze przyczyny pojawienia się tego błędu i jak na to reagować?

czytaj więcej >
Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Wykorzystywany głównie w Mazdach silnik Wankla nie ma najlepszej opinii. Z tego też powodu kolejne modele Mazdy RX mają tylu samo zwolenników, co przeciwników. Czy słusznie? Skąd biorą się mity na temat silnika Wankla? Jak należy do nich podchodzić?

czytaj więcej >
Płukanie silnika, a branie oleju. Jak płukanka wpływa na pobór oleju?

Płukanie silnika a branie oleju. W jaki sposób taka płukanka do silnika wpływa na pobór oleju?

Słyszeliście zapewne o tym, że płukanie silnika może być niebezpieczne? Kiedyś na francuskim dworze za niebezpieczną uważano kąpiel częstszą niż raz w roku. Z płukaniem silnika jest tak samo. Jeśli ktoś boi się przepłukać swój silnik przy okazji wymiany oleju, bo po takim płukaniu zwiększy się zużycie tegoż oleju, ustawia się w jednym szeregu z ludźmi, obok których lepiej zbyt blisko nie stawać. Jaka jest prawda o tym płukaniu silnika?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze