Korek wlewu oleju silnikowego

Właściwa obsługa samochodu jest bardzo ważna, a uzupełnienie poziomu oleju na czas pozwala zachować dobrą kondycję jednostki napędowej. Olej samochodowy jest jak krew w organizmie człowieka. Pozbawienie silnika odpowiedniej dawki oleju grozi jego złą pracą, zatrzymaniem, a nawet zniszczeniem.

Olej w samochodzie

Poprawne działanie układu smarowania w samochodzie gwarantuje bezproblemowe użytkowanie auta przez długie lata. Wszelkie zaniedbania w tym względzie pociągają za sobą liczne problemy i ogromne koszty. Zużyty, stary lub słabej jakości olej samochodowy będzie przyczyną uszkodzenia układu smarowania, a w konsekwencji awarii licznych elementów i podzespołów, które bez odpowiedniego smarowania nie są w stanie prawidłowo pracować. Tutaj powiedzenie „Nie smarujesz, nie jedziesz” zyskuje zupełnie nowego i bardziej rzeczywistego znaczenia.

Olej silnikowy minimalizuje tarcie pomiędzy wszystkimi pracującymi elementami, a więc m.in. tłokami, zaworami, korbowodami, itd., a także ma właściwości chłodzące. Jak więc nietrudno się domyślić, brak oleju nie tylko wzmaga tarcie pomiędzy poszczególnymi częściami, ale również podnosi temperaturę całej jednostki napędowej, co może skutkować jej przegrzaniem i zatarciem.

Wycieki oleju samochodowego

Nieszczelności i wycieki z silnika mają najczęściej miejsce w przedniej części samochodu, natomiast wyciekający z jednostki napędowej olej ma zazwyczaj czarną lub ciemnobrązową barwę o charakterystycznym przepalonym zapachu. Przyczyn wycieków może być kilka. Jedną z nich jest skorodowana lub uszkodzona miska olejowa. Warto zwrócić uwagę również na korek wlewu oleju, jako element zabezpieczający miejsce wlewania oraz przechowywania płynu. Jest on najczęściej wykonany z trwałego materiału odpornego na oddziaływanie wysokiego ciśnienia, płynów eksploatacyjnych oraz wysokich temperatur. Jednak i korek wlewu oleju silnikowego ma swoje ograniczenia i granice wytrzymałości. Zbyt duża ilość wlanego płynu lub zatkana odma silnika może narazić go na uszkodzenie. Jazda z uszkodzonym lub żle dokręconym korkiem wlewu oleju będzie skutkować laniem się płynu po elementach silnika, a tym samym utratom i niedoborem oleju w układzie smarowania.

W przypadku wycieków w tylnej części auta z napędem na tylną oś, ich powodem może być nieszczelność mechanizmu różnicowego, w tym przede wszystkim uszczelniaczy. Najgroźniejszą jednak awarią związaną z nieszczelnością i utrata oleju jest jednak uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika. Naprawa takiej usterki to trudna, żmudna i wieloetapowa operacja na „otwartym sercu”, ponieważ konieczne jest rozebranie znacznej części silnika, ponowna obróbka wszystkich elementów głowicy, wymiany rozrządu czy też przepłukania kanalików wodnych. Pamiętajmy jednak, przed wszczynaniem pochopnego alarmu, o sprawdzeniu dość częstej i prozaicznej rzeczy, jak korek wlewu oleju. Bardzo często wystarczy go właściwie dokręcić, aby problemy z wyciekami ustały na dobre.

Popularni producenci korków wlewu oleju

  • Febi Bilstein
  • Thermotec
  • Meyle
  • Topran
  • Hella
  • SWAG
  • Gates
  • Metzger

W sklepie iParts.pl kupisz korki wlewu oleju oraz wytrzymałe zbiorniczki wyrównawcze w doskonałej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i zostały dostarczone przez wyspecjalizowanych producentów części motoryzacyjnych. Znajdź odpowiedni produkt do swojego samochodu. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Najlepszy korek wlewu oleju silnikowego tylko w iParts.pl! Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny, specjalistyczną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Korek wlewu oleju VEMA
Korek wlewu oleju Metalcaucho
Korek wlewu oleju ORIGINAL IMPERIUM
Korek wlewu oleju BIRTH
Korek wlewu oleju TOPRAN
Korek wlewu oleju AKRON-MALÒ
Korek wlewu oleju TRICLO
Korek wlewu oleju FEBI BILSTEIN
Korek wlewu oleju SWAG

FAQ

Czy można jeździć bez korka wlewu oleju?

Jeżeli, świadomie lub nieświadomie, decydujemy się na jazdę bez korka oleju, trzeba liczyć się z tym, że do silnika samochodu może dostać się kurz i brud, co najprawdopodobniej doprowadzi do awarii i uszkodzenia jednostki napędowej. W efekcie pociągnie to za sobą koszty o wiele większe niż zakup nowego korka.

Co oznacza maż pojawiająca się pod korkiem wlewu oleju?

Widoczna jasna maź, która osadza się na korku np. podczas zimy, to najczęściej efekt jazdy na krótkich trasach. Efekt ten wywołuje zbierająca się w oleju wilgoć. Osad zniknie po przejechaniu dłuższego dystansu. Jeśli kolor szlamu jest brunatny, może to oznaczać, że do oleju przedostaje się płyn chłodzący, a to już poważny problem. W takim przypadku przyczyną jest najczęściej przepalona uszczelka pod głowicą.

Czy zbyt duża ilość oleju w silniku jest niebezpieczna?

Nie ma standardu określającego konkretną ilość oleju, jaka ma się znajdować na miarce oleju. Przyjmuje się, że pomiędzy min a max jest ok. 1 litra. Jeżeli widoczny jest stan minimum, wówczas warto dolać około pół litra oleju, odczekać minutę, i sprawdzić aktualny stan poziomu oleju. Warto jednak pamiętać, że zbyt wysoki poziomu oleju w silniku może doprowadzić do rozszczelnienia jednostki napędowej i licznych wycieków. Rozgrzany silnik i rozgrzany olej pracują pod dużym ciśnieniem, które jest zmienne w zależności od obrotów silnika. Z reguły prawidłowym ciśnieniem podczas jazdy jest zakres od około 1,4 do nawet 4 barów.

Jaką rolę pełni korek wlewu oleju?

Podczas jazdy silnik nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur, a w efekcie nagrzaniu ulega również olej, który wskutek pracy jednostki napędowej mógłby wydostawać się na zewnątrz nie tylko grawitacyjnie, ale przez każdą możliwą szczelinę lub otwór. Odpowiedni i szczelny korek wlewu nie pozwala na wydostawanie się poza układ gorącego płynu, jednocześnie chroniąc wiele zainstalowanych pod maską podzespołów przed zabrudzeniem czy uszkodzeniem pod wpływem rozgrzanego oleju. Korek zabezpiecza również silnik przed niekontrolowaną utratą dużych ilości środka smarnego. Warto regularnie kontrolować kondycję korka wlewu oleju. Jeśli zauważymy, że jest on nadmiernie zużyty czy też nie dokręca się tak, jak powinien, koniecznie trzeba go wymienić na nowy.

Ile kosztuje korek wlewu oleju?

Zakup korka to bezwzględna konieczność, jeżeli po podniesieniu maski okaże się, że wlew oleju go nie posiada. Na rynku dostępnych jest wiele korków oleju dedykowanych do konkretnych modeli aut. Można wybierać pomiędzy częściami nowymi i oryginalnymi, które będą nieco droższe, lub zdecydować się na zamienniki – tańsze, lecz niekoniecznie gorszej jakości. Można również zaopatrzyć się w korek używany. Choć z uwagi na niewysokie ceny tych elementów zakup nowego korka nie stanowi zbyt dużego obciążenia finansowego. Nowe korki wlewu oleju kosztują od kilkunastu do nawet kilkuset złotych w zależności od modelu oraz marki samochodu.