Pomysł stojący za opracowaniem klocków hamulcowych TRW z powłoką COTEC miał na celu uniknięcie problemów z hamulcami na etapie ich docierania. Czy powstała na potrzeby tych klocków technologia spełniła swoje zadanie? Co zmieniła powłoka COTEC w codziennym użytkowaniu samochodu?

Chyba każdy z Was słyszał o tym, że nowe klocki hamulcowe wymagają dotarcia. Celem takiego docierania klocków hamulcowych jest zwiększenie skuteczności hamowania poprzez zapewnienie optymalnego kontaktu pomiędzy powierzchnią klocka hamulcowego a tarczą hamulcową. Proces ten stał się wymogiem, ponieważ nowe klocki hamulcowe (a często również i tarcze hamulcowe) posiadają gładkie powierzchnie wymagające odpowiedniego „przygotowana” do pracy w celu osiągnięcia pełnej efektywności całego systemu hamulcowego.

Dlaczego docieranie klocków hamulcowych jest ważne? Z jakiego powodu inżynierowie TRW stworzyli powłokę COTEC?

Klocki hamulcowe - komplet TRW COTEC GDB1261
Klocki hamulcowe - komplet TRW COTEC GDB1261

Z jakich, tak dokładnie, powodów dociera się klocki hamulcowe? Dlaczego jest to potrzebne? Podstawowe powody to:

  • optymalizacja kontaktu – nowe klocki i tarcze mogą mieć drobne nierówności na swoich powierzchniach. Docieranie pomaga w wygładzeniu tych nierówności, zapewniając lepszy kontakt pomiędzy klockami a tarczami, co zwiększa efektywność hamowania;
  • zapobieganie uszkodzeniom – nagłe i intensywne hamowanie tuż po wymianie klocków może spowodować przegrzanie i uszkodzenie powierzchni hamujących, co skraca żywotność klocków oraz samych tarcz. Docieranie minimalizuje ryzyko podobnych uszkodzeń;
  • zwiększenie trwałości – poprzez stopniowe zwiększanie obciążeń hamulców w trakcie procesu docierania, materiał cierny klocków jest przystosowywany do pracy w wysokich temperaturach, a to zwiększa jego trwałość.

Podstawowym problemem z docieraniem klocków hamulcowych jest to, że trzeba przez ten proces przejść. I jak na razie nie wynaleziono sposobu na jego obejście. Inżynierowie TRW stworzyli jednak rozwiązanie wspomagające ten proces i sprawiające, że docieranie klocków nie wiąże się z czasowym obniżeniem sprawności hamulców. Rozwiązaniem tym jest technologia COTEC, która wprowadziła wykorzystywaną przez klocki TRW specjalną powłokę cierną. Efektem prac nad tą technologią stały się klocki hamulcowe TRW COTEC, czyli klocki utrzymujące hamulce w odpowiedniej efektywności również podczas ich docierania.

Co daje nam technologia COTEC? Jakie zalety posiadają klocki TRW z powłoką wykonaną w tej technologii?

Klocki hamulcowe - komplet TRW COTEC GDB1386
Klocki hamulcowe - komplet TRW COTEC GDB1386

Stworzona i stosowana w klockach hamulcowych TRW technologia COTEC to innowacyjne podejście do poprawy bezpieczeństwa i wydajności hamowania od ich pierwszego użycia. Technologia ta polega na zastosowaniu specjalnej powłoki ciernej na klockach hamulcowych, która ma na celu zmniejszenie czasu i przebiegu potrzebnych do osiągnięcia optymalnej skuteczności hamowania po ich zamontowaniu.

Właściwości powłoki COTEC to przede wszystkim:

  • zwiększenie początkowej efektywności hamowania;
  • skrócenie drogi hamowania już od pierwszych kilometrów po wymianie klocków.

Charakterystyka omawianej powłoki jest szczególnie ważna właśnie tuż po wymianie starych klocków na nowe. A wszystko przez to – jak wspominaliśmy wcześniej – że nowe klocki hamulcowe tradycyjnie wymagają dotarcia zanim osiągną pełnię swojej efektywności. Dzięki powłoce COTEC stosowanej w klockach hamulcowych TRW okres potrzebny na to docieranie został nie tylko znacznie skrócony, ale i w pewien sposób udoskonalony. Sekretem jej działania jest bowiem nie tyko to, że docieranie trwa krócej, ale i że w podczas tego docierania klocki działają zwyczajnie lepiej, co przekłada się wprost na nasze bezpieczeństwo.

A ile czasu średnio trwa takie docieranie bez powłoki COTEC? W zależności od typu klocków hamulcowych i rodzaju pojazdu, w którym je zamontujemy, proces docierania powinien przebiegać na dystansie od 100 do 200 kilometrów. Wpływ na czas i przebieg niezbędny dla prawidłowego dotarcia klocków zależy również od:

  • stylu jazdy,
  • warunków drogowych.

Pamiętajcie przy tym, że każdy producent klocków hamulcowych ma lub może mieć własne zalecenia dotyczące procesu docierania swoich produktów, dlatego zawsze warto zapoznać się z instrukcją dołączoną do nowych klocków hamulcowych.

Jak powstają klocki hamulcowe TRW COTEC? W jaki sposób łączone są z powłoką COTEC?

Klocki hamulcowe - komplet TRW COTEC GDB1700
Klocki hamulcowe - komplet TRW COTEC GDB1700

Powłoka cierna COTEC to produkt składający się z zaawansowanej mieszanki materiałów ciernych aplikowanych na powierzchnię klocków hamulcowych TRW. Kompozycja tej mieszanki jest tak dobrana, aby zapewnić optymalne właściwości tarcia i odporność na wysokie temperatury, które są nieodzowne podczas intensywnego hamowania.

Proces tworzenia powłoki COTEC obejmuje nanoszenie mieszanki materiałów ciernych na klocki hamulcowe za pomocą zaawansowanych technik inżynieryjnych, co zapewnia równomierną i trwałą warstwę optymalizującą proces hamowania. Dzięki temu klocki hamulcowe TRW COTEC oferują nie tylko krótszą drogę hamowania od pierwszego użycia, ale również lepszą wydajność i trwałość w porównaniu z tradycyjnymi klockami hamulcowymi.

Klocki hamulcowe TRW COTEC to rozwiązanie nowatorskie, ale już zdążyło zostać zastąpione przez jeszcze ciekawszą technologię DTEC – również od TRW. Więcej na ten temat znajdziecie w naszym poradniku „Klocki hamulcowe DTEC od TRW. Jak doszło do ich powstania i czym różnią się one od standardowych klocków hamulcowych?”. Sprawdźcie, które rozwiązanie bardziej odpowiada Waszym wymaganiom.