Wybierz markę:
Łożysko oporowe sprzęgła samochodowego
Łożysko oporowe, nazywane również łożyskiem wciskowym, to nieodłączny element każdego systemu wysprzęglania. Łożysko oporowe to element o niezbyt skomplikowanej budowie, które przeważnie wytrzymuje cały okres eksploatacji sprzęgła. Mimo prostej konstrukcji jest to część pełniąca bardzo ważną rolę w całym układzie napędowym.
Łożysko wciskowe w samochodzie
Łożysko oporowe łączy ruchomy element sprzęgła od strony silnika i stały mechanizm rozłączający od przekładni. Innymi słowy, łożysko oporowe służy do przeniesienia nacisku, niezbędnego w procesie rozłączania sprzęgła. Ostatnimi czasy, łożyska oporowe montuje się w tulei prowadzącej, która gwarantuje idealne wycentrowanie względem końcówek sprężyny talerzowej. Samochodowe łożysko oporowe znajduje się centralnie na osi sprzęgła i naciska na sprężyną talerzową, co umożliwia odłączenie przekazywania napędu z jednostki napędowej do skrzyni biegów. Pierwsze łożyska oporowe powstawały ze stopów brązowo-węglowych, instalowanych na żeliwnych lub wykutych stalowych czopach. Niestety, takie rozwiązania ulegały zbyt szybkiemu zużyciu. Dopiero od lat 30. XX wieku zaczęto stosować o wiele odporniejsze na zużycie łożyska kulkowe, które wykorzystuje się do dziś. Później, w latach 70. pojawiły się tworzywa sztuczne, które w znaczny sposób zmniejszyły wagę łożysk oporowych, jednocześnie dwukrotnie wydłużając ich żywotność.
Sposób działania łożysk wciskowych
Łożysko oporowe do samochodu jest w stanie prawidłowo działać dzięki zastosowaniu tulei prowadzącej. W tulei zamontowany jest wałek sprzęgłowy, natomiast jej zewnętrzna powierzchnia jest bieżnią, po której przesuwa się korpus łożyska wciskowego. Tylko prawidłowa współpraca łożyska oporowego oraz tulei prowadzącej gwarantuje bezawaryjne działanie całego układu sterowania sprzęgłem samochodowym.
Typowe usterki łożyska oporowego w samochodzie
Najczęstszym problemem jest płynność współpracy pomiędzy łożyskiem oporowym a tuleją. Jakiekolwiek zachwianie tej synergii wiąże się z niewłaściwym zasprzęglaniem oraz rozsprzęglaniem. Zazwyczaj uszkodzeniu ulega mechaniczna powierzchnia tulei prowadzącej, co pociąga za sobą również usterki w jej wnętrzu. Gdy łożysko oporowe sprzęgła nie współpracuje prawidłowo z tuleją, powstają coraz większe luzy w układzie (tzw. promieniowe). W efekcie dochodzi do niewspółosiowego dopasowania się łożyska wciskowego do sprężyny docisku sprzęgła. Może pojawić się również zwichrowanie miejsca kontaktu sprężyny talerzowej z łożyskiem. Wszelkie awarie układu sterowania sprzęgłem będą powodowały ślizganie się tarczy sprzęgłowej, co może zakończyć się jej spaleniem. Warto pamiętać, aby wymieniać łożysko wyciskowe za każdy razem, kiedy wymieniamy sprzęgło – zapewni nam to idealną i długą pracę całego podzespołu.
Tanie łożysko oporowe o doskonałych parametrach i dużej wytrzymałości znajdziesz w ofercie iParts.pl. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Łożysko oporowe sprzęgła to element, na którym nie warto oszczędzać. Dostarczamy produkty pochodzące wyłącznie od renomowanych producentów, gwarantujących jakość i trwałość swojego asortymentu. Z naszej strony zapewniamy fachową pomoc w doborze właściwego elementu do konkretnego modelu auta, najniższe ceny rynkowe oraz natychmiastową realizację zamówienia.
Polecane akcesoria do sprzęgieł:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?
- Sprzęgło zaczęło się ślizgać? Jak rozpoznać, że to właśnie sprzęgło i co zrobić, kiedy pojawi się ten problem?
- Zamarznięte sprzęgło i skrzynia biegów. Czy to w ogóle możliwe? Jak się uchronić przed tego typu problemami?
- Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?
- Sprzęgło DSG, jego budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?
- Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?
- Jak rozpoznać objawy zużytego wysprzęglika? Czym różnią się od objawów zużytej pompki sprzęgła?
FAQ
Łożysko oporowe, inaczej wyciskowe, ma za zadanie wyłączać sprzęgło poprzez przeniesienie siły z pedału i siłownika na sprężynę talerzową. Naciska ono na sprężynę odciągając docisk od tarczy sprzęgła. Przenosi zatem bardzo duże siły i odpowiedzialne jest za sterowanie sprzęgłem.
Podstawowym objawem zużytego łożyska oporowego jest charakterystyczne wycie lub huczenie po wciśnięciu sprzęgła. Warto więc zweryfikować stan całego układu sprzęgła i ewentualnie wymienić cały komplet. Warto dodać, że wymiana samego łożyska oporowego nie jest zbyt skomplikowana i jej koszty są znacznie niższe niż wymiany kompletnego zestawu.
Jeśli jest to charakterystyczne wycie lub szum i występuje tylko w sytuacji, kiedy silnik jest uruchomiony to może wskazywać na uszkodzone łożysko oporowe. Jeśli dźwięki się nasilają i z czasem pojawiają się kolejne objawy uszkodzenia, to znaczy że powinniśmy wymienić ten element.
Jednym z powodów ciężko wchodzących biegów może być zużycie łożyska oporowego. Jeśli oprócz utrudnionej zmiany biegów mamy do czynienia z szumem po wciśnięciu sprzęgła do oporu, pochodzącym z okolic skrzyni biegów to znaczy, że do wymiany jest właśnie ten element.
Powodem takich problemów może być zużyte łożysko oporowe. Jeśli słyszalny jest szum z okolic skrzyni biegów, a pedał szczególnie podczas puszczania sprzęgła, pracuje skokowo to może to oznaczać zużycie właśnie tego elementu.
W sklepie internetowym łożysko oporowe kosztuje od 50 do 160 zł za gotowy do montażu element. Rozrzut cenowy wynika z różnych technologii wykorzystywanych przy produkcji danych części oraz z ich przeznaczenia.