Współcześnie produkowane samochody wyposażane są w hydrauliczny system sprzęgła, który zastąpił stosowane dawniej linki. Jednym z podstawowych elementów tego układu – zaraz obok pompki sprzęgła – jest wysprzęglik, czyli część eksploatacyjna o ograniczonej żywotności. Jakie objawy daje zużyty wysprzęglik? Jak odróżnić je od objawów zużycia pompki sprzęgła?

Rola i działanie wysprzęglika

Wysprzęglik centralny – bo z takim mamy do czynienia w większości przypadków – to element hydrauliczny zespolony z łożyskiem wyciskowym. Część ta, poprzez swoje działanie, pozwala na zmianę biegów, jednak do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje również sprawnie działającej pompy sprzęgła oraz przewodów hydraulicznych. Awarie wszystkich tych elementów powodują problemy z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia w układzie lub nawet jego całkowity brak. W takich warunkach wysprzęglik nie jest w stanie działać.

Ze względu na dużą zależność wysprzęglika od pompy sprzęgła oraz od przewodów hydraulicznych, objawy jego zużycia bywają trudne do prawidłowego zdiagnozowania i czasem wymagają poważnych interwencji mechanika.

Zużyty wysprzęglik czy nieszczelna pompka?

Ponieważ współczesne systemy sprzęgła to układy hydrauliczne, siłą rzeczy najpowszechniejszym objawem zużycia wysprzęglika – w istocie rzeczy będącego elementem niezwykle podobnym do pompki – będzie wyciek płynu. Jeśli przyczyną wycieku jest wysprzęglik, oznacza to, iż część ta kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany, choć niektórzy próbują ją regenerować, aczkolwiek z różnym skutkiem. Zużycie centralnego wysprzęglika do tego stopnia, że pojawi się w nim wyciek, będzie oznaczało dość spore koszty, ponieważ część ta znajduje się w skrzyni biegów i jego wymiana będzie wymagać wyjęcia całej skrzyni. Między innymi z tego powodu wysprzęgliki, w odróżnieniu od pompek, wymienia się profilaktycznie każdorazowo podczas wymiany samego sprzęgła.

W przypadku wycieku, najlepszym sposobem na zdiagnozowanie, czy przyczyna tkwi w wytartym tłoku pompy sprzęgła, czy w zużytym wysprzęgliku, jest dokładne sprawdzenie miejsca, w którym wyciek ten może być widoczny. Jeśli zauważymy (a nie zawsze jest to łatwe) wyciek płynu z układu w okolicach pedału sprzęgła, to przyczyną najprawdopodobniej jest pompka. Jeśli jednak miejsce, w którym nastąpił wyciek, znajduje się  w okolicach skrzyni biegów, jego powodem jest niemal na pewno wytarty tłok wysprzęglika, co stanowi jasny objaw zużycia tego elementu.

Groźne objawy zużycia wysprzęglika

Być może pierwszymi objawami zużycia wysprzęglika nie będzie wcale wyciek, lecz powtarzające się trudności z włączaniem biegów, nasilające się zwłaszcza przy próbie wrzucenia „jedynki” i biegu wstecznego. Objawy te są bezpośrednim następstwem omawianego już zużycia tłoka w wysprzegliku i powstałej w ten sposób nieszczelności.

Na ten sam trop naprowadzić nas mogą również problemy z załączaniem i rozłączaniem sprzęgła. Objawia się to tym, iż sprzęgło po wciśnięciu wraca do pozycji wyjściowej bardzo wolno i opornie. Jeśli dojdzie już do takiej sytuacji, sprawę należy potraktować niezwykle poważnie. Powodujące to zużycie wysprzęglika lub nieszczelność przewodów muszą być już bardzo duże, a tym samym niebezpieczne. W efekcie tego może pojawić się również zanik sprawności układu hamulcowego, czyli jedno z najgroźniejszych zjawisk na drodze.