Chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów

Setki automatycznych skrzyń biegów ulegają każdego roku uszkodzeniu. W dziewięciu przypadkach na dziesięć główną przyczyną awarii jest przegrzanie. Podczas normalnej eksploatacji w typowych warunkach przekładni nie grozi przegrzanie, jednak już w przypadku np. ciągnięcia przez samochód przyczepy, kempingu, łodzi czy lawety, drastycznie zwiększa się ryzyko podwyższenia temperatury oleju w skrzyni biegów. Aby temu zapobiec, konieczne jest stosowanie chłodnicy automatycznej skrzyni biegów.

Chłodnica skrzyni biegów w samochodzie

W ruchu miejskim w upalne dni, stojąc w korku albo jeżdżąc po górach nawet w przypadku samochodów terenowych, może dojść do przegrzania skrzyni biegów. Obniżenie temperatury oleju w przekładni już o 11 stopni Celsjusza podwaja żywotność oleju, a w konsekwencji wydłuża znacząco wytrzymałość automatycznej skrzyni biegów.

Zarówno samochody o wysokiej mocy, jak i pojazdy z silnikami zbudowanymi w technologii „downzisingu”, posiadają wydzieloną chłodnicę oleju. W niektórych pojazdach chłodnica oleju znajduje się w zbiorniku chłodnicy cieczy, gdzie płyn chłodzący odbiera ciepło z oleju. W najnowszych konstrukcjach chłodnica skrzyni automatycznej funkcjonuje jako oddzielny mechanizm znajdujący się w komorze jednostki napędowej lub na jej bloku.

Olej pracującej skrzynki biegów nagrzewa się do wysokich temperatur (nawet 150 stopni Celsjusza). Dotyczy to najczęściej automatów z przekładniami obiegowymi. Sposób, w jaki odprowadzane jest ciepło, jest uzależniony od wielu czynników. Wdrożenie odpowiedniego systemu zależy od tego, czy wymuszone odprowadzanie ciepła było przewidziane w fazie projektowania całego pojazdu czy też wykorzystano przekładnię z wymuszonym smarowaniem i chłodzeniem w istniejącej konstrukcji.

Dodatkowa chłodnica oleju

Chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów to bardzo ważne i przydatne urządzenie. Jest ona odpowiedzialna za chłodzenie i odprowadzanie ciepła generowanego we wewnętrzu przekładni w czasie jej pracy. Chłodzenie automatycznej skrzyni biegów pozwala zmniejszyć temperaturę oleju przekładniowego, który pełni kluczową funkcję w smarowaniu podzespołów skrzyni biegów.

Dodatkowa chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów przyda się nie tylko wtedy, gdy faktycznie jest ona wymagana (np. dla samochodów ciągnących przyczepkę, terenowych lub poddanym innym obciążeniom). Można ją zamontować także profilaktycznie, gdyż większa ilość chłodnic na pewno nie zaszkodzi, a może jedynie dobrze wpłynąć na pracę skrzyni biegów i znacząco wydłużyć jej żywotność. Niekiedy nawet warto zrezygnować z fabrycznej chłodnicy automatycznej skrzyni biegów i zamontować z przodu dodatkową chłodnicę, tak, aby poprowadzić przewody bezpośrednio do automatycznej przekładni.

Popularni producenci chłodnic automatycznych skrzyń biegów

  • Nissens
  • Vemo
  • Van Wezel
  • Hella
  • Febi Bilstein
  • Topran
  • AVA

Interesuje Cię chłodnica automatycznej skrzyni biegów w przystępnej cenie i o optymalnej jakości? Sklep iParts.pl posiada chłodnice oleju do każdego rodzaju automatycznej przekładni montowanej obecnie w samochodach. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Powiązane kategorie produktowe

  • olej do automatycznej skrzyni biegów
  • uszczelki skrzyni biegów
  • filtr automatycznej skrzyni biegów
  • olej przekładniowy
  • poduszka skrzyni biegów

Najlepsza chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów tylko w iParts.pl! Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, doskonałą relację ceny do jakości wszystkich części oraz szybką realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do skrzyń biegów:

Najpopularniejsi producenci

Chłodnica automatycznej skrzyni biegów Metalcaucho
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów VAN WEZEL
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów DIEDERICHS
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów MAXGEAR
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów MEAT & DORIA
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów NISSENS
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów AVA QUALITY COOLING
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów PRASCO
Chłodnica automatycznej skrzyni biegów MAHLE

FAQ

Czym jest chłodnica automatycznej skrzyni biegów?

Chłodnica automatycznej skrzyni biegów, jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za chłodzenie i odprowadzanie ciepła generowanego we wnętrzu przekładni podczas jej pracy. Dzięki chłodnicy zmniejszeniu ulega temperatura oleju przekładniowego, który z kolei odpowiada za skuteczne smarowanie wszystkich podzespołów mechanizmu. Zasada jest prosta, im więcej chłodnic posiada przekładnia, tym lepiej, ponieważ takie rozwiązania nie tylko korzystnie wpływają na pracę skrzyni biegów, ale również znacząco wydłużają jej żywotność.

Po co chłodnica w automatycznej przekładni?

W dziewięciu na dziesięć przypadków przyczyną awarii skrzyni biegów jest jej przegrzanie. Normalna eksploatacja w typowych warunkach nie jest groźna dla przekładni, jednak już podczas np. ciągnięcia przyczepy kempingowej, łodzi czy lawety temperatura oleju w skrzyni biegów znacząco wzrasta. Podobnie jest w ruchu miejskim w upalne dni, podczas postoju w korkach lub w czasie jazdy w górach. Obniżenie temperatury oleju w skrzyni o 11 stopni C podwaja żywotność oleju, a w konsekwencji wydłuża znacząco przebieg automatycznej skrzyni biegów. Chłodnica chroni więc przed przegrzaniem skrzyni, podwaja żywotność oleju i przekładni, a co za tym idzie zapobiega kosztownym naprawom.

Po czym poznać, że olej w skrzyni się przegrzewa?

Najczęściej o ty, że dzieje się coś złego świadczy szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców. Może dochodzić również do wydłużonych, powolnych zmian biegów, co jest spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców. Kolejnym problemem może być ruszenie z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera. Jeżeli skrzynia biegów wykazuje którykolwiek z tych objawów, należy jak najszybciej odwiedzić specjalistyczny warsztat, zanim te problemy przerodzą się w naprawdę poważną awarię.

Jak można wydłużyć życie automatycznej skrzyni biegów?

Jest kilka zasad, które znacząco przedłużą żywotność techniczną każdej skrzyni biegów. Przede wszystkim należy wymieniać olej w skrzyni regularnie, nawet co 40 tys. km. Korzystanie z pierwszego, fabrycznego oleju może być nieco dłuższe. Pamiętajmy, że każdy automat wymaga wymiany oleju. Ponadto na każdym przeglądzie auta powinien zostać skontrolowany poziom oleju w skrzyni. Jakiekolwiek wycieki oleju z przekładni powinny skończyć się natychmiastową wizytą w serwisie. Należy reagować na wszelkie nietypowe hałasy lub niepoprawną pracę przekładni. Warto unikać zbyt agresywnej jazdy autem, jeśli nierozgrzany jest układ napędowy. W samochodach bez chłodnicy oleju skrzyni biegów nie należy dłuższy czas jechać z prędkością zbliżoną do maksymalnej.

Ile kosztuje chłodnica skrzyni biegów?

Wszystko jak zawsze zależy od typu skrzyni biegów, modelu i marki samochodu, producenta oraz skomplikowania całego systemu. Ceny nowych chłodnic przekładni zaczynają się od około 200 zł. W przypadku wielu aut, zazwyczaj tych z wyższej półki, koszt nowej chłodnicy skrzyni biegów może wynosić nawet ponad 1000 zł.