ODBIERZ DO 100 PLN ZA ZAKUP OPON! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

6
6
3
3
2
2
7
7
0
0
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic. Czym jest, jak działa i jakich usterek powinni spodziewać się jej użytkownicy?

Tiptronic to jedna z wersji automatycznej przekładni samochodowej, której cechą szczególną jest możliwość przejścia na manualną zmianę biegów. Konstrukcja ta powstała w warsztatach firmy Porsche, która to firma zastrzegła najpierw nazwę Tiptronik® jako swój znak towarowy, a następnie podzieliła się tym rozwiązaniem z pozostałymi markami samochodowymi skupionymi w grupie VAG. W ten sposób skrzynie Tiptronic trafiły do sporej liczby modeli aut europejskich i nie tylko.

Skrzynia biegów Tiptronic - usterki, trwałość, koszty eksploatacji

Czym jest automatyczna skrzynia biegów Tiptronic?

Oficjalnie pod nazwą Tiptronic kryją się przede wszystkim przekładnie automatyczne produkowane przez koncern ZF z rodziny 6HP, jednak tę samą nazwę można również spotkać w przypadku skrzyń automatycznych japońskiej firmy JATCO, które powstały przy współpracy z Volkswagenem.

Jakie modele przekładni Tiptronic można znaleźć na naszym rynku?

Skrzynie automatyczne Tiptronic wyprodukowane przez koncern ZF i wchodzące w skład generacji 6HP noszą następujące oznaczenia:

  • 6HP26
  • 09E – Audi
  • AL 600-6Q – Audi
  • 6HP26A
  • 6HP26X
  • 6HP26A61.

Sama generacja przekładni Tiptornic 6HP jest znacznie większa i obejmuje łącznie 15 modeli.

Jeśli chodzi o japońską wersję skrzyni Tiptronic od firmy JATCO, to tę 5-biegową, nowoczesną przekładnię znaleźć można m. in. w następujących modelach:

  • Ford (Mondeo, Galaxy)
  • VW (Bora, Sharan, Golf)
  • Mazda (6, MPV)
  • Audi A3.

Oprócz przekładni, które noszą handlowa nazwę Tiptronic®, na rynku znaleźć można również kilka innych automatycznych skrzyń biegów, które potocznie są w ten właśnie sposób określane, jak choćby:

  • Selespeed – montowana w modelach Alfa Romeo,
  • Steptronic – rozwiązanie stosowane w BMW,
  • Geartronic – konstrukcja używana przez markę Volvo.

W jaki sposób działa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic?

Przekładnia automatyczna Tiptronic działa na zasadzie podobnej do sekwencyjnych skrzyń biegów używanych w autach rajdowych i wyścigowych. W jej sterowniku zdefiniowano sześć przełożeń, które odpowiadają sześciu kolejnym biegom. W odróżnieniu od innych rozwiązań konstrukcyjnych skrzyń automatycznych, Tiptronic pozwala kierowcy wybrać konkretne przełożenie, jednak nie może on przy tymi pominąć któregokolwiek z kolejnych biegów – przełożenia zawsze muszą być wbijane stopniowo, jeden po drugim.

Możliwość wyboru przełożenia oraz charakterystyka działania przekładni Tiptronic sprawiają, iż rozwiązanie to pozwala kierowcy zachować szeroką kontrolę w zakresie prowadzenia samochodu i wybrać taki sposób jazdy, jaki najlepiej dopasowany jest do jego potrzeb i oczekiwań.

Jak eksperci oceniają przekładnie automatyczne typu Tiptronic?

Skrzynie Tiptornic cieszą się wśród kierowców i mechaników znacząco lepszą opinią niż np. przekładnie Multitronic. Opinia ta jest na tyle istotna, że znacząco wpływa na cenę samochodu, zwłaszcza w przypadku aut używanych. Z tego też powodu można spotkać się z przypadkami, kiedy to samochód ze skrzynią Multitronic zostaje celowo sprzedany jako auto z przekładnią Triptronic. Czy jednak skrzynie automatyczne Triptronic faktycznie są tak wyraźnie lepsze od modeli Multitronic? Z tym w praktyce bywa różnie.

Przekładnia Triptronic ZF 6HP obecna jest w kilkunastu modelach aut osobowych, przez co dość dobrze poznali ją zarówno kierowcy, jak i mechanicy. Jej głównymi zaletami są szybka zmiana biegów i niewielki wpływ na spalanie. W skrzyni tej jednak dość często dochodzi do usterek w rodzaju:

  • pękniętego koszyk wałka wejściowego,
  • awarii płytki drukowanej sterownika skrzyni.

Znacznie lepiej wygląda sprawa w przypadki przekładni Tiptronic JF506E. Ta pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów jest wyraźnie mniej podatna na awarie, a jeśli już do nich dojdzie, są to głównie usterki w rodzaju:

  • wadliwego aluminiowego tłoku w jednym z koszyków sprzęgłowych,
  • mechanicznego zużycia elektrozaworów.

W przypadku obu skrzyń Tiptronic koszt naprawy jest podobny i wynosi co najmniej kilka tysięcy złotych.

Popularne z kategorii Automatyczna skrzynia biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
742,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
77,00 zł
5.0 (2 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba METZGER AUTOTEILE 8030013
24,00 zł
5.0 (1 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
6,00 zł
0 (0 ocen)
Automatyczna skrzynia biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Automatyczna skrzynia biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Automatyczna skrzynia biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Nie miałem okazji jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów Multitronic, jedynie z Triptonic, więc ciężko mi samemu ocenić, która z nich będzie lepsza. Każdy ma chyba jednak własne preferencje i do wszystkiego idzie się przyzwyczaić – a też trzeba się liczyć z tym, że każda skrzynia będzie mieć jakieś usterki :)
Przyznam szczerze, że bardzo ciekawe rozwiązanie. Dzięki możliwości wyboru przełożenia, kierowca może liczyć na większą dynamikę i charakterystykę jazdy. To świetne połączenie manualnej i automatycznej skrzyni biegów ;)

Powiązane artykuły

Skrzynia DSG - opinie, usterki, trwałość, koszty eksploatacji. Kup u nas nawet 40% taniej

DSG, czyli dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów. Wady, zalety i zasady prawidłowej eksploatacji

Chyba w każdym kraju, w którym kierowcy przyzwyczajeni są do samochodów z manualnymi skrzyniami biegów, skrzynie automatyczne traktowane są z dużą nieufnością. Często mają też opinię zbyt delikatnych i drogich w eksploatacji. Podobne oceny dotyczą również zautomatyzowanej skrzyni biegów DSG. Czy słusznie?

czytaj więcej >
Rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Podział na skrzynie hydrauliczne, bezstopniowe, mechaniczne

Hydrauliczne, hydrauliczno-elektryczne, bezstopniowe i inne – podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na ich sterowanie

Automatyczne skrzynie biegów są konstrukcjami coraz nowocześniejszymi i coraz bardziej skomplikowanymi. Ich współczesne wersje nijak mają się do tego, czego używano jeszcze 20-30 lat temu. Z jakimi „automatami” mamy obecnie do czynienia?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów ZF 8HP. Ośmiobiegowa automatyczna przekładnia

Automatyczna skrzynia biegów ZF 8HP. Czy ta niemiecka przekładnia do najlepszy ośmiobiegowy automat na świecie?

Znawcy przekładni automatycznych wiedzą dobrze, czego szukać w autach używanych. Jeśli w interesującym ich modelu zamontowano skrzynię biegów ZF 8HP, takie auto momentalnie zyskuje w ich oczach. Co nie znaczy wcale, że nie zachowują przy tym niezbędnej ostrożności.

czytaj więcej >
Automat nie taki straszny!

Automat nie taki straszny!

Polscy kierowcy powoli przekonują się do samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Specjaliści branży motoryzacyjnej uważają, że to wskutek tego, że nasze drogi są stale zakorkowane, a w takich warunkach automat sprawdza się doskonale i wówczas można bardzo łatwo docenić jego zalety.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze