MIKOŁAJKOWY RABAT DO -9%! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

2
2
7
7
5
5
3
3
0
0
9
9
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, cz. I. Prawidłowe serwisowanie kluczem do długowieczności przekładni

Automatyczna skrzynia biegów to zło? Nic z tych rzeczy! To doskonały pomysł, zwłaszcza w mocniejszych autach. Jeśli jednak właściciel takiego auta nie będzie umiał się z nią obchodzić, przekładnia ta będzie dla niego prawdziwym przekleństwem. Dlaczego?

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów #1. Prawidłowe serwisowanie

Wprawdzie automatyczne skrzynie biegów mają w Polsce coraz więcej zwolenników, jednak wciąż nie brak kierowców alergicznie reagujących na samo wspomnienie o „automacie”. U części z nich jest to efekt złych doświadczeń z samochodami używanymi wyposażonymi w taką właśnie przekładnię, inni z kolei zwyczajnie nie rozumieją specyfiki „automatu” i koniecznych zmian w serwisowaniu oraz eksploatacji tego typu konstrukcji. Jakakolwiek nie byłaby to przyczyna, kończy się na rozpowszechnianiu opinii o tym, jakie to te automatyczne skrzynie biegów są delikatne, nietrwałe i awaryjne. Czy opinie te mają jakiekolwiek uzasadnione? I tak, i nie. Nie mają, bo niektóre „automaty” potrafią swoją żywotnością zawstydzić klasyczne przekładnie manualne, ale mogą mieć, bo jeśli tym samym, znanym z trwałości przekładniom automatycznym, nie zapewnimy odpowiedniego serwisowania i nie będziemy o nie należycie dbać, rozsypią się kompletnie po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Co więc powinniście robić, aby Wasze „automaty” hulały, jak należy? W jaki sposób zapewnicie im wspominaną długowieczność?

Olej do automatycznej skrzyni biegów VALVOLINE ATF Dexron III/Mercon, 1 litr

Olej do automatycznej skrzyni biegów VALVOLINE ATF Dexron III/Mercon, 1 litr

Prawidłowy serwis automatycznej skrzyni biegów. Na czym polega i dlaczego jest tak ważny dla tych przekładni?

W branży fitness mówi się, że mięśnie brzucha wypracowuje się przede wszystkim w kuchni. W branży motoryzacyjnej z kolei można usłyszeć, że nad długowiecznością automatycznej skrzyni biegów pracuje się przede wszystkim w warsztacie. O co tu chodzi? Chodzi o olej, a dokładniej o wymianę oleju w przekładni automatycznej.

Nie ważne, co mówią na ten temat producenci samochodów (bo, co ciekawe, zupełnie inne podejście do tematu mają producenci samych przekładni), dilerzy w salonach czy osoby sprzedające auta używane – olej w automatycznych skrzyniach biegów należy wymieniać. Wymieniać należy go bez względu na rodzaj skrzyni, choć faktem jest, że są na rynku i takie „automaty”, w których producent celowo konstrukcyjnie nie przewidział czegoś takiego, jak wymiana oleju. Skrzynia taka ma wyliczony resurs i po przebyciu określonego przebiegu po prostu padnie. Jeśli jednak wymiana oleju w przekładni automatycznej jest konstrukcyjnie możliwa, należy ją BEZWZGLĘDNIE przeprowadzać zgodnie z określonym interwałem. Jaki to interwał?

Interwał wymiany oleju przekładniowego przede wszystkim zależy od producenta. Jeśli producent samochodu milczy na ten temat (bo usunięcie opcji wymiany oleju pozwala mu spełnić rygorystyczne wymogi europejskie dotyczące ograniczeń emisji szkodliwych substancji), sprawdźcie, co mówi o tym producent samej skrzyni. W ostateczności możecie przyjąć wartości ogólne mówiące o wymianie oleju przekładniowego nie rzadziej niż co 60 tys. km. Pamiętajcie również, że niektóre modele skrzyń potrzebują wyraźnie krótszych interwałów wymiany, a także o konieczności wymiany również i filtra oleju przekładniowego.

Olej przekładniowy BIZOL Protect ATF DIII+ 1 litr

Olej przekładniowy BIZOL Protect ATF DIII+ 1 litr

Sposoby wymiany oleju w automatycznej skrzy biegów. Na który z nich i kiedy najlepiej się zdecydować?

W jaki sposób taką wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów się wykonuje? Sposoby są dwa, czyli:

  1. Wymiana statyczna – wymiana, którą możecie przeprowadzić w swoim garażu czy nawet pod blokiem, polegająca na grawitacyjnym spuszczeniu części zużytego oleju przekładniowego i zastąpieniu go olejem świeżym.
  2. Wymiana dynamiczna – w tej wymianie udział bierze specjalna maszyna mająca za zadanie przeczyścić przekładnię automatyczną (do tego używa się odpowiednich płukanek do automatycznych skrzyń biegów), a następnie przetłoczyć zużyty olej i zastąpić go świeżym.

Która opcja wymiany jest lepsza? Zdecydowanie wymiana dynamiczna. Dynamicznie jesteście w stanie wymienić 99% oleju, gdy tymczasem statycznie wymienia się – w zależności od konstrukcji przekładni – zaledwie od 30 do 50 procent. Jeśli jednak chcecie wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów we własnym zakresie, a więc statycznie, powinniście to robić od nowości samochodu co 30 tys. km. Jeśli jest to pierwsza wymiana – np. po zakupie auta używanego – koniecznie powinna być to wymiana dynamiczna.

Olej do przekładni automatycznych SPECOL Hipospec ATF II D, 1 litr

Olej do przekładni automatycznych SPECOL Hipospec ATF II D, 1 litr

Właściwy olej do właściwej przekładni automatycznej. Czym należy kierować się przy jego wyborze?

Wiecie już, że olej w automatycznej skrzyni biegów nie tylko można, ale wręcz należy wymieniać. Wiecie również, w jaki sposób wymianę taką się przeprowadza. Co jeszcze wiedzieć powinniście? Zapewne przyda się wspomnieć również o tym, że olej do automatycznej skrzyni biegów nie może być pierwszym lepszym smarowidłem. Pamiętajcie, że w nowoczesnym „automacie” temperatura pracy oleju przekracza 100℃. Na płyn ten działają ogromne siły, tak samo, jak na olej silnikowy. Do tego dochodzi kwestia utleniania, czyli jednego z największych wrogów każdego środka smarnego. Przy wyborze nowego oleju przekładniowego kierujcie się więc:

  1. Wskazaniami producenta auta lub producenta danej skrzyni biegów
  2. Radami uzyskanymi od doświadczonych mechaników i serwisantów.
  3. Opiniami specjalistów lub doświadczonych kierowców.

Na oleju do automatycznej skrzyni biegów, dokładnie tak jak na oleju silnikowym, nie wolno oszczędzać. Byłaby to bowiem najbardziej kosztowna oszczędność, jaką właściciel samochodu może zrobić. Oszczędzenie kilkunastu, a niechby nawet i kilkudziesięciu złotych na oleju przekładniowym może się bowiem skończyć potrzebą remontu skrzyni biegów za kilka do kilkudziesięciu tysięcy złotych polskich. Czy naprawdę ktoś jest w stanie zobaczyć w tym jakiś sens?

Popularne z kategorii Automatyczna skrzynia biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
742,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
76,00 zł
5.0 (2 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba METZGER AUTOTEILE 8030013
24,00 zł
5.0 (1 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
6,00 zł
0 (0 ocen)
Automatyczna skrzynia biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Automatyczna skrzynia biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Automatyczna skrzynia biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Przeniesienie napędu w automatycznej skrzyni biegów

Przeniesienie napędu w automatycznej skrzyni biegów

Historia motoryzacji sięga XIX wieku. Inżynierzy pierwszych samochodów mieli nie lada orzech do zgryzienia. Z teoretycznego punktu widzenia do napędu pojazdu najlepiej nadawała się wówczas maszyna parowa oraz silnik elektryczny.

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Tiptronic - usterki, trwałość, koszty eksploatacji

Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic. Czym jest, jak działa i jakich usterek powinni spodziewać się jej użytkownicy?

Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic miała pogodzić zwolenników przekładni całkowicie zautomatyzowanych z kierowcami stawiającymi wyłącznie na skrzynie manualne. Jej konstruktorom udało się stworzyć rozwiązanie cieszące się sporą popularnością i uznawane za jedną z najlepszych skrzyń automatycznych na świecie. Czy słusznie? Czy faktycznie Tiptronic jest wyraźnie lepsza od znienawidzonej przez wielu przekładni Multitronic?

czytaj więcej >
Rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Podział na skrzynie hydrauliczne, bezstopniowe, mechaniczne

Hydrauliczne, hydrauliczno-elektryczne, bezstopniowe i inne – podział automatycznych skrzyń biegów ze względu na ich sterowanie

Automatyczne skrzynie biegów są konstrukcjami coraz nowocześniejszymi i coraz bardziej skomplikowanymi. Ich współczesne wersje nijak mają się do tego, czego używano jeszcze 20-30 lat temu. Z jakimi „automatami” mamy obecnie do czynienia?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów ZF 8HP. Ośmiobiegowa automatyczna przekładnia

Automatyczna skrzynia biegów ZF 8HP. Czy ta niemiecka przekładnia do najlepszy ośmiobiegowy automat na świecie?

Znawcy przekładni automatycznych wiedzą dobrze, czego szukać w autach używanych. Jeśli w interesującym ich modelu zamontowano skrzynię biegów ZF 8HP, takie auto momentalnie zyskuje w ich oczach. Co nie znaczy wcale, że nie zachowują przy tym niezbędnej ostrożności.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze