Linki i cięgna skrzyni biegów automatycznej

Automatyczne skrzynie biegów zbudowano m.in. po to, aby w jak największym stopniu odciążyć kierowcę podczas prowadzenia samochodu i aby był on jak najmniej zaangażowany w pracę układu napędowego. Zadaniem kierowcy ma być jedynie wybór kierunku. To, jak traktujemy przekładnię automatyczną przekłada się na długość i bezawaryjność jej działania. Bardzo czułe na uszkodzenia są przede wszystkim linki skrzyni biegów, które mogą przysporzyć sporo problemów.

Standardowe sterowanie skrzynią biegów

Standardowy mechanizm sterowania samochodową skrzynią biegów opiera się na systemie dźwigni, a w bardziej nowoczesnych rozwiązaniach stosowane są linki i cięgna skrzyni biegów (np. autobusy), gdzie przekładnia i jednostka napędowa znajdują się w części tylnej pojazdu, lub w ciężarówkach, w których skrzynia i silnik znajdują się z przodu, będąc częścią kabiny pasażerskiej dla uzyskania lepszego dostępu do nich.

W skład takiego mechanizmu wchodzi m.in. synchronizator oporów, linka dźwigni zmiany biegów (wybór przełożeń lub zmiana biegów) oraz rozmaite końcówki dla wzmocnienia linek. Synchronizator nazywany jest również łączem lub selektorem, i może być on poziomy, pionowy lub/i pochylony. Co ważne, linki skrzyni biegów odpowiadające za wybór i zmianę przełożeń różnią się między sobą budową i nie są wymienne.

Linka zmiany biegów służy do do mechanicznego przekazania energii ruchu (siły przesunięcia). To rdzeń linki bezpośrednio przekazuje siły, natomiast osłona służy jako prowadnica rdzenia oraz chroni go przez uszkodzeniami mechanicznymi.

Standardowe cięgna skrzyni biegów posiadają wysokiej jakości uszczelnienie, które uniemożliwia przedostanie się do wnętrza linki wilgoci oraz zanieczyszczeń, zapewniając jednocześnie lepszą charakterystykę i wydajność jej pracy we wszystkich warunkach temperaturowych. Wkładki dla pręcika i rurki (uszczelnianie rurki i pierścienia rdzenia na pręcie) wykonane są ze specjalnego polimeru, który uszczelnia i zapobiega kontaktowi metali między pręcikiem a rurką.

Sterowanie automatem w samochodzie

Za sterowanie automatyczną skrzynią biegów odpowiada manetka (selektora, łącza) oraz linka automatycznej skrzyni biegów (ciągnij-pchnij/push-pull). Niezbędny tryb pracy automatycznej przekładni jest wybierany za pomocą manetki. Przesuwanie uchwytu manetki do żądanego położenia poprzez linkę skrzyni biegów zmienia położenie odpowiedniej dźwigni w skrzyni. Zaletą tego mechanizmu sterowania jest możliwość umieszczenia manetki sterowania w wymaganym przez kierowcy miejscu (pozycji).

Automatyczne skrzynie biegów psują się najczęściej z powodu niewłaściwego ich użytkowania oraz nieprawidłowego lub spóźnionego serwisowania. W przypadku automatów operowanie przełożeniami należy ograniczyć do minimum. Im więcej manipulujemy przy drążku, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzenia lub przyspieszonego zużycia skrzyni biegów. Konsekwencją nieprawidłowego użytkowania automatu może być również zniszczona linka sterowania automatycznej skrzyni biegów.

Typowe awarie linek dźwigni zmiany biegów

  • Zerwanie – zazwyczaj spowodowane agresywnym stylem jazdy (np. ruszanie z wysoką prędkością). Z reguły po zerwaniu linki skrzyni biegów pojawia się charakterystyczny dźwięk dochodzący z miejsca jej położenia. W takiej sytuacji zmiana przełożeń nie będzie prawidłowo działać, a w zasadzie będzie niemożliwa.
  • Uszkodzenie korozyjne - pojawia się w wyniku przedostania się wilgoci do wnętrza elementu. W takim przypadku zachodzą spore trudności w zmianie przełożenia lub pozycji pracy skrzyni biegów.

Sklep iParts.pl to szeroki wybór części zamiennych zarówno do automatycznej, jak i manualnej przekładni. Oferujemy cięgna skrzyni biegów w konkurencyjnej cenie rynkowej do każdego typu przekładni.

Najpopularniejsi producenci

Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów TRISCAN
Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów METZGER
Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów Metalcaucho
Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów FEBI BILSTEIN
Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów SWAG
Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów TOPRAN
Cięgna i linki automatycznej skrzyni biegów FEBEST

FAQ

Za co odpowiadają linki w automatycznych skrzyniach biegów?

Linki w automatycznych skrzyniach biegów pełnią bardzo ważną funkcję. Są one odpowiedzialne nie tylko za zmianę biegu w skrzyni przy naciśnięciu pedału gazu, ale również za to, w jaki sposób skrzynia zmienia biegi. Stopień wstępnego napięcia linki wpływa np. na zależność pomiędzy kątem otwarcia przepustnicy, a tym, jaka wartość obrotów powoduje zmianę biegu. Jak więc widać, linka (cięgno) w automatycznej skrzyni biegów wpływa na prawidłowe jej działanie i nie powinno się jej bagatelizować.

Jakie oznaki daje niesprawna linka?

Niesprawna, wyeksploatowana lub nieodpowiednio naciągnięta linka (cięgno) będzie skutkowała nieprawidłowym działaniem skrzyni biegów. Objawami, które mogą świadczyć o problemach związanych z linką i które powinny zwrócić Twoją uwagę w przypadku automatycznej skrzyni biegów, jest opóźnienie we wchodzeniu na bieg i problem z płynnym przejściem (z czasem przejściu na kolejny bieg mogą towarzyszyć drgania). Kolejnym symptomem jest trudność we włączeniu biegu, a w skrajnych przypadkach również utknięcie na konkretnym biegu.

Co może spowodować awarię linek w automatycznych skrzyniach biegów?

Na prawidłowe działanie linek (cięgien) w automatycznych skrzyniach biegów negatywny wpływ mają zarówno uszkodzenia mechaniczne oraz przetarcia, jak i korozja. Linki są wystawione na silną eksploatację, a także na działanie osłabiających ją czynników – nawet brud może wpływać z czasem na jej strukturę. Warto też pamiętać, że z czasem linka może samoistnie luzować się i wydłużać – i niekoniecznie jest to kwestia nieprawidłowego użytkowania auta. Jednak bagatelizowanie jakiegokolwiek uszkodzenia linki może doprowadzić do jej zerwania, a to z kolei do zagrożenia w czasie jazdy.

Czy można samodzielnie wyregulować linkę w automatycznej skrzyni biegów?

Regulacja linki (cięgna) w automatycznej skrzyni biegów nie jest skomplikowana i można wykonać ją samodzielnie. Należy jednak przede wszystkim mieć wiedzę na temat budowy pojazdu oraz pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim warto działać ostrożnie - za duże zmiany w regulacji (zbyt mocne napięcie lub poluzowanie linki) może powodować m.in. szarpnięcia podczas zmiany biegów, czy na przykład zbędne redukowanie biegów i może być bardzo niebezpieczne dla skrzyni.

Jaka jest cena cięgna do automatycznej skrzyni biegów?

Jeżeli regulacja linki w automatycznej skrzyni biegów nie przynosi rezultatów, a wszystkie inne potencjalne problemy zostały wyeliminowane, najprawdopodobniej konieczna będzie jej wymiana na nową. Linkę należy dopasować do samochodu - różne marki i modele mają nierzadko różne układy skrzyń biegów. W sklepie iParts.pl ceny różnią się w zależności od kilku zmiennych - wpływ ma m.in. konkretna marka, czy model pojazdu, zwykle koszty najpopularniejszych cięgien do automatycznych skrzyń biegów mieszczą się w przedziale między 135zł a 650 zł.