Najpopularniejsi producenci

Czujniki automatycznej skrzyni biegów SIDAT
Czujniki automatycznej skrzyni biegów MEAT & DORIA
Czujniki automatycznej skrzyni biegów HOFFER
Czujniki automatycznej skrzyni biegów LUCAS
Czujniki automatycznej skrzyni biegów VEMO
Czujniki automatycznej skrzyni biegów FACET
Czujniki automatycznej skrzyni biegów EPS
Czujniki automatycznej skrzyni biegów KW
Czujniki automatycznej skrzyni biegów ERA

FAQ

Czym jest czujnik automatycznej skrzyni biegów?

Czujnik automatycznej skrzyni biegów to wbrew pozorom niezbyt skomplikowany element. Jest to niewielkie urządzenie konstrukcji metalowej zlokalizowane w sąsiedztwie skrzyni biegów i podłączone do sterownika. Czujnik pobiera dane prędkości obrotowej skrzyni biegów i zwykle dzięki wykorzystaniu zjawiska Halla przekazuje je do sterownika. Dzięki znajomości prędkości obrotowej, sterownik podejmuje decyzje o regulacji siły zmiany biegów i o uruchomieniu poszczególnych biegów. Dane zebrane wykorzystywane są do sterowania pracą automatycznej skrzyni biegów.

Jakie czujniki automatycznej skrzyni biegów wyróżniamy?

Głównym celem działania czujnika automatycznej skrzyni biegów jest wyznaczenie optymalnego momentu zmiany biegu. W automatycznej skrzyni biegów wykorzystuje się:

  • czujniki prędkości - określają prędkość na wałkach wejściowych i wyjściowych,
  • czujniki ciśnienia i temperatury płynu roboczego,
  • czujnik położenia selektora (blokada).

Każdy z czujników ma swoje własne przeznaczenie. Nowoczesne pojazdy wykorzystują dynamiczny program sterujący, który na podstawie danych pochodzących z czujników, pozwala dobrać optymalny tryb w zależności od warunków pracy i aktualnego trybu jazdy samochodu.

Co powoduje awarię czujnika?

Wszelkiego rodzaju usterki czujnika automatycznej skrzyni biegów sprawiają, że sterownik przechodzi w tryb awaryjny. W takim wypadku błąd zapisywany jest w pamięci sterownika pojazdu, a kierowca na desce rozdzielczej widzi włączenie się kontrolki silnika, czyli przejście automatycznej skrzyni biegów w tryb awaryjny.

Przyczyn awarii czujnika może być wiele. Awarię czujnika może spowodować przerwanie przewodów elektrycznych, ich zwarcie, bądź korozja czujnika. Niekiedy może dojść do uszkodzenia mechanicznego lub zanieczyszczenia czujnika. Wówczas konieczna jest wizyta u mechanika w celu kontroli czujnika automatycznej skrzyni biegów. Nie warto zwlekać, gdyż może spowodować to uszkodzenie innych części układu.

Jakie objawy oznaczają uszkodzenie czujnika?

Przede wszystkim awarie czujnika automatycznej skrzyni biegów zaburzają nasz codzienny komfort jazdy. Początkowo usterka nie daje o sobie znać, następnie postępuje stopniowo, a objawy ulegają nasileniu. Przede wszystkim może dochodzić do falowania obrotów, wypadania biegu w trakcie jazdy, czy szarpania auta przy jeździe na niższych obrotach. W automatycznej skrzyni biegów mogą być to też problemy z przełożeniami, wspomniane wcześniej przejście w tryb awaryjny, czy samoczynne przełączanie się trybów i wszelkiego rodzaju problemy, gdy bieg znajduje się na pozycji P, a my chcemy odpalić samochód.

Co robić w sytuacji awarii czujnika skrzyni biegów?

Za każdym razem, kiedy zauważymy niepokojące objawy uszkodzonego czujnika, należy jak najszybciej udać się na stację diagnostyczną, gdzie specjalista podłączy nasz pojazd do komputera. Jeśli okaże się, że uszkodzony jest czujnik automatycznej skrzyni biegów, jego naprawa może okazać się niemożliwa. Wówczas należy kupić nowy czujnik, decydując się na oryginalną część, bądź jej zamiennik pochodzący z dobrego źródła. Do takich zalicza się sklep iParts. W naszej ofercie znajdą Państwo wiele modeli czujników automatycznej skrzyni biegów do pojazdów różnych marek.