Wybierz markę:
Uszczelki układu smarowania silnika
Układ smarowania olejem do optymalnej pracy potrzebuje odpowiednich warunków. Nie wystarczy jednak dostarczenie mu właściwej ilości środka smarnego. Niezwykle ważna jest też szczelność, którą zapewniają uszczelki układu smarowania olejem. Chronią one przed wyciekami i przedostawaniem się zanieczyszczeń do systemu. Jak jednak rozpoznać, że uszczelki układu smarowania silnika wymagają wymiany?
Uszczelniacze układów oleju – funkcje i zastosowanie
Układ smarowania olejem jest niezwykle ważnym systemem, który obecny jest w każdym samochodzie. Dba on między innymi o to, by silnik pracował z odpowiednią temperaturą oraz by jego elementy były właściwie nasmarowane. Sprawność wszystkich jego podzespołów nie jest jednak w pełni wystarczająca do jego poprawnej pracy – niezbędne są również uszczelki układu smarowania olejem. To one zapewniają szczelność układu i chronią przed wszelkimi wyciekami. We współczesnych silnikach stosowane są różne uszczelki układu smarowania silnika, takie jak na przykład uszczelka pompy olejowej, uszczelka miski olejowej, uszczelka obudowy filtra oleju i uszczelki chłodniczki oleju. To jednak tylko niektóre z podzespołów, których stan techniczny warto monitorować. Jaka jest jednak funkcja konkretnych części tego systemu i dlaczego uszczelniacze układów oleju są tak ważne?
Najważniejsze rodzaje uszczelek układu smarowania olejem
Jednym z najważniejszych podzespołów układu smarowania olejem jest pompa oleju. Element ten odpowiada za rozprowadzenie środka smarnego po całym systemie. Do poprawnego działania pompy wymagana jest jednak szczelność układu. Dlatego właśnie tak ważnym elementem silnika, którego awaria może spowodować poważne problemy, jest uszczelka pompy olejowej. Ze względu na to, że olej jest pompowany w tym miejscu pod bardzo dużym ciśnieniem, uszkodzenie uszczelki mogłoby spowodować powstanie bardzo dużego wycieku. Równie ważna jak uszczelka pompy olejowej jest uszczelka miski olejowej. Jej zadaniem również jest zapewnienie szczelności układu i ochrona przed wyciekami. Dodatkowo zapobiega ona także przedostaniu się zanieczyszczeń do miski.
Ważnym elementem układu smarowaniu jest także chłodnica oleju silnikowego. Dba ona o to, by temperatura środka smarnego nie była zbyt wysoka. By podzespół ten działał prawidłowo, również wymagana jest dobrze dopasowana uszczelka chłodnicy olejowej, która zapewni jej szczelność. Jeszcze innym elementem układu smarowania, który musi być odpowiednio uszczelniony jest filtr oleju. Odpowiada on za oczyszczanie środka smarnego ze stałych cząstek mineralnych. Uszczelka obudowy filtra oleju chroni przed wyciekami i sprawia, że olej jest prawidłowo filtrowany.
Uszkodzone uszczelki układu smarowania silnika – objawy
Bez uszczelek układu smarowania olejem żaden silnik nie byłby w stanie optymalnie pracować. Bardzo szybko pojawiłyby się bowiem wycieki, przez które mogłoby dojść nawet do zatarcia silnika. Dodatkowo dzięki uszczelkom układu smarowania do systemu nie dostają się żadne zanieczyszczenia. Chroni to przed poważnymi usterkami jednostki napędowej. Uszczelki układu smarowania silnika są więc niezwykle ważne i warto zadbać, by były one w dobrym stanie. Jak jednak sprawdzić, czy dobrze spełniają one swoje zadanie? Jest to zwykle dosyć proste – wystarczy dokładnie przyjrzeć się całemu silnikowi. Jeżeli jakaś uszczelka układu smarowania olejem jest uszkodzona, z pewnością łatwo uda się zauważyć wyciek.
Po lokalizacji awarii warto jak najszybciej zająć się jej usunięciem. W tym celu trzeba kupić uszczelki układu smarowania olejem dopasowane do danego modelu samochodu i wersji silnikowej. Nasz sklep internetowy pozwala na wybór podzespołu idealnie dobranego do każdego auta, dzięki temu znalezienie odpowiedniej części jest dużo łatwiejsze. Oringi oraz uszczelniacze układów oleju w innym kształcie, takie jak na przykład uszczelki chłodniczki oleju, które znajdują się w naszej ofercie, pochodzą od sprawdzonych producentów i zapewnią bardzo dobrą pracę silnika.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Łańcuch rozrządu: nie zawsze na wieczność!
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?
- Diagnostyka zaworów w silniku
FAQ
Nowoczesne silniki samochodowe posiadają przynajmniej kilka rodzajów uszczelek, które stanowią istotne elementy układu smarowania olejem. Najczęściej spotykanymi uszczelkami, które pojawiają się w silniku, są: uszczelki pompy oleju, uszczelki smoka, uszczelniacze wału korbowego, uszczelki chłodniczki oleju, a także wiele innych akcesoriów. Ich rola jest bardzo istotna dla działania całej jednostki napędowej, dlatego warto stale monitorować stan uszczelnień znajdujących się w silniku.
Usterki uszczelnień układu smarowania są bardzo łatwe do odnalezienia. Jeśli w danym miejscu dojdzie do rozszczelnienia układu, to bardzo szybko pojawi się tam wyciek oleju, którego odnalezienie nie powinno stanowić większego problemu. Należy pamiętać, by wszelkie tego typu wycieki były jak najszybciej usuwane, ponieważ są szkodliwe zarówno dla naszej jednostki napędowej, jak i dla samego środowiska naturalnego. Podczas sprawdzania stanu uszczelnień układu smarowania warto posiłkować się specjalistycznym podnośnikiem.
Uszczelki układu smarowania najczęściej wykonywane są z gumy lub z metalu powleczonego grubą warstwą gumy. Materiał ten jest jednak odporny na szkodliwe działanie oleju, wysokiego ciśnienia, które panuje w układzie, a także wysokiej temperatury. Produkty dobrej jakości są w stanie wytrzymać bardzo długo nawet w tak trudnych i niekorzystnych warunkach. Warto o tym pamiętać przy dobieraniu nowych uszczelnień do układu smarowania w naszym samochodzie.
Ceny uszczelek przeznaczonych do układu smarowania zaczynają się już od kilkunastu złotych. Końcowy koszt zakupu zależy oczywiście od rodzaju uszczelki, miejsca, do którego jest ona przeznaczona, a także marki, modelu i wersji samochodu, do którego pasuje dany produkt. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo szereg produktów najwyższej jakości, które teraz dostępne są w bardzo atrakcyjnych cenach. Zapraszamy do szybkich i wygodnych zakupów online.
Jeśli zaobserwujemy w naszym samochodzie wyciek w okolicach pompy oleju, to bardzo prawdopodobnym źródłem tego problemu jest nieszczelność wynikająca ze zużycia lub uszkodzenia uszczelki. Olej w tym miejscu pompowany jest pod bardzo dużym ciśnieniem, przez co nawet najmniejsze uszkodzenie lub przerwanie uszczelki może prowadzić do powstania bardzo dużego i trudnego do zahamowania wycieku. Do wymiany takiej uszczelki konieczne będzie wyjęcie pompy oleju, a wcześniej wypuszczenie całego oleju, który znajduje się w układzie smarowania.