Uszczelki i uszczelnienia miski olejowej

Uszczelka miski olejowej, jak się łatwo domyślić, służy do zapewnienia odpowiedniej szczelność przy połączeniu między poszczególnymi elementami, czyli w tym przypadku między jednostką napędową a miską olejową (to w niej olej jest zasysany przez pompę, a następnie tłoczony do miejsc wymagających nieustannego smarowania). Miska olejowa oraz uszczelnienie miski olejowej zamykają najczęściej od dołu blok silnika, stając się zbiornikiem oleju, który jest przepompowany przez magistralę olejową jednostki napędowej.  

Miska olejowa w samochodzie

Miska olejowa stanowi zbiornik dla oleju silnikowego, który znajduje się poniżej wału korbowego. Olej silnikowy zasysany jest przez pompę paliwową i pod ciśnieniem transportowany do wszystkich elementów jednostki napędowej wymagających smarowania. Miska olejowa stanowi więc element układu smarowania, do którego spływa olej przepompowany za pomocą pompy oleju przez magistralę olejową silnika.

Kluczowe jest tutaj prawidłowe uszczelnienie miski olejowej z blokiem jednostki napędowej. Dobrej jakości uszczelka zapobiega przedostawaniu się i wycieku oleju na zewnątrz. Uszczelka miski olejowej, jak każdy inny element tego typu, ulega naturalnemu zużyciu, na co wpływa również różnorodność warunków pracy silnika. Wszelkie pęknięcia i uszkodzenia tego elementu prowadzą do wycieku. Nieszczelna miska olejowa staje się zabrudzona. Zanieczyszczone zostaje także podłoże pod silnikiem. Uszkodzona uszczelka miski olejowej musi zostać natychmiast wymieniona.

Typowe usterki uszczelek zbiornika oleju, ich przyczyny i oznaki

  • Deformacja uszczelki miski olejowej – pojawia się przy poważnych uderzeniach w obszarze skrzyni korbowej i może zostać spowodowana również ciągłymi wibracjami pojawiającymi się podczas jazdy samochodem. O deformacji uszczelki informują m.in. ślady oleju na powierzchni miski olejowej, a także zmniejszenie ciśnienia oleju w systemie smarowania.
  • Przedwczesne zużycie uszczelki miski olejowej - może być spowodowane używaniem niewłaściwego oleju silnikowego z agresywnymi dodatkami. Ponadto uszczelki wykonane z niskiej jakości materiałów ulegają szybkiej degradacji. Jeżeli pojawiają się widoczne wycieki oleju, również mogło dojść do zużycia uszczelki miski olejowej.

Wymiana uszczelki miski olejowej

Wymianę uszczelki powinno poprzedzić spuszczenia oleju silnikowego. Wystarczy odkręcić korek spustowy w misce olejowej i zlać jej zawartość do pojemnika. Następnie należy odkręcić śruby mocujące miskę olejową do bloku silnika. Po zdjęciu miski musi zostać ona oczyszczona z resztek starej uszczelki i sprawdzona pod kątem ewentualnych deformacji i uszkodzeń. Kolejnym krokiem jest ponowne uszczelnienie miski olejowej, czyli założenie nowej uszczelki – w niektórych samochodach stosuje się zamiast niej specjalny silikon, którego parametry dostosowane są do pracy w wysokich temperaturach. Ostatni etap to montaż miski olejowej do bloku silnika i przykręcenie jej z równomierną siłą śrubami montażowymi. Należy pamiętać, aby w przypadku zastosowania silikonu odczekać jakiś czas do momentu jego zastygnięcia i dopiero wówczas zamontować całość. Na koniec należy napełnić silnik olejem i uruchomić go w celu sprawdzenia szczelności całego układu.

Sklep iParts.pl to szeroki wybór uszczelek miski olejowej w najniższej cenie rynkowej. Gwarantujemy wysoką jakość wszystkich dostępnych części oraz szybką realizację zamówienia!

Najpopularniejsi producenci

Uszczelka miski olejowej AJUSA
Uszczelka miski olejowej BGA
Uszczelka miski olejowej VICTOR REINZ
Uszczelka miski olejowej GLASER
Uszczelka miski olejowej ELRING
Uszczelka miski olejowej CORTECO
Uszczelka miski olejowej PAYEN
Uszczelka miski olejowej FAI AutoParts
Uszczelka miski olejowej FA1

FAQ

Jak wymienić miskę olejową?

Aby wymienić miskę, w niektórych modelach samochodów konieczny może się okazać demontaż układu wydechowego.

Po spuszczeniu całego oleju silnikowego odkręcamy śruby mocujące miskę olejową i zdejmujemy ją. Następny etap polega na usunięciu z powierzchni montażowej resztek starej uszczelki za pomocą np. benzyny ekstrakcyjnej. Kolejny etap to przygotowanie nowej miski olejowej do montażu, na którą zakładamy nową uszczelkę. W niektórych przypadkach używa się w tym celu silikonu. Nową miskę olejową wraz z uszczelką montujemy w miejsce starej, dokręcając równomiernie śruby mocujące, korygując siłę docisku za pomocą klucza dynamometrycznego. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbyt mocne dokręcenie śrub miski może doprowadzić do „wypłynięcia” uszczelki i późniejszego rozszczelnienia całego układu.

Po zamontowaniu miski olejowej, należy wkręcić korek spustowy z nową uszczelką, założyć nowy filtr oleju i skręcić wszystkie podzespoły zdemontowane na czas wymiany miski olejowej. Końcowy etap polega na uzupełnieniu całego układu świeżym olejem silnikowym, o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta samochodu.

Kiedy należy wymienić uszczelkę miski olejowej?

Jak każdy element eksploatacyjny, również uszczelka miski olejowej traci swoje właściwości w wyniku długotrwałej eksploatacji. Jeżeli jazda samochodem często odbywa się w trudnych warunkach, wówczas zużycie uszczelki miski olejowej będzie następowało dużo szybciej. Aby przedłużyć żywotność uszczelki, warto stawiać na dobrej jakości produkty oferowane przez najlepsze światowe marki producentów samochodowych części zamiennych.

Uszczelka miski olejowej czy silikon?

Niektórzy zastanawiają się, co wybrać: uszczelkę miski olejowej czy silikon? Zdania są podzielone, jednak przy zakupie miski, uszczelka zapewne będzie w zestawie. Za mało i za dużo silikonu to z kolei spory kłopot. Uszczelka zawsze jest odpowiednia i precyzyjnie dopasowana. Czy pod uszczelki należy dawać dodatkowo silikon? Nie ma takiej potrzeby, a wręcz takie praktyki mogą przynieść negatywne efekty. Silikon sam w sobie ma być uszczelką, tak więc uszczelnianie uszczelki uszczelką nie ma żadnego sensu.

Co to jest sucha miska olejowa?

W autach wyczynowych stosowana jest tzw. sucha miska olejowa. W tym rozwiązaniu nie występuje miska olejowa w normalnym tego słowa znaczeniu. Olej przechowywany jest w oddzielnym od silnika zbiorniku, skąd zasysa go pompa i doprowadza pod ciśnieniem do miejsc smarowania.

Ile kosztuje uszczelnienie miski olejowej?

Koszt wymiany uszczelki miski olejowej waha się w granicach od 24 PLN do 500 PLN. Średni koszt takiej usługi to 135 PLN. Wymieniając uszczelkę miski olejowej, trzeba wziąć pod uwagę dodatkowe koszty, zwykle robocizny. Przy takich operacjach konieczne jest spuszczenie oleju, odkręcenie miski, a także wyczyszczenie jej oraz smoka pompy olejowej. Jest to dość pracochłonne, dlatego też za taką usługę należy się spodziewać rachunku rzędu ok. 200–300 PLN. Do tego należy dodać uszczelkę za kilkadziesiąt złotych oraz nowy olej wraz z filtrem — 200–500 PLN.