Serwo układu hamulcowego

Systemy wspomagające hamowanie to przede wszystkim elektroniczne układy pomagające kierowcy w bezpiecznym prowadzeniu samochodu zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i podczas spokojnej jazdy. Systemy wspomagające to obecnie jedno z podstawowych kryteriów oceny branych pod uwagę w niezależnych testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Takie systemy oraz urządzenia wspomagają m.in. układ hamulcowy w samochodzie.

Urządzenie wspomagające hamowanie to na pewno serwo układu hamulcowego, które znajduje się we wszystkich pojazdach wyposażonych w hydrauliczny systemach hamulcowy. Jego zadaniem jest zwiększenie siły nacisku na tłok pompy hamulcowej. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca nie musi z dużą siłą naciskać pedał hamulca podczas hamowania. O odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym dba czujnik ciśnienia wzmacniacza siły hamowania.

Serwo hamulcowe wyglądem przypomina dysk lub bęben i znajduje się zazwyczaj obok przegrody komory silnikowej po stronie kierowcy, za zbiorniczkiem płynu hamulcowego. Serwo hamulcowe to urządzenie w pełni bezobsługowe i nienależące do podzespołów szczególnie awaryjnych.

W samochodach ciężarowych wykorzystuje się nadciśnieniowe urządzenia wspomagające, które stosują ciśnienie powietrza sprężanego w sprężarce zasilanej silnikiem samochodu. Ich budowa jest o wiele bardziej złożona niż w przypadku urządzeń wykorzystywanych w autach osobowych. Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość pracy niezależnie od zmian obciążenia jednostki napędowej.