Dystanse poszerzające do kół

Dystanse do kół pełnią przede wszystkim funkcję estetyczną w samochodzie. Dzięki nim możliwe jest poszerzenie rozstawu kół w obrębie danej osi od 10 do nawet 60 milimetrów, a także założenie innych, nieprzewidzianych przez producenta samochodu felg o zbyt wysokim (głębokim) ET. Dystanse do felg niekiedy bywają konieczne podczas montażu większych hamulców. Pojawiają się również opinie, że dystanse do felg czynią zawieszenie bardziej sztywnym, a także wpływają na większą precyzję prowadzenia auta na łukach.

Należy pamiętać, że polskie przepisy homologacyjne, a także przepisy dotyczące badań diagnostycznych oraz warunków technicznych pojazdów regulują możliwość montowania dystansów w samochodach osobowych. Zgodnie z nimi koło po założeniu dystansu nie może wystawać poza obrys auta, a więc jego błotnik.

Dystanse poszerzające są obecnie najczęściej wykonywane ze stopu aluminium z domieszką magnezu. Dodatkowo są one utwardzane w wyniku procesu anodyzacji (powierzchniowa obróbka metalu). Dzięki zastosowaniu lekkich stopów całkowita masa dystansu jest nawet o 70 proc. mniejsza w porównaniu z elementem wykonanym na przykład ze stali.

Dobierając grubość dystansów należy przede wszystkim zmierzyć odległość pomiędzy krawędzią błotnika a oponą. Jest to najprostsza, najbardziej efektywna i jednocześnie miarodajna metoda umożliwiająca określenie maksymalnego, bezkolizyjnego odsunięcia opony od piasty koła, a więc granicznej grubości dystansu. Należy jednak pamiętać, aby uwzględnić pracę opony oraz nadwozia podczas jazdy i nie decydować się na maksymalną grubość dystansu felgi. Średnica dystansu powinna być dopasowana do średnicy piasty, a boczna ścianka piasty koła oraz dystansu powinny tworzyć jedną całość.