W jakim celu montujemy dystanse do felg?

, W kategorii Dystanse kół
    

Przede wszystkim dla efektu wizualnego. Dostępne powszechnie na rynku zestawy dystansów pozwalają poszerzyć rozstaw kół w obrębie danej osi o 10 do 60 milimetrów. Szerzej rozstawione koła szczelniej wypełniają nadkola pojazdu, poprzez co auto nabiera bardziej agresywnego, dynamicznego charakteru. Tuleje dystansowe są również użyteczne w przypadku montażu akcesoryjnych felg, o innym offsecie (ET) niż przewidział producent samochodu. Niektórzy kierowcy twierdzą, że montaż dystansów czyni pracę układu zawieszenia „sztywniejszą” oraz poprawia precyzję prowadzenia na szybko pokonywanych łukach. 

Jakie są konsekwencje montażu dystansów?

Zgodnie z polskimi przepisami homologacyjnymi oraz przepisami dotyczącymi Warunków technicznych i badań pojazdów koło (opona wraz z obręczą koła) nie może wystawać poza obrys pojazdu (błotnik). Przy montażu zbyt szerokich dystansów bardzo łatwo przekroczyć tę granicę, dlatego wybór konkretnego modelu tulei dystansowych powinien być okupiony dokładnymi pomiarami. W przypadku niedostosowania się do ww. przepisów diagnosta na Stacji Kontroli Pojazdów z pewnością nie przedłuży ważności obowiązkowego badania technicznego, a każda kontrola policyjna może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Przy produkcji dystansów korzysta się z nowoczesnych materiałów o niskiej masie i wysokich parametrach wytrzymałościowych, jednak należy mieć na uwadze, że nawet lekkie dystanse kół zwiększają masę nieresorowaną pojazdu. Zmiana rozstawu kół oraz masy przekształcają układ sił dynamicznych i statycznych w zawieszeniu, przez co może dochodzić do szybszego zużycia łożysk kół, a także elementów podatnych zawieszenia: tulei wahaczy, sworzni czy łączników.

Typy dystansów

Producenci wdrożyli do produkcji wiele typów dystansów, o różnej konstrukcji, grubości i systemie mocowania. Typ dystansu zależy przede wszystkim od sposobu mocowania felgi do piasty koła. We współczesnych samochodach spotyka się dwa rodzaje mocowań: przy użyciu śrub mocujących oraz przy użyciu nakrętek przykręcanych do szpilek. Istnieją rozwiązania dystansów, które umożliwiają konwersję pomiędzy tymi dwoma typami mocowania. 

Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego Dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym Dystanse przykręcane do felgi

Inny typ klasyfikacji wywodzi się pośrednio z grubości dystansów i sposobu centrowania osi koła:

  • Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego – najprostsze z dystansów o ograniczonej do 5-6 milimetrów grubości. Podczas montażu felgi korzysta się z kołnierza centrującego piasty, gdyż nie zostaje on w pełni zasłonięty przez dystans; 
  • Dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym – w odróżnieniu od ww. typu zawiera własny kołnierz centrujący. Taki dystans montuje się przy pomocy wydłużonych śrub, bądź szpilek. Maksymalna grubość takiego dystansu to 20 milimetrów; 
  • Dystanse przykręcane do felgi – rozwiązanie najtrwalsze, najbardziej solidne, pozwalające uzyskać największe poszerzenia, ale także najdroższe. W takim przypadku dystans przykręcany jest najpierw do piasty, a dopiero potem do dystansu przykręcana jest obręcz koła. Taka konstrukcja umożliwia zmianę rozstawu elementów mocujących np. z 4x100 na 5x100.

Śruby i nakrętki do montażu obręczy kół posiadają stożkową lub sferyczną powierzchnię przylegania. Warto pamiętać, że zadanie połączenia gwintowanego nie sprowadza się wyłącznie do ustalenia mocowania – zwoje gwintu przenoszą także obciążenia, dlatego przy zastosowaniu dystansów gwint powinien być odpowiednio dłuższy, aby sprostać przenoszonym siłom.

Sposób montażu

Montaż dystansów jest niezwykle prosty i poradzi z nim sobie każdy mechanik-amator, choć warto tę czynność zlecić profesjonalnemu warsztatowi. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby powierzchnia piasty idealnie przylegała do powierzchni bocznej dystansu. Efekt ten można uzyskać poprzez dokładne oczyszczenie płaszczyzny styku piasty i dystansu, a także pomiar bicia osiowego. Przed montażem dystansów warto sprawdzić kondycję wszystkich elementów zawieszenia, a także jego geometrię.


    

Komentarze

Dystanse
Wojto
,
20.06.2017
Odpowiedz
Driftując na torze moje auto ma dość duże dystanse i jest różnica w prowadzeniu. Do zwykłej jazdy po mieście nie opłaca się robić nie wiadomo jakich dystansów. Jeżeli komuś się podobają to może sobie zrobić ale musi pamiętać o tym aby nie wychodziły poza błotnik bo stwarza się niebezpieczeństwo na drogach. Na przykład kamyk może wylecieć spod kół i przy dużej prędkości może nawet rozwalić szybę.
Dystanse
Nelly
,
31.01.2017
Odpowiedz
Też uważam, że mało który kierowca w Polsce trzyma się tych norm. takie dystanse to bardziej pokazowo niż w celu poprawienia jakości jazdy. U mnie na osiedlu kilka osób ma dystanse ale średnio mi się to podoba osobiście.
problemy
Markizio
,
22.08.2016
Odpowiedz
Nie raz widziałem, jak felgi wystawały poza nadkole. Ciekawe czemu ludzie nie boją się tak jeździć, przecież jak zatrzyma nas policja to wtedy jest problem.
optymalne rozwiązania
Edi
,
04.08.2016
Odpowiedz
Zawsze stosuje się do ET przewidzianego przez producenta i nie mam zamiaru tego zmieniać. Skoro taki wymiar został przyjęty, to jest on najbardziej optymalny.
ET
Gosia
,
31.03.2016
Odpowiedz
No i wyjaśniło się czym jest to całe ET podawane przy wymiarach felg...
Policja
Czarek
,
30.03.2016
Odpowiedz
A jak Panowie Policjanci zapatrują się na stosowanie dystansów?
dystanse
fred
,
22.06.2015
Odpowiedz
Dystanse do felg zakładają faceci, którzy chcą zaimponować przed innymi, gdyż taka funkcję właśnie one spełniają. Zasada zwrócenia uwagi jest tu kwestią najważniejsza. Ale, także poprawiają precyzję prowadzenia samochodu w zakrętach. Jak wiadomo nie wszyscy trzymają się w normach, jeżeli chodzi o odpowiedni ich dobór.Sposób montażu jest bardzo łatwy i nie jest konieczne udanie się z tym do mechanika. Zdarza się że niektórzy jeżdżą z dystansami, które wystają poza błotnik, a to jest ścigane przez kontrole policyjną.
dystanse
Gregory
,
02.03.2016
Odpowiedz
Ja bym powiedział nawet, że mało kto trzyma się tych norm...

Dodaj swój komentarz