Mocowanie koła samochodowego: śruby, szpilki etc.

Za bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem odpowiada wiele układów oraz elementów konstrukcyjnych samochodu. Jednak również od kierowcy lub mechanika serwisującego auto zależy pewność i komfort podczas jazdy. Chodzi tu przede wszystkim o prawidłowe mocowanie kół do osi zawieszenia. Złe mocowanie koła może doprowadzić do szybkiej degradacji elementów mechanicznych koła, a nawet do urwania się któregoś z nich, co może być brzemienne w skutkach na drodze.

Najczęściej we współczesnych samochodach stosuje się śruby do kół. Śruby to standardowe mocowanie kół w samochodach seryjnych, używanych na co dzień. Oryginalne śruby mocujące, montowane jeszcze na linii produkcyjnej, przeważnie są w stanie wytrzymać przez cały okres eksploatacji samochodu. Jednak zdarzają się sytuacje, że poszczególne śruby wymagają wymiany na nowe lub któryś z elementów nie został prawidłowo dokręcony i podczas jazdy poluzował się i zwyczajnie odpadł. Śruby do kół mogą mieć kształt stożkowy krótki lub długi, sferyczny oraz z płaską podkładką.

W przypadku samochodów wyczynowych, czyli tzw. rajdówkach stosuje się inne mocowania kół. W takim przypadku montowana jest szpilka koła, która w znaczny sposób przyspiesza i ułatwia wymianę całych kół na nowe. Oczywiście taki rodzaj mocowania sportowego kół, jak i wszystko, co związane ze sportem motorowym, kosztuje odpowiednio więcej niż standardowe śruby mocujące. Koszt szpilek i nakrętek wyczynowych do samochodu sportowego oscyluje w granicach od 200 do nawet 800 zł w przypadku produktów renomowanych i sprawdzonych producentów.

Pamiętajmy, że zbyt słabo dokręcona śruba może się poluzować i doprowadzić do ścięcia śruby, czego efektem może być nawet odpadnięcie koła. Również zbyt mocno dokręcona śruba może spowodować ścięcie gwintu na śrubie, nakrętce lub w piaście. Śruby należy dokręcać przy użyciu odpowiednich narzędzi, a wartości momentu obrotowego, z jakimi powinny być dokręcane znajdują się przeważnie w instrukcji serwisowej samochodu.