Wał korbowy silnika

Wał korbowy to część silnika tłokowego, która odpowiedzialna jest za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Czasem nazywana jest także wałem wykorbionym, ale zwykle wał silnika tłokowego, a więc takiego, który nas dotyczy, określa się mianem wału korbowego. Wał korbowy złożony jest z takich elementów jak czopy główne, czopy korbowe, przeciwciężar, tarcza koła zamachowego czy ramię łączące czopy. Najczęściej wały korbowe produkuje się ze stali, rzadziej ze specjalnie odlewanych wałów żeliwnych (żeliwo sferoidalne lub perlityczne).

Forma wału korbowego w dużej mierze zależy od układu i liczby cylindrów, a także kolejności zapłonu. W przypadku wału korbowego stosowanego przy silnikach spalinowych, wykorzystuje się specjalne drążenia, w których pod ciśnieniem tłoczony jest olej. Dzięki temu, miejsce ma smarowanie panewek stopy korbowodu a także czopów głównych wału. Trochę inaczej jest w przypadku silnika dwusuwowego smarowanego mieszankowo – tu wał korbowy jest pełny i dzielony tak, aby możliwe było zainstalowanie łożysk tocznych przy czopach głównych i korbowych.

Obciążenia wału korbowego

Wał korbowy silnika musi radzić sobie z ogromnymi przeciążeniami, którym jest poddawany podczas pracy. Przenoszone są przez niego siły, które powstają w wyniku spalenia mieszanki paliwa w cylindrach, która w wypadku silników doładowanych przy pomocy sprężarki może wynosić nawet pięć ton na jeden tłok. Dodatkowo musi mierzyć się on z siłą bezwładności. Oprócz tego dochodzą takie czynniki jak ogromna prędkość oraz wysoka temperatura, czy znaczne siły odśrodkowe. Te wszystkie czynniki mają wpływ na wytrzymałość wału korbowego.

Uszkodzenia wału korbowego zdarzają się niezwykle rzadko, jednak w określonych sytuacjach dochodzi do tego. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni do regeneracji lub wymiany wału korbowego silnika na nowy. Jest to element stosunkowo prosty w budowie, jednak wykonany ze specjalistycznych materiałów, przez co koszt jego zakupu jest bardzo wysoki.

Powody zniszczenia wału korbowego

Głównymi powodami uszkodzenia wału korbowego mogą być problemy ze smarowaniem jego poszczególnych elementów. Jeśli olej nie zapewni odpowiedniego smarowania to elementy znacznie mocniej trą o siebie, wycierają się i powodują luzy, co z czasem przekłada się na powstanie awarii. Właśnie dlatego wały korbowe wymagają stosowania odpowiedniego i zgodnego z zaleceniami producenta oleju silnikowego. Tylko wtedy wytworzony zostanie film smarny, a elementy będą miały odpowiedni poślizg, a tarcie wynikające z pracy części zostanie skutecznie zredukowane.

Objawy uszkodzonego wału korbowego

Wał korbowy możemy uznać za uszkodzony w sytuacji, kiedy pojawiają się na nim luzy. Jeśli podczas znacznego obciążenia silnika, słyszymy głuche stuki wydobywające się z dolnej części naszej jednostki napędowej, z okolic miski olejowej to może oznaczać, że pojawił się luz pomiędzy panewkami i czopami wału korbowego lub na jego łożyskowaniu. W jednym i drugim wypadku potrzebna jest interwencja mechanika oraz szybka naprawa. Musimy to wykonać możliwie jak najszybciej, ponieważ zignorowanie tego problemu może doprowadzić do obrócenia się panewek i zniszczenia naszego silnika.

Popularni producenci wałów korbowych silnika

  • Japanparts
  • Ashika
  • NPS
  • Trucktec
  • TEDGUM

W naszym sklepie znajdziesz szeroki wybór tanich wałów korbowych silnika. Są to produkty pochodzące od renomowanych producentów oferujących ceny najwyższej jakości. Sprawdź szczegóły oferty i dołącz do grona zadowolonych klientów.

Powiązane kategorie produktowe

Sprawdź pozostałe, powiązane kategorie części odpowiednich dla silnika swojego samochodu. Przypominamy, że przy zakupach powyżej 399zł wysyłka jest gratis.

Najpopularniejsi producenci

Wał korbowy ET ENGINETEAM
Wał korbowy NPS
Wał korbowy JAPANPARTS
Wał korbowy ASHIKA
Wał korbowy JAPKO
Wał korbowy IPSA
Wał korbowy TRUCKTEC AUTOMOTIVE
Wał korbowy JP GROUP
Wał korbowy BLUE PRINT