Wybierz markę:
Uszczelniacze wału korbowego - simering
Uszczelniacze wału korbowego silnika wykorzystywane są w każdym silniku samochodowym. Mają one postać metalowych, pustych w środku okręgów i są produkowane zazwyczaj z metalu oraz kompozytów. Zdarzają się również uszczelniacze wału korbowego wykonane z gumy. Uszczelki tego typu są wystawione na działanie bardzo wysokich temperatur oraz bardzo wysokiego ciśnienia. Dlatego też dobrej jakości simering wału korbowego musi charakteryzować się wysoką odpornością na tego rodzaju warunki pracy.
Uszczelniacz wału korbowego w samochodzie
W standardowym silniku samochodowym znajdują się dwa lub trzy wały: jeden wał korbowy oraz jeden albo dwa wałki rozrządu. Nie są one całkowicie ukryte w obudowie silnika. Na końcu każdego z tych wałów (na zewnątrz bloku i głowicy jednostki napędowej) zamontowane są koła zębate Wały łączy się poprzez napęd rozrządu (paskowy lub łańcuchowy).
Podczas pracy w jednostce napędowej generowane jest duże ciśnienie oraz wysoka temperatura, a olej silnikowy trafia jedynie w określone miejsca silnika. Dlatego też w obszarach, w których wał korbowy wychodzi z jednostki napędowej, stosuje się uszczelniacz wału korbowego.
Typowe usterki uszczelniaczy wału korbowego w samochodzie
W momencie zużycia się uszczelniaczy wału, najczęściej dochodzi do niebezpiecznych wycieków oleju z jednostki napędowej. Przede wszystkim może dojść do przyspieszonego zużycia i zatarcia silnika ze względu na brak odpowiedniego smarowania, a także jego przegrzewania się z uwagi na malejący poziom oleju silnikowego.
Wyciek oleju z silnika powoduje również inne poważne konsekwencje. Olej silnikowy może zabrudzić pasek rozrządu i pasek wieloklinowy, doprowadzając do ich szybkiego pęknięcia. Wyciekający pod dużym ciśnieniem olej silnikowy powoduje zanieczyści także całą komorę jednostki napędowej.
Uszkodzony simmering wału korbowego to niebezpieczeństwo zatarcia silnika. W takim wypadku jedynym wyjściem jest wymiana jednostki na nową. Wymiana uszczelniaczy wału wymaga zdemontowania napędu rozrządu, a także zdjęcia kół zębatych z wału korbowego.
Uszczelniacze wału korbowego silnika produkowane są z odpornego tworzywa, jednak nawet taki materiał ma swoje ograniczenia. Na szybsze zużycie uszczelniaczy ma wpływ szereg czynników, w tym np.: kontakt z olejem i innymi cieczami, duże i gwałtowne wahania temperatury czy uszkodzenia mechaniczne będące wynikiem błędów serwisowych. Wymiana uszczelniacza wału korbowego jest zadaniem stosunkowo trudnym i czasochłonnym. Warto oczywiście taki serwis oprzeć na uszczelniaczach jak najlepszej jakości, aby zapewnić jednostce napędowej odpowiednie warunki pracy na dłuższy czas.
Wysokiej klasy uszczelniacz wału korbowego to nie tylko gwarancja usunięcia wycieku oleju, ale również optymalne zabezpieczenie układu rozrządu, szczególnie w przypadku silników posiadających rozrząd z napędem pasowym.
Sklep iParts.pl proponuje wysokiej klasy zestaw uszczelniaczy wału w najniższej rynkowej cenie. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachowe wsparcie techniczne, szeroki wybór asortymentu oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Uszczelniacze zaworowe do wymiany. Jak rozpoznać, że ich czas już nadszedł i czym może grozić ignorowanie ich nieszczelności?
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Sprawdzenie stanu uszczelniacza na wale nie powinno stanowić większego problemu, szczególnie kiedy mamy możliwość sprawdzenia naszego samochodu na kanale lub podnośniku. Na dobrą sprawę wystarczające jest sprawdzenie, czy w okolicach łączenia skrzyni biegów oraz silnika nie pojawiają się żadne wycieki. Jakiekolwiek ślady oleju w tamtej okolicy mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelniacza, które jest na tyle poważne, że prowadzi do wycieków. Podczas weryfikacji warto dokładnie przyjrzeć się tej okolicy i zdjąć różnego rodzaju osłony, które mogą nam przeszkadzać w skutecznej ocenie sytuacji.
Wytrzymałość uszczelniacza wału korbowego bywa różna i często zależna od danego typu jednostki napędowej. Często zdarza się, że uszczelniacze są w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów. W innych przypadkach pierwsze oznaki zużycia uszczelnienia mogą pojawić się już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Warto więc obserwować kondycję tego elementu i śledzić ewentualne wycieki, szczególnie kiedy mamy świadomość, że nasza jednostka napędowa jest w grupie ryzyka.
Ceny uszczelniaczy wału korbowego mogą wahać się w przedziale od kilkunastu, do nawet kilkuset złotych za sztukę. Wiele tutaj zależy od typu danego uszczelniacza. Klasyczne pierścienie uszczelniające wykonane z tworzywa lub gumy są najtańsze. Ceny bardziej zaawansowanych i skomplikowanych uszczelniaczy wału będą znacznie wyższe. Wiele zależy również od modelu i wersji samochodu, do którego dobieramy dany uszczelniacz, a także producenta samej części.
Uszczelniacz wału korbowego znajduje się na wale korbowym, w miejscu, gdzie przykręcane jest koło zamachowe lub dwumasowe. Oznacza to, że uszczelniacz schowany jest pod sprzęgłem. Wymiana samego uszczelniacza zmusza nas do zdjęcia całej skrzyni biegów wraz ze wspomnianym sprzęgłem. Jeśli podczas wymiany tego układu pojawią się jakiekolwiek wątpliwości na temat stanu uszczelniacza wału, to warto wykorzystać ten moment i wraz ze sprzęgłem wymienić go na nowy.
Rolą uszczelniacza wału korbowego jest zabezpieczenie naszego silnika przed przedostaniem się do jego wnętrza różnych pyłów i zanieczyszczeń. Działa on też w drugą stronę, czyli uniemożliwia wycieki oleju z okolic wału korbowego. Jak sama nazwa wskazuje, uszczelniacz wału znajduje się na wale korbowym, czyli tuż pod kołem zamachowym sprzęgła. Niezależnie od rodzaju wykorzystanej skrzyni lub sprzęgła, uszczelniacz zawsze będzie znajdował się dokładnie w tym samym miejscu.