Sterowniki i moduły zapłonu

Układ zapłonowy w samochodzie inicjuje całą jego pracę. Odpowiada on za uruchomienie samochodu oraz kontrolę pracy silnika. Budowa układu zapłonowego to układanka wielu małych części, z listy których na uwagę zasługuje moduł zapłonowy. Aby pojazd mógł w ogóle ruszyć z miejsca, zapłon musi być w pełni sprawny. Jego ewentualna awaria może prowadzić nawet do samozapłonu silnika.

Moduł zapłonowy w samochodzie

Podstawowym zadaniem modułu zapłonowego jest przełączanie prądu elektrycznego pierwotnego cewki zapłonowej poprzez ograniczenie napięcia i prądu pierwotnego w trakcie normalnej pracy, a także w przypadku awarii (na przykład zwarcia) zapobiega przegrzaniu cewki.

Sterownik zapłonowy stanowi element układu elektronicznego samochodu, w którym cewka zapłonowa łączy się czasowo z masą za pomocą tranzystorów o dużej mocy. Cewka zapłonowa i moduł sterujący nagrzewają się podczas pracy, dlatego też elementy te znajdują się w takich miejscach, aby możliwe było skuteczne odprowadzanie ciepła. Może to być umiejscowienie np. na chłodzącym użebrowanym radiatorze lub bezpośrednie mocowanie do nadwozia samochodu w środku przedziału silnikowego, gdzie nadwozie samochodu będzie pełnić rolę radiatora. Dawniej moduł zapłonu był niezależnym elementem całego układu. We współczesnych samochodach jest on zintegrowany z cewką zapłonową lub sterownikiem silnika. Elektroniczne sterowniki zapłonowe cechuje duża powtarzalność określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji.

W mechanicznych rozwiązaniach regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, moduł zapłonu współdziałający z wirującym rozdzielaczem zapłonu w pewnych warunkach pracy silnika nie zawsze umożliwia precyzyjne określenie momentu zapłonowego. Statyczne układy zapłonowe nie posiadając tego problemu, a ich zastosowanie zapewnia optymalny zapłon w każdych warunkach pracy jednostki napędowej.

Praca sterowników zapłonowych stosowanych w układach statycznych w celu określenia optymalnego momentu zapłonu opiera się na tzw. mapach zapłonu, które stanowią trójwymiarowy wykres. Mapa zapłonu pokazuje zależności kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Dane te są zapisuje jednostka sterująca układu zapłonowego.

Mapę zapłonu opracowuje się na podstawie wyników badań i testów jednostek napędowych dysponujących zapłonem iskrowym. W silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym moduł zapłonowy jest zintegrowany ze sterownikiem jednostki. Dokładne określenie momentu zapłonu wyznaczane jest na podstawie działania czujników, których zadaniem jest zbadanie warunków pracy jednostki napędowej.

Popularni producenci sterowników zapłonu

  • Era
  • Hella
  • Magneti Marelli
  • Bosch
  • Meat&Doria
  • Beru
  • SWAG
  • Vemo
  • Febi Bilstein
  • Hitachi

Interesuje Cię sterownik zapłonu o najlepszych dostępnych obecnie na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Moduły zapłonowe czołowych światowych producentów dostępne w sklepie iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości produktu na polskim rynku. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną, pomoc w doborze odpowiednich części na każdym etapie zakupów, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia. 

Najpopularniejsi producenci

Moduł i sterownik zapłonowy SIDAT
Moduł i sterownik zapłonowy MEAT & DORIA
Moduł i sterownik zapłonowy HOFFER
Moduł i sterownik zapłonowy BREMI
Moduł i sterownik zapłonowy HITACHI
Moduł i sterownik zapłonowy EFI Automotive
Moduł i sterownik zapłonowy LUCAS
Moduł i sterownik zapłonowy ERA
Moduł i sterownik zapłonowy MOBILETRON