System podciśnieniowy układu zapłonowego

Układ zapłonowy służy do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach spalinowych, czyli w jednostkach o zapłonie iskrowym. Ogólna budowa i zasada działania nie uległa żadnej modyfikacji od lat. Głównymi elementami tego układu jest świeca zapłonowa oraz cewka. Nie można jednak zapominać o tak istotnych elementach całej układanki, jak rozdzielacz zapłonu czy system podciśnieniowy układu zapłonowego reprezentowany przez regulator podciśnieniowy.

Układ zapłonowy w samochodzie

Prawidłowo funkcjonujący układ zapłonowy zapewnia osiągnięcie przez silnik maksymalnej mocy, uzyskanie optymalnego zużycia paliwa, a także zmniejszenie zawartości toksycznych składników w spalinach. Układ zapłonowy działa w bardzo prosty sposób.

W momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce energia elektryczna trafia do cewki zapłonowej, gdzie zostaje zmagazynowana w uzwojeniu pierwotnym cewki zapłonowej w postaci pola magnetycznego. Uzwojenie wtórne cewki zapłonowej i jej rdzeń dodatkowo potęgują pole magnetyczne i w skutek natychmiastowej zmiany pola magnetycznego dochodzi do indukcji wysokiego napięcia.

Cewka zapłonowa może wygenerować napięcie rzędu nawet 400 V. Prąd trafia do rozdzielacza zapłonu. Rozdzielacz zapłonu rozprowadza wysokie napięcie w odpowiednim czasie do wszystkich świec zapłonowych za pomocą przewodów wysokiego napięcia. Napięcie prądu zostaje rozładowane na elektrodach świec zapłonowych, co prowadzi do przeskoku iskry i zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach jednostki napędowej. Następuje zapłon silnika.

Aparat zapłonowy oraz system podciśnieniowy układu zapłonowego

Aparat zapłonowy, nazywany również rozdzielaczem, jest urządzeniem odpowiadającym za dostarczenie energii elektrycznej o wysokim napięciu do wszystkich świec zapłonowych silnika. Rozdzielacz składa się z przerywacza z kondensatorem, rozdzielacza zapłonu oraz regulatora odśrodkowego. W niektórych przypadkach może też występować podciśnieniowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu. Przerywacz złożony jest z nieruchomego kowadełka oraz ruchomego, odizolowanego elektrycznie od podstawy młoteczka. Do kowadełka jest on dociskany przez sprężynę.

Rozdzielacze wyposażone w podciśnieniowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu posiadają płytkę z przerywaczem połączoną z regulatorem tak, aby mogła ona wykonywać ruch obrotowy. Z kolei aparaty pozbawione podciśnieniowego regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu są wyposażone w płytkę z przerywaczem pomocowaną do korpusu przy pomocy śrub. Kiedy włączone zostają styki włącza się również kondensator o pojemności od dwóch dziesiątych do dwudziestu pięciu setnych mikrofarada i znajdujący się w górnej części aparatu zapłonowego.

Typowe objawy usterki układu zapłonowego w samochodzie

  • szarpanie w trakcie jazdy
  • problemy z uruchamianiem silnika albo całkowity brak możliwości jego uruchomienia
  • zmiany prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym
  • przygasanie jednostki napędowej na biegu jałowym
  • wyraźne drgania silnika, odczuwalne w kabinie auta i na kierownicy podczas pracy jednostki na biegu jałowym
  • głośniejsza praca jednostki napędowej
  • odczuwalna mniejsza moc silnika
  • słabe przyspieszanie

Popularni producenci aparatu zapłonowego

  • Bosch
  • Valeo
  • Magneti Marelli
  • Beru
  • Metzger
  • Blue Print
  • Vemo
  • Bugiad

Sklep iParts.pl oferuje wszystkie elementy układu zapłonowego oraz systemu podciśnieniowego układu zapłonowego do każdego współczesnego auta. Wystarczy, że wybierzesz markę swojego samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

W iParts.pl znajdziesz rozdzielacz zapłonu, regulator podciśnieniowy oraz wiele innych elementów układu zapłonowego w najniższej cenie na rynku. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi producentami. Wszystkie oferowane produkty zostały objęte gwarancją producenta. Zapewniamy fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

System podciśnieniowy BOSCH
System podciśnieniowy MAGNETI MARELLI
System podciśnieniowy JP GROUP
System podciśnieniowy MAXGEAR
System podciśnieniowy PIERBURG

FAQ

Za co odpowiada system podciśnieniowy układu zapłonowego?

System podciśnieniowy, który możemy znaleźć w układzie zapłonowym, jest elementem regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu. Odpowiada on za optymalne dobranie kąta obrotu wału korbowego pomiędzy momentem, w którym pojawia się iskra na świecy, a osiągnięciem przez tłok górnego, martwego położenia. Cały proces dzieje się przez zmianę położenia przerywacza względem krzywki na wałku. Układ podciśnieniowy ma więc bardzo istotny wpływ na sposób pracy jednostki napędowej.

Jakie zadania wykonuje regulator podciśnieniowy w układzie zapłonowym?

Na początku warto zaznaczyć, że regulatory podciśnieniowe nie są zbyt często spotykanym rozwiązaniem, szczególnie w kontekście nowoczesnych samochodów. Regulator podciśnieniowy ma za zadanie zmieniać położenie przerywacza względem krzywki na wałku, a co za tym idzie, zmieniać także kąt wyprzedzenia zapłonu. Cały zestaw elementów odpowiedzialnych za wykonanie tego zadania wchodzi w skład jednego podzespołu, który potocznie nazywa się aparatem zapłonowym.

Jakie firmy specjalizują się w produkcji części systemu podciśnieniowego?

Wśród producentów, którzy zajmują się produkcją tego typu elementów, możemy wyróżnić m.in. Bosch, Valeo, Magneti Marelli, Beru, Metzger, Blue Print, Vemo oraz Bugiad. Produkty wszystkich tych firm możecie Państwo znaleźć w ofercie naszego sklepu internetowego. Serdecznie zachęcamy do sprawdzenia naszej wyjątkowej oferty, a także wybrania idealnych części zamiennych do Waszego samochodu. Wszystkie dostępne u nas części, pochodzą od znanych i renomowanych dostawców.

Ile kosztują części systemu podciśnieniowego układu zapłonowego?

Ceny części wchodzących w skład systemu podciśnieniowego układu zapłonowego mogą być bardzo różne, w zależności od typu danego produktu, jego przeznaczenia, a także modelu i wersji auta, do którego jest on dedykowany. Ceny tego typu części zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Serdecznie zachęcamy Państwa do zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego, gdzie znajdziecie tysiące części pochodzące od sprawdzonych i renomowanych dostawców.

Gdzie zlokalizowane są elementy systemu podciśnieniowego w samochodzie?

Wszystkie elementy systemu podciśnieniowego układu zapłonowego znajdują się w komorze silnika. Bardzo często cały układ zapłonowy zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie pokrywy zaworów lub bloku silnika. Charakteryzuje się tym, że prowadzą od niego liczne kable, którymi zasilana jest cewka, a następnie świeca zapłonowa. Jeśli nie jesteście Państwo pewni, który z elementów widocznych pod maską należy do tego układu, zalecamy skorzystanie z instrukcji serwisowej danego pojazdu.