Części samochodowe nr 1
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Znajdź części
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Sprężyny zawieszenia

Sprężyny zawieszenia KYB KYB
Sprężyny zawieszenia LESJÖFORS LESJÖFORS
Sprężyny zawieszenia SACHS SACHS
Sprężyny zawieszenia MAXGEAR MAXGEAR
Sprężyny zawieszenia MONROE MONROE
Sprężyny zawieszenia EIBACH EIBACH
Sprężyny zawieszenia IPARTS IPARTS
Sprężyny zawieszenia FEBI BILSTEIN FEBI BILSTEIN
Sprężyny zawieszenia JAPKO JAPKO
Sprężyny zawieszenia FEBEST FEBEST
Sprężyny zawieszenia DENCKERMANN DENCKERMANN
Sprężyny zawieszenia KAMOKA KAMOKA
Sprężyny zawieszenia HART HART
Sprężyny zawieszenia BILSTEIN BILSTEIN
Sprężyny zawieszenia ASHIKA ASHIKA
Sprężyny zawieszenia MEYLE MEYLE
Sprężyny zawieszenia KILEN KILEN
Sprężyny zawieszenia TEDGUM TEDGUM
Sprężyny zawieszenia NTY NTY
Sprężyny zawieszenia BORSEHUNG BORSEHUNG
Sprężyny zawieszenia GSP GSP
Sprężyny zawieszenia MAGNUM TECHNOLOGY MAGNUM TECHNOLOGY
Sprężyny zawieszenia TRW TRW
Sprężyny zawieszenia CS GERMANY CS GERMANY
Sprężyny zawieszenia TOPRAN TOPRAN
Sprężyny zawieszenia VIKA VIKA
Sprężyny zawieszenia BLUE PRINT BLUE PRINT
Sprężyny zawieszenia JP GROUP JP GROUP
Sprężyny zawieszenia SWAG SWAG
Sprężyny zawieszenia KRAFT AUTOMOTIVE KRAFT AUTOMOTIVE
Sprężyny zawieszenia JAPANPARTS JAPANPARTS
Sprężyny zawieszenia LEMFÖRDER LEMFÖRDER
Sprężyny zawieszenia OEM OEM
Sprężyny zawieszenia OPTIMAL OPTIMAL
Sprężyny zawieszenia OYODO OYODO
Sprężyny zawieszenia WESTFALIA WESTFALIA
Sprężyny zawieszenia ARNOTT ARNOTT
Sprężyny zawieszenia METALCAUCHO METALCAUCHO
Sprężyny zawieszenia ORIGINAL IMPERIUM ORIGINAL IMPERIUM
Sprężyny zawieszenia SAKURA SAKURA
Sprężyny zawieszenia SASIC SASIC
Sprężyny zawieszenia SUPLEX SUPLEX
Sprężyny zawieszenia VAICO VAICO
Sprężyny zawieszenia ACKOJA ACKOJA
Sprężyny zawieszenia AKRON-MALÒ AKRON-MALÒ
Sprężyny zawieszenia AUTOMEGA AUTOMEGA
Sprężyny zawieszenia BENDIX BENDIX
Sprężyny zawieszenia BIRTH BIRTH
Sprężyny zawieszenia BLIC BLIC
Sprężyny zawieszenia BOGE BOGE
Sprężyny zawieszenia BORG & BECK BORG & BECK
Sprężyny zawieszenia BUGIAD BUGIAD
Sprężyny zawieszenia CW CW
Sprężyny zawieszenia DELPHI DELPHI
Sprężyny zawieszenia DIEDERICHS DIEDERICHS
Sprężyny zawieszenia DT DT
Sprężyny zawieszenia DUNLOP DUNLOP
Sprężyny zawieszenia ENERGY ENERGY
Sprężyny zawieszenia FAG FAG
Sprężyny zawieszenia FAI AUTOPARTS FAI AUTOPARTS
Sprężyny zawieszenia FAST FAST
Sprężyny zawieszenia FLENNOR FLENNOR
Sprężyny zawieszenia FORTUNE LINE FORTUNE LINE
Sprężyny zawieszenia GABRIEL GABRIEL
Sprężyny zawieszenia GATES GATES
Sprężyny zawieszenia HERTH+BUSS JAKOPARTS HERTH+BUSS JAKOPARTS
Sprężyny zawieszenia IPSA IPSA
Sprężyny zawieszenia JAMEX JAMEX
Sprężyny zawieszenia JPN JPN
Sprężyny zawieszenia KLOKKERHOLM KLOKKERHOLM
Sprężyny zawieszenia MAL? MAL?
Sprężyny zawieszenia MAPCO MAPCO
Sprężyny zawieszenia MASTER-SPORT GERMANY MASTER-SPORT GERMANY
Sprężyny zawieszenia MASTER-SPORT MASTER-SPORT
Sprężyny zawieszenia METZGER METZGER
Sprężyny zawieszenia NIPPARTS NIPPARTS
Sprężyny zawieszenia NK NK
Sprężyny zawieszenia NPS NPS
Sprężyny zawieszenia PRASCO PRASCO
Sprężyny zawieszenia QFIX QFIX
Sprężyny zawieszenia QUINTON HAZELL QUINTON HAZELL
Sprężyny zawieszenia RUVILLE RUVILLE
Sprężyny zawieszenia SBS SBS
Sprężyny zawieszenia SKF SKF
Sprężyny zawieszenia SPIDAN SPIDAN
Sprężyny zawieszenia TRICLO TRICLO
Sprężyny zawieszenia TRISCAN TRISCAN
Sprężyny zawieszenia TRUCKTEC AUTOMOTIVE TRUCKTEC AUTOMOTIVE
Sprężyny zawieszenia VAN WEZEL VAN WEZEL
Sprężyny zawieszenia VEMA VEMA
OŚ PRZEDNIA

Lokalizacja w aucie:

OŚ PRZEDNIA

OŚ TYLNA

Lokalizacja w aucie:

OŚ TYLNA

10000+ produktów

Niepoprawne pole
Niepoprawne pole
MEYLE
0 (0)
Kod produktu:
014 032 0016
dostępny
0 (0)
Producent części:
MEYLE
Kod:
014 032 0016
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Wysokość [mm]:  23
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
20,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
MEYLE
0 (0)
Kod produktu:
014 032 0028
dostępny
0 (0)
Producent części:
MEYLE
Kod:
014 032 0028
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Wysokość [mm]:  13
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
22,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000258
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000258
Jednostka:
szt
Parametr:  CC
Długość [mm]:  272
Średnica [mm]:  7,9
Średnica zewnętrzna [mm]:  104
Do 100 dni na zwrot
29,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000137
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000137
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy
Do 100 dni na zwrot
32,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000136
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000136
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
37,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000040
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000040
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
37,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000171
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000171
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy
Do 100 dni na zwrot
38,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000922
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000922
Jednostka:
szt
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Do 100 dni na zwrot
41,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000791
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000791
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
45,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000090
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000090
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
47,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000176
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000176
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Wyposażenie pojazdu:  Dla pojazdów bez systemu poziomującego
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
47,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000126
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000126
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Zawieszenie:  Dla pojazdów z zawieszeniem standardowym
Parametr:  AA
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Ciężar [kg]:  1,72
Grubość 1 [mm]:  11
Średnica zewnętrzna [mm]:  107
Długość [mm]:  355
Do 100 dni na zwrot
47,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000756
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000756
Jednostka:
szt
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Do 100 dni na zwrot
47,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000121
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000121
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
48,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000109
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000109
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Zawieszenie:  Dla pojazdów bez zawieszenia sportowego
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
48,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000146
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000146
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy
Do 100 dni na zwrot
48,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000104
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000104
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
49,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000116
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000116
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
49,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000939
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000939
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Grubość [mm]:  11,5
Długość [mm]:  325
Średnica zewnętrzna 1 [mm]:  100
Średnica zewnętrzna 2 [mm]:  162
Ciężar [kg]:  1,6
Do 100 dni na zwrot
49,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000921
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000921
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
50,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000125
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000125
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Wyposażenie pojazdu:  Dla pojazdów bez przesuwanego dacha
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
50,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000786
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000786
Jednostka:
szt
Projekt resora:  Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Średnica drutu [mm]:  12,75
Długość [mm]:  305
Średnica zewnętrzna [mm]:  163
Ciężar [kg]:  2,20
Do 100 dni na zwrot
50,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000198
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000198
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Parametr:  E
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Ciężar [kg]:  1,74
Grubość 1 [mm]:  11,3
Średnica zewnętrzna [mm]:  109
Długość [mm]:  349
Do 100 dni na zwrot
51,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000254
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000254
Jednostka:
szt
Parametr:  AA
Średnica [mm]:  9,5
Długość [mm]:  396
Średnica zewnętrzna [mm]:  100
Do 100 dni na zwrot
51,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000118
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000118
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
52,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000018
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000018
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
52,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000134
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000134
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
52,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000181
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000181
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś tylna
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
52,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000098
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000098
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Do 100 dni na zwrot
53,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
IPARTS
0 (0)
Kod produktu:
SZ000019
dostępny
0 (0)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SZ000019
Jednostka:
szt
Lokalizacja w aucie:  Oś przednia
Parametr:  AC
Projekt resora:  Sprężyna zwojowa
Ciężar [kg]:  1,51
Grubość 1 [mm]:  11,3
Średnica zewnętrzna [mm]:  162
Długość [mm]:  333
Do 100 dni na zwrot
53,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny

Opinie klientów

P_A_N_T_E_R
Sprężyna zawieszenia KYB RX6764
2.0
Dodano: 2023-11-20
Sprężyna zawieszenia KYB RX6764
W vectra c gts 2003 hb za niskie. Może przez butle gazową ale słuchać stuki przy spowalniaczach na drodze
HieronimG
Sprężyna zawieszenia LESJÖFORS 4004215
5.0
Dodano: 2023-03-10
Sprężyna zawieszenia LESJÖFORS 4004215
Doskonały zamiennik oryginalnego resorowania do AUDI B4 AVANT. Gdyby ktokolwiek jeszcze się zastanawiał, sprężyny polecane przez mechanika jako pełnoprawny zamiennik. Audi z jednostką 2.0E 115KM klimatyzacja - a więc dość ciężki przód. Śmiało kupować, bo w nic lepszego w podobnej cenie nie ma.
bartas2111
Sprężyna zawieszenia SACHS 998 659
5.0
Dodano: 2023-03-02
Sprężyna zawieszenia SACHS 998 659
Jedyne czego mogę się uczepić to że na sprężynie nie ma kolorów jak w opisie 2x żółty, 1xzielony. Zakupiłem tylko z tego względu aby kolorami dopasować sprężynę jak w oryginale do Mercedes klasa W W211. Okaże się jak w użytkowaniu
MaraudeR
Sprężyna zawieszenia SACHS 993 081
5.0
Dodano: 2022-12-12
Sprężyna zawieszenia SACHS 993 081
Zamontowane wraz z nowymi amortyzatorami, do mojego a4 b6 r2001 sedan, 1.9 tdi 130, pasują idealnie, widać że samochód stoi wyżej, większa szpara przy nadkolu. co nowe to nowe. Polecam.
SebastianR.
Sprężyna zawieszenia MONROE SE2094
5.0
Dodano: 2022-12-09
Sprężyna zawieszenia MONROE SE2094
Fajne tanie sprezyny ale troche miekksze niz oryginal vw golf4
Andrzej
Sprężyna zawieszenia KAMOKA 2120188
5.0
Dodano: 2022-12-07
Sprężyna zawieszenia KAMOKA 2120188
Na razie zrobiłem na tych sprężynach tylko kilkaset kilometrów. Wszystko jest OK. Samochód nie jest specjalnie wymagający (Corsa C). Wymieniłem na Kamoka bo były tanie a poprzednie popękały.
Ouki
Sprężyna zawieszenia BILSTEIN 36-266128
5.0
Dodano: 2022-11-25
Sprężyna zawieszenia BILSTEIN 36-266128
Sprężyny założono bez jakichkolwiek problemów teraz pozostaje tylko jeździć
orzel_pl
Sprężyna zawieszenia SACHS 998 451
5.0
Dodano: 2022-10-16
Sprężyna zawieszenia SACHS 998 451
1,5 roku - od techniczneg punktu widzenia nic złego się nie dzieje natomiast stanowczo nie nadaje się do bmw e90 gdyż jest zbyt wysoka, dla tego konkretnego auta nie polecam (wygląd śmieszny).
greivier
Sprężyna zawieszenia SACHS 994 161
3.0
Dodano: 2022-08-23
Sprężyna zawieszenia SACHS 994 161
Niecałe 3 lata po wymianie, sprezyna pękła, przy przejeździe przez lekko wybrzuszoną płytę jumby. Rav4 rocznik 2005.
Pri
Sprężyna zawieszenia SACHS 994 239
5.0
Dodano: 2022-08-18
Sprężyna zawieszenia SACHS 994 239
OK!!!!

Tanie sprężyny zawieszenia w iParts.pl

Sprężyny zawieszenia

Jednymi z najważniejszych elementów samochodowego układu zawieszenia są sprężyny śrubowe, które we współczesnych konstrukcjach z powodzeniem zastąpiły resory piórowe. Sprężyny zawieszenia ściśle współpracują z amortyzatorami w celu maksymalnego wytłumienia drgań generowanych przez nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane (elementy zawieszenia, hamulce, koła).

Komfort podróżowania jest uzależniony od prawidłowej pracy sprężyn zawieszenia oraz amortyzatorów samochodowych. Oprócz wygody jazdy kluczowa jest również kwestia bezpieczeństwa podczas poruszania się auta po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie mogą sprowadzić zagrożenie zarówno na kierującego, jak i na innych uczestników ruchu drogowego.

Sprężyna w układzie zawieszenia samochodowego

Układ zawieszenia samochodowego zbudowany jest z trzech podstawowych grup elementów:

  • sprężynujących (resorujących),
  • tłumiących,
  • wodzących.

Sprężyny śrubowe zaliczane są do elementów resorujących układu zawieszenia. Są one zbudowane z grubego stalowego drutu uformowanego w spiralny kształt. Sprężyny śrubowe mogą różnić się grubością drutu, liczbą zwojów, a także ich zagęszczeniem. Wewnątrz sprężyny może znajdować się amortyzator – takie rozwiązanie nazywane jest kolumną zawieszenia (kolumnach MacPhersona).

W nowoczesnych konstrukcjach śrubowe sprężyny zawieszenia do samochodu wyparły inny typ sprężyn - resory piórowe. Charakteryzują się one dużą odpornością na przeciążenie, jednak wymagają systematycznego smarowania, zajmują sporo miejsca, są stosunkowo ciężkie i nie gwarantują tak dobrych właściwości jezdnych jak nowszy typ sprężyn. Resory piórowe wciąż jednak są wykorzystywane przede wszystkim w samochodach ciężarowych oraz dostawczych głównie na kołach tylnej osi. Inne rodzaje elementów sprężynujących wykorzystywane we współczesnej motoryzacji to przede wszystkim drążki skrętne, pneumatyczne elementy resorujące oraz gumowe odboje.

Rola sprężyn zawieszenia

Utrzymują masę pojazdu i eliminują drgania generowane podczas poruszania się samochodu po nierównej nawierzchni.

Zwiększają żywotność amortyzatorów oraz innych elementów układu jezdnego (opony, elementy metalowo-gumowe zawieszenia).

Sprężyny wraz z amortyzatorami w układzie zawieszenia zapewniają utrzymanie przyczepności kół, gwarantując bezpieczne prowadzenie pojazdu.

Sprężyny śrubowe zawieszenia w konstrukcji samochodowej

Oryginalne sprężyny zawieszenia pojawiły się w pojazdach kołowych jako alternatywa dla stosowanych wcześniej na szeroką skalę ciężkich resorów piórowych. Największym atutem sprężyn jest bez wątpienia ich zwarta, kompaktowa budowa, pozwalająca na zmniejszenie rozmiarów oraz ciężaru zawieszenia, szczególnie że w sprężyny można wprowadzić amortyzator, co znacznie upraszcza całą budowę samochodu. W niektórych modelach aut, szczególnie tych produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Podobne rozwiązanie stosowane jest również niekiedy w przednim zawieszeniu, zwłaszcza w samochodach terenowych.

Zaletą sprężyn śrubowych jest możliwość regulacji ich poziomu ugięcia poprzez obrót w jarzmie mocującym. Z kolei ich główną wadą jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, przez co konieczne jest zastosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak budowa samych sprężyn sprawia, że zawieszenie staje się bardziej miękkie, dzięki czemu skuteczniej tłumi nierówności nawierzchni.

Za co odpowiada sprężyna w układzie zawieszenia?

Elementy sprężyste, w tym sprężyny śrubowe w zawieszeniu samochodowym, są nieodzowne do eliminowania wszelkich wstrząsów i drgań generowanych podczas jazdy przenoszonych do kabiny pasażerskiej.

Samochodowe sprężyny zawieszenia znajdują się pomiędzy wahaczem a podłużnicą i łączą masę nieresorowaną (felgi, opony, hamulce itd.) z masą resorowaną (cała reszta samochodu). Takie rozwiązanie pozwala na swoiste odseparowanie nadwozia od nawierzchni, a sam ruch samochodu na drodze staje się przez to bardziej płynny.

Sprężyny zawieszenia odpowiadają również za docisk kół do nawierzchni i utrzymanie stałego prześwitu pojazdu. Sprężyna ulega rozciągnięciu w momencie, gdy koło wjedzie w nierówność nawierzchni i ściska, gdy koło najedzie na wybój. Aby jednak samochód nie przechylał się i nie wpadał w kołysanie, a w wyniku tego koła nie odrywały się od nawierzchni, działanie sprężyn wspierane jest (tłumione) poprzez amortyzatory. Energia kumulowana w sprężynach jest przenoszona na amortyzator i zamieniana w ciepło. Sama sprężyna nie jest w stanie samodzielnie prowadzić koło. Pomaga jej w tym wahacz lub układ wielowahaczowy.

Stała lub zmienna średnica sprężyn zawieszenia

Polecane sprężyny zawieszenia samochodowego dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej (stałej) oraz progresywnej (zmiennej).

Sprężyny liniowe to najczęściej elementy wykonane z drutu o stałej średnicy na całej ich długości. Z kolei sprężyny progresywne mają mniejszą średnicę na swoich końcach. Mogą również mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Osiągnięcie charakterystyki progresywnej możliwe jest także na skutek zmiany sposobu nawijania drutu.

Większość współczesnych samochodów osobowych posiada układ zawieszenia oparty na sprężynach o stałej średnicy. Są to sprężyny mające liniową charakterystykę, co oznacza, że zapewniają zbliżony opór na całej swojej długości. W niektórych przypadkach (w zależności od modelu samochodu oraz zastosowanego typu układu zawieszenia) swoje zastosowanie znajdują jednak sprężyny progresywne, o zmiennej grubości rdzenia, różnej gęstości zwojów lub o nietypowym kształcie.

Sprężyny progresywne są najczęściej bardziej kompaktowym rozwiązaniem o nieliniowej charakterystyce pracy, co sprawdza się zwłaszcza w nisko zawieszonych samochodach. Oznacza to, że im mocniej ściśnięta sprężyna, tym większy stawia ona opór. Najgrubsze zwoje sprężyny znajdują się pośrodku tego elementu. Zawieszenie progresywne bardzo dobrze adaptuje się do drgań o niewielkiej amplitudzie. Z kolei przy większych obciążeniach sprężyny progresywne cechuje duża sztywność.

Sprężyny śrubowe w gwintowanym układzie zawieszenia

Zawieszenia gwintowane z regulacją wysokości oraz twardości stosuje się najczęściej w samochodach sportowych. Poprzez regulację osadzenia sprężyn możliwe jest zmniejszenie zgodnie z potrzebami prześwitu auta, a także regulowanie twardości resorowania. Niżej osadzony samochód z twardszymi sprężynami (twardszym zawieszeniem) jest stabilniejszy w prowadzeniu i mniej kołysze podczas pokonywania zakrętów. Jednak niski skok zawieszenia może sprawiać problemy podczas pokonywania dużych nierówności i mocno odbijać się na komforcie jazdy.

Na rynku dostępne są zestawy sprężyn zawieszenia pozwalające na obniżenie samochodu. Zazwyczaj takie zestawy zawierają krótsze od tych seryjnych sprężyny i to nawet o 5 cm. Według producentów zastosowanie krótszych sprężyn poprawia właściwości jezdne auta, jednak nie zawsze jest to prawdą.

Geometria zawieszenia projektowana jest pod wszystkie elementy układu, w tym również pod długość sprężyn tak, aby współpracowały ze sobą w jednakowych zakresach. Zmiana samych sprężyn sprawi, że amortyzatory nie będą pracowały prawidłowo, czyli w pełnym zakresie, a koła mogą ustawić się w niekorzystnej płaszczyźnie. Może dojść również do wybicia sprężyny z gniazda, co stwarza ogromne bezpieczeństwo na drodze.

Nie zalecamy jakichkolwiek samodzielnych przeróbek zawieszenia, bez konsultacji z doświadczonymi specjalistami w tym zakresie, a także ingerowania w pozostałe części układu zawieszenia!

Typowe przyczyny zużycia i usterki sprężyn zawieszenia

Najlepsze sprężyny zawieszenia to w zasadzie elementy bezobsługowe, a ich zużycie jest najczęściej trudne do zidentyfikowania. Z reguły stalowe sprężyny z czasem tracą swoją sprężystość, co w efekcie sprawia, że samochód w niewielkim stopniu obniża swój prześwit, a zawieszenie staje się nieco miększe. Nie jest to jednak nadmiernie odczuwalne podczas jazdy i przeważnie nie ma wpływu na pogorszenie jakości prowadzenia samochodu.

W odróżnieniu od resorów piórowych pomiędzy zwojami sprężyn śrubowych nie dochodzi do tarcia, więc ryzyko zatarcia, przegrzania lub wyszczerbienia sprężyn jest minimalne.

Pęknięcie sprężyny zawieszenia

Charakterystyka pracy zawieszenia zmienia się diametralnie w momencie poważnej awarii sprężyny. Przeważnie dochodzi do jej pęknięcia najczęściej na początkowych zwojach. Główną tego przyczyną jest zaawansowana korozja, jednak pęknięcie sprężyny może być także wynikiem zbyt dużego przeciążenia samochodu. Takim ryzykiem najbardziej obarczone są przede wszystkim samochody dostawcze i ciężarowe, a nawet te wyposażone w instalację gazową. Duży, ciężki zbiornik z płynnym gazem mocno obciąża sprężyny tylnej osi i może przyspieszać ich zużycie.

Kiedy należy wymienić sprężyny zawieszenia?

  • Pęknięcie – zalecana natychmiastowa wymiana i zawsze parami na osi.
  • Odkształcenie sprężyny – podobnie, jak w przypadku pęknięcia, zalecana jest szybka wymiana również parami na osi.
  • Sugerowana wymiana podczas wymiany amortyzatorów – także zawsze parami na osi.

Pęknięcia sprężyn zawieszenia, szczególnie podczas jazdy, sprowadza niebezpieczeństwo na drodze, ponieważ koło traci resorowanie, a wahacz opiera się na uszkodzonej sprężynie lub gumowym odboju. W takim stanie technicznym samochodu dalsza jazda jest niemożliwa. Niektóre pęknięcia są jednak nieco mniej groźne (jeśli w ogóle jakiekolwiek pęknięcie sprężyny można tak nazwać), a zarazem trudniejsze do wykrycia. Sprężyna zawieszenia pęknięta na końcowych zwojach może pozostać w swoim gnieździe i nie wpływać w zdecydowany sposób na zachowanie samochodu na drodze. Typowe objawy takiej usterki to słyszalne stuki wydobywające się z zawieszenia podczas przyspieszania, hamowania, skręcania lub przejazdu przez nierówności.

Sprężyny zawieszenia powinny być wymieniane zawsze parami, gdy któraś z nich ulegnie awarii lub po osiągnięciu odpowiednio dużego przebiegu (200-300 tys. km).

Dlaczego należy wymieniać sprężyny zawieszenia?

Przywrócenie właściwej wysokości pojazdu względem nawierzchni drogi.

Utrzymanie kontaktu koła z nawierzchnią drogi.

Poprawa jakości prowadzenia samochodu.

Polepszenie geometrii zawieszenia.

Oszczędność pieniędzy poprzez dbałość o elementy zawieszenia.

Sprężyny zawieszenia w iParts.pl

W iParts.pl dostępne są bardzo dobrej jakości i przy tym tanie sprężyny zawieszenia dostarczane przez renomowanych producentów elementów samochodowego układu zawieszenia. W zależności od producenta, ceny sprężyn zawieszenia wahają się średnio od 50 do 250 złotych za sztukę.

Polecane akcesoria do układu zawieszenia:

Porady z kategorii: Sprężyny zawieszenia

Jakie są typowe uszkodzenia sprężyn zawieszenia?

Jakie są typowe uszkodzenia sprężyn zawieszenia?

Sprężyny zawieszenia to zwykle pierwsze elementy, które poddaje się oględzinom podczas regularnej kontroli układu zawieszenia. Jako ruchome elementy zawieszenia są szczególnie narażone na uszkodzenia, bo nie dość, że muszą się zmagać ze zniszczonymi drogami, to jeszcze często są wystawione na działanie fatalnych warunków atmosferycznych. Jakie są typowe uszkodzenia sprężyn zawieszenia?

czytaj więcej >
Jak rozpoznać zużycie sprężyn zawieszenia?

Jak rozpoznać zużycie sprężyn zawieszenia?

Kierowcy bardzo często zapominają, że w układzie zawieszenia znajdują się nie tylko amortyzatory, a także inne istotne podzespoły. Zawieszenie składa się także m.in. ze sprężyn, które są typową częścią eksploatacyjną i z czasem ulegają zużyciu. Wielu użytkowników jest tego nieświadoma, a usterki wynikające ze zużycia sprężyn okazują się ogromnym zaskoczeniem. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy je wymienić?

czytaj więcej >
Jak wymienić sprężyny zawieszenia?

Jak wymienić sprężyny zawieszenia?

Proces wymiany sprężyn zawieszenia nie należy do czynności skomplikowanych, jednak wymaga doświadczenia warsztatowego. Niezbędne będą także specjalistyczne narzędzia, które nie każdy posiada w swoim garażu; wymiana wymaga bowiem stosowania odpowiednich narzędzi ściskających. Jeżeli nie posiadacie takich urządzeń, wymianę sprężyn sugerujemy powierzyć mechanikowi.

czytaj więcej >
Czy warto wymieniać sprężyny okresowo?

Czy warto wymieniać sprężyny okresowo?

W zasadzie niemal każdy kierowca reaguje na to pytanie ze zdziwieniem. Faktem jest jednak, że sprężyna zawieszenia po przebiegu 200 tys. km straci całkiem sporo ze swojej pierwotnej charakterystyki. Dalszy kilometraż będzie jedynie pogarszał jej właściwości i stan, aż sprężyna zupełnie się zużyje. Wymianę sprężyn warto zaplanować po dużym przebiegu, gdy macie zamiar zamontować nowe amortyzatory.

czytaj więcej >

Najczęściej zadawane pytania

Jak dobrać sprężyny zawieszenia do swojego samochodu?

Najskuteczniejsze i najpewniejsze będzie dobranie sprężyn po numerze VIN pojazdu lub po numerze części. Dodatkowo każda sprężyna posiada kolorowe kropki, które są oznaczeniem jej twardości oraz sztywności. Warto więc dopasować część zamienną, o takiej samej charakterystyce co ta, która została zamontowana jako oryginalna.

Kiedy wymienić sprężyny na nowe?

Jeśli chcemy szczegółowo sprawdzić stan sprężyn w naszym samochodzie, to najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się na stację diagnostyczną i zweryfikowanie tego przy użyciu specjalnych, dedykowanych do tego celu urządzeń.

Typowe usterki sprężyn zawieszenia

Do elementów naszego zawieszenia, które musimy okresowo wymieniać z pewnością należą wszelkie tuleje, amortyzatory, a także sprężyny. Te ostatnie jeśli nie zostaną wymienione na czas, mogą pęknąć i uszkodzić amortyzator, a przy okazji skutecznie unieruchomić nasz pojazd. Warto więc zadbać o stan naszego zawieszenia i wymieniać jego części w terminie.

Czy mogę kupić krótsze sprężyny do swojego samochodu?

Tak, ale tylko wtedy jeśli jest to dedykowany do naszego samochodu zamiennik. Decydując się na zakup sprężyn obniżających do naszego samochodu musimy mieć również świadomość tego, że jeśli nasz amortyzator nie będzie miał odpowiedniego zakresu skoku, to przy zastosowaniu innych sprężyn możemy go w krótkim czasie zniszczyć.

Co wpływa na żywotność sprężyn w samochodzie?

Z pewnością jednym z podstawowych czynników jest jakość dróg po których się poruszamy. Jeśli często pokonujemy dziurawe, a przy tym twarde nawierzchnie to żywotność naszych sprężyn z pewnością ulegnie pogorszeniu. Podobnie jest w wypadku, gdy nasz samochód przewozi większe towary lub jest mocno obciążony.

Ile kosztują sprężyny zawieszenia?

Sklep internetowy oferuje szeroki wybór elementów zawieszenia przeznaczonych do wielu popularnych modeli samochodów, które można spotkać na naszych drogach. Ceny sprężyn zawieszenia wahają się od 50 do 250 zł.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
InPost_paczkomaty
Dpd
Gls
Cargo

Płatności

Przelewy24
Blik
Gotówką przy odbiorze