Proces wymiany sprężyn zawieszenia nie należy do czynności skomplikowanych, jednak wymaga doświadczenia warsztatowego. Niezbędne będą także specjalistyczne narzędzia, które nie każdy posiada w swoim garażu; wymiana wymaga bowiem stosowania odpowiednich narzędzi ściskających. Jeżeli nie posiadacie takich urządzeń, wymianę sprężyn sugerujemy powierzyć mechanikowi.

Lubicie majsterkować, macie doświadczenie warsztatowe i znacie swój samochód jak własną kieszeń? Wystarczy dojście do kanału i możecie dokonać wymiany sprężyn zawieszenia samodzielnie. W zakup ściągaczy nie warto inwestować, jeżeli nie zajmujecie się naprawami samochodów. Lepszym wyjściem będzie pożyczenie tego urządzenia od znajomego. Dlaczego? Cena narzędzia często przekracza bowiem koszt usługi wymiany sprężyn w warsztacie. Jeżeli nie macie dojścia do ściągaczy, lepszym rozwiązaniem będzie zatem zlecenie wymiany mechanikowi.

Niezależnie od rodzaju zawieszenia wymiana sprężyn wygląda identycznie i wymaga uniesienia samochodu i zdemontowania koła. Następnie należy rozpiąć zawieszenie, zwykle poprzez odkręcenie dolnego mocowania kolumny MacPhersona do zwrotnicy. W tym momencie potrzebne będą Wam ściągacze, by móc swobodnie wymontować sprężyny. Sprężyny zawieszenia wymieniamy w celu przywrócenia właściwej wysokości samochodu względem nawierzchni drogi i utrzymania kontaktu kół z podłożem. Wymiana znacznie poprawia jakość prowadzenia samochodu i bez wątpienia jest dobrą inwestycją w przyszłość – pozwala zadbać o pozostałe elementy układu zawieszenia, które w wyniku wymiany wydłużą swoją żywotność. O czym należy pamiętać podczas wymiany sprężyn zawieszenia? Podstawowa zasada, to fakt, że sprężyny wymieniamy zawsze dwie na tej samej osi. Ponadto specjaliści zalecają, by przy okazji wymiany sprężyn sprawdzić stan amortyzatorów, a także górnych mocowań, odbojów i łożysk skrętnych kolumny. Podczas wymiany sprężyn i tak będziecie musieli je zdemontować, a natychmiastowe usunięcie ewentualnych uszkodzeń oszczędzi Wam kolejnych problemów z zawieszeniem.