Płyn AdBlue na stałe zagościł już w większości nowoczesnych diesli, a już na pewno w tych, które posiadają systemy SCR. Choć nie sposób odmówić mu działania proekologicznego, nie da się również ukryć, że przysparza on właścicielom aut całej masy problemów. Jakiego typu są to problemy? Czy można ich jakość uniknąć?

Dążenie do zminimalizowania emisji szkodliwych substancji, powstających w silnikach spalinowych, przyniosło m. in. efekt w postaci układu SCR oraz płynu AdBlue. System ten współpracuje z silnikami Diesla i umożliwia spełnianie im najbardziej restrykcyjnych norm emisji spalin, czyli EURO 6 oraz EURO 7. Podstawą do działania tego systemu jest zarówno katalizator SCR, jak i wykorzystywany przez niego płyn AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika. Co koniecznie powinniście o tym płynie wiedzieć? Jak należy się z nim obchodzić, jak eksploatować i na co uważać?

Spis treści

W jaki sposób można sprawdzić poziom płynu AdBlue w samochodzie?

Z uwagi na budowę całego układu oraz umiejscowienia zbiornika na płyn AdBlue, nie ma tu miejsca na rozwiązania znane z wielu innych płynów eksploatacyjnych. Nie występują żadne bagnety do mierzenia poziomu płynu, nie da się też naocznie odczytać poziomu, oglądając sam zbiornik. Układ płynu AdBlue przypomina raczej układ paliwowy, stąd też jedynym sposobem na odczytanie jego poziomu są kontrolki lub wskaźniki na desce rozdzielczej. Informację o poziomie AdBlue otrzymacie również za pomocą wyświetlającego się na desce rozdzielczej ostrzeżenia o ubywającym płynie, które to ostrzeżenie zawiera zawsze konkretną wskazówkę co do tego, po ilu kilometrach poziom AdBlue spadnie do zera (lub też do poziomu uniemożliwiającą dalszą jazdę).

Czy można samodzielnie dolewać AdBlue do swojego auta?

Oczywiście tak, choć tutaj bardzo wiele zależy od zastosowanej konstrukcji. W zdecydowanej większości aut układy AdBlue są jednak tak zaprojektowane i wykonane, aby każdy kierowca mógł swobodnie sam zająć się uzupełnianiem płynu AdBlue, czy to z kilkulitrowego pojemnika, czy też wprost z dystrybutora. Wlew do zbiornika AdBlue może znajdować się tuż obok korka wlewu paliwa lub po przeciwnej stronie samochodu. Zawsze będzie on jednak wyraźnie oznaczony niebieskim korkiem, często również podpisanym dodatkowo „AdBlue”. Jest to o tyle ważne, że czasem zdarza się kierowcom z rozpędu pomylić wlewy, a więc i płyny eksploatacyjne, co kończy się wlaniem wodnego roztworu mocznika do baku lub oleju napędowego do zbiornika na AdBlue.

Jaki poziom płynu AdBlue należy utrzymać, aby samochód działał prawidłowo?

Nieprzypadkowo o tym, że poziom płynu AdBlue spada, jesteśmy informowani przez komputer pokładowy bardzo szybko i ze znaczącym wyprzedzeniem. Nie powinno się dopuszczać do sytuacji, w której płyn ten będzie już na wyczerpaniu, gdyż może się to skończyć przejściem silnika w tryb awaryjny. Całkowity brak płynu to ostateczne zablokowanie rozruchu. Najlepiej jest dolewać płyn AdBlue zawsze, gdy tylko stosowna informacja się pojawi. Nawet jeśli pozornie jego zapas wystarczyłby jeszcze na wiele tysięcy kilometrów.

Pamiętajcie również, że im mniej AdBlue w zbiorniku, tym większa jest jego wrażliwość na temperatury! A wrażliwość ta i bez tego jest całkiem spora.

Czy płyn AdBlue podlega wymianie? Czy zdarzają się sytuacje, w których wymiana AdBlue może wchodzić w grę?

Co do zasady AdBlue jest płynem niewymiennym. Wlewa się go raz i jedynie uzupełnia powstające niedobory. Zasadzie tej jednak może wejść w paradę wspominana już wrażliwość AdBlue na temperatury – zarówno wysokie, jak i niskie. W temperaturze -11,5℃ płyn AdBlue zaczyna się krystalizować i choć ogrzanie go pozwala przywrócić stan płynny, jego właściwości nie będą już takie same, jak wcześniej. Podobny problem pojawia się przy temperaturach ok. 30℃, które również odbierają płynowi AdBlue jego pierwotne właściwości. Można więc założyć, że po zmrożeniu lub przegrzaniu płynu AdBlue konieczna będzie jego wymiana, bo tylko w ten sposób uda się zachować normy emisji spalin na odpowiednim poziomie.

Czy można mieszać płyn AdBlue z innymi płynami katalitycznymi, na przykład z Eloys?

Absolutnie nie. Wprawdzie zarówno AdBlue, jak i Eloys, są płynami katalitycznymi, jednak w rzeczywistości różnią się one od siebie tak składem, jak i przeznaczeniem. O ile AdBlue ma za zadanie rozkładać tlenki azotu do azotu i wody, o tyle Eloys służy do wypalania cząstek stałych zanieczyszczeń odkładających się w filtrach FAP. Jakiekolwiek mieszanie tych dwóch płynów czy stosowanie ich zamiennie jest zwyczajnie niedopuszczalne.

Jak należy zachować się w sytuacji awaryjnej, kiedy płyn AdBlue w samochodzie zupełnie się już wyczerpie?

Najlepiej do podobnej sytuacji w ogóle nie dopuszczać. Po to komputer informuje nas z bardzo dużym wyprzedzeniem o momencie, w którym poziom płynu AdBlue spadnie do zera, aby temu zapobiec. Wyjeżdżenie całego zapasu oznacza albo przejście w tryb awaryjny, albo blokadę startu silnika. W oby przypadkach interwencja fachowego serwisu będzie nieunikniona (w tym drugim przypadku również interwencja lawety). Jeśli już zdarzy Wam się wyczerpać cały zapas AdBlue, pamiętajcie, aby nie gasić silnika przed dojechaniem na miejsce. Jeśli wyłączycie motor, zapewne nie uda Wam się go już ponownie uruchomić.