System klimatyzacji to obecnie standard niemal w każdym samochodzie, który w istotny sposób podwyższa komfort podróży. Chyba każdy kierowca docenia przyjemny chłód, który wydostaje się z nawiewów i umila jazdę w upalne dni. Klimatyzacja wpływa także bardzo pozytywnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – brak zaparowanych szyb oraz poprawa samopoczucia i koncentracji kierowcy to niezwykle cenne atuty tego układu.

W samochodach nie wyposażonych fabrycznie w klimatyzację możliwe jest zamontowanie tego układu z zastosowaniem oryginalnych części lub zestawów części zamiennych dedykowanych do montażu w danym modelu auta. Operacja taka to nie łatwy proces, wymaga bowiem ingerencji w układ elektryczny, zamontowania kompresora i chłodnicy zwanej skraplaczem oraz wmontowania do układu wentylacji parownika. Trzeba także zamontować we wnętrzu pojazdu włącznik klimatyzacji oraz wiele innych elementów. W dzisiejszych czasach klimatyzacja nie jest już luksusem, a standardem, którego koszt zamontowania nie jest wygórowany. Dlatego warto rozważyć ten krok, jeśli chcemy cieszyć się przyjemnym chłodem we wnętrzu naszego samochodu.

Budowa klimatyzacji samochodowej

Niezależnie od modelu i marki samochodu, układ klimatyzacji w samochodzie składa się z podstawowych i niezmiennych elementów. Potocznie nazywana przez użytkowników klima działa zawsze na tej samej zasadzie i składa się z poszczególnych podzespołów:

  • Osuszacz (filtr klimatyzacji) – do układu klimatyzacji w czasie prac obsługowych (uzupełniania czynnika, oleju, wymiany kompresora, napraw) dostaje się niewielka ilość wilgoci. Zadaniem osuszacza jest eliminacja wilgoci z układu.
  • Kompresor klimatyzacji (sprężarka) – zapewnienie odpowiedniego obiegu czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji. Kompresor napędzany jest paskiem klinowym bezpośrednio z silnika pojazdu.
  • Skraplacz (chłodnica) – podczas pracy układu skraplacz nagrzewa się, a ciepło to odbierane jest przez opływające go powietrze podczas ruchu pojazdu; czynnik chłodzący przechodzi ze stanu gazowego w stan ciekły.
  • Parownik klimatyzacji – w tym podzespole, który zamontowany jest wewnątrz pojazdu następuje rozprężenie czynnika powodujące obniżenie temperatury. Schłodzone powietrze przepychane wentylatorem przez parownik trafia do wnętrza pojazdu.

Koszty części oraz instalacji systemu klimatyzacji

Cena montażu jest uzależniona od typu i rodzaju urządzenia. Sam montaż klimatyzacji bez części wynosi około 1000 złotych. Czas montażu tego urządzenia może być bardzo różny w zależności od typu klimatyzacji oraz marki i rodzaju samochodu. Montaż urządzenia dostarczonego przez klienta może się także przedłużyć z powodu niekompletności zestawu. Szukanie i sprowadzanie brakującej części może zająć mechanikowi nawet kilka dni. Przeciętnie jednak przy braku jakichkolwiek niespodzianek ze strony zlecającego montaż klimatyzacji zajmuje średnio 2 dni.

Ceny części są oczywiście uzależnione od posiadanego modelu samochodu oraz producenta u którego mamy zamiar kupić potrzebne elementy układu klimatyzacji. Koszt fabrycznie nowej klimatyzacji kompletnej tj. sprężarki klimatyzacji z paskiem klinowym, osuszacza klimatyzacji z czujnikiem ciśnienia, skraplacza klimatyzacji, wentylatora dodatkowego chłodnicy, parownika kompletnego z zaworem rozprężnym oraz wspornika sprężarki i elementów instalacji elektrycznej układu – wynosi od tysiąca złotych i w górę – oczywiście nie polecamy najtańszego rozwiązania, gdyż są to zamienniki gorszej jakości. Warto zainwestować odrobinę więcej i cieszyć się z posiadania dobrych jakościowo podzespołów.

Polecamy przede wszystkim części takich producentów jak: NRF, Delphi, Valeo, Lucas, Hella, Denso, Vemo, Kager oraz Teamec. Są to sprawdzeni producenci, którzy zajmują się produkcją części do układu klimatyzacji od wielu lat. W iParts znajdziecie wyłącznie renomowane marki, którym naprawdę warto zaufać. Części są kompatybilne z większością samochodów, które można spotkać na polskich drogach.

Czy montaż układu klimatyzacji się opłaca?

Warto uświadomić sobie pewną kwestię, że nie chodzi nam o koszty zakupu części i instalacji systemu, a o bezpieczeństwo i komfort w użytkowaniu samochodu. W poniższej tabeli porównaliśmy dla was samochód wyposażony w system klimatyzacji z autem, które tego układu nie posiada. Tylko spójrzcie... 

AUTO Z KLIMATYZACJĄ AUTO BEZ KLIMATYZACJI
Puls kierowcy ulega ustabilizowaniu w momencie, gdy wnętrze pojazdu zostaje odpowiednio schłodzone. Puls jest bardzo wysoki. Podnosi się także temperatura ciała kierowcy – nawet do 39°C. Mózg jest wówczas gorzej zaopatrywany w tlen.
Prawidłowy poziom spostrzegawczości i odpowiedni czas reakcji kierowcy na ewentualne zagrożenia na drodze. Znaczne osłabienie spostrzegawczości kierowcy oraz wydłużony czas reakcji nawet o kilkadziesiąt procent.
Spokojne prowadzenie pojazdu. Brak nerwowości. Większa nerwowość. Częste zmiany pasów ruchu. Gwałtowne manewry. Agresywna jazda.
Brak pośpiechu. Zwiększanie prędkości jazdy w celu szybszego zakończenia podróży i opuszczenia rozgrzanego pojazdu.
Zamknięte szyby pojazdu – brak szkodliwego hałasu z zewnątrz. Uporczywy hałas z powodu otwartych okien.
Filtr przeciwpyłkowy w układzie klimatyzacji zabezpiecza osoby uczulone przed reakcjami alergicznymi. Wszelkie zanieczyszczenia powietrza łącznie ze spalinami z zewnątrz dostają się do wnętrza pojazdu.
Optymalny rozkład temperatur jest odpowiednio dopasowany do użytkownika; wręcz naturalny dla człowieka tzn. cieplejsze nogi chłodniejsza głowa. Rozkład temperatur jest niekorzystny, tzn. ciepła głowa, zimne nogi.