Bezpieczeństwo każdego samochodu jest zależne od szeregu różnych podzespołów, takich jak m.in. układ kierowniczy. Oczywiście, istotny jest także stan hamulców, ogumienia czy amortyzatorów, natomiast w tym aspekcie nieco niedoceniany bywa właśnie układ kierowniczy. Przyjrzyjmy się zatem funkcjonowaniu takich jego elementów jak końcówki drążków kierowniczych i usterkom, które je trapią.

Czym tak w ogóle są końcówki drążków kierowniczych? Są to elementy, których głównym zadaniem jest łączenie zwrotnicy koła z systemem kierowniczym. Końcówki drążków kierowniczych zbudowane są z części elastycznych, nazywanych profesjonalnie przegubami kulowymi. To właśnie dzięki przegubom kulowym możliwy jest ruch zawieszenia koła a także skręty zwrotnicy względem przekładni kierowniczej na stałe zamontowanej w aucie.

Końcówka drążka kierowniczegoWiększość elementów układu kierowniczego to części eksploatacyjne, które zużywają się w trakcie korzystania z auta. Ciężko określić okres eksploatacyjny w przypadku końcówek drążków kierowniczych, ponieważ wszystko zależy od modelu samochodu, producenta części, warunków eksploatacji itp. Nie zmienia to jednak faktu, że warto wiedzieć z jakimi objawami usterek możemy się spotykać i co mogą one oznaczać.

Najpopularniejszymi objawami uszkodzenia części układu kierowniczego są wszelkie hałasy i stukoty z okolic komory silnika. Charakterystyczne dla nich jest to, że słyszymy je niezależnie czy samochód jedzie, czy stoi. Możliwe są także luzy, wibracje i drżenie kierownicy. Gdy zaobserwujemy tego typu symptomy, w pierwszej kolejności sprawdzić należy końcówki drążków kierowniczych. Ich wymiana nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych, natomiast zalecamy zlecić tę usługę profesjonalnemu warsztatowi, ze względu na konieczność ustawienia zbieżności kół na stanowisku pomiarowym do obsługi geometrii zawieszenia.

Należy pamiętać, że nieprawidłowe ustawienie geometrii może stać się przyczyną przedwczesnego zużycia opon i części zawieszenia, wpływa także negatywnie na bezpieczeństwo. Wymiana natomiast polega na podniesieniu samochodu, demontażu koła a także wykręceniu końcówki drążka ze zwrotnicy koła i z drążka kierowniczego. Po wszystkim, montowana jest nowa końcówka drążka kierowniczego w miejsce starej.

Końcówki drążków kierowniczych kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od modelu samochodu i producenta części. Końcówki drążków kierowniczych oferowane są przez takie marki jak chociażby Meyle, TRW, Lemforder, NK, Delphi, Moog, SWAG, Febi Bilstein czy Birth. Tego typu produkty charakteryzują się wysoką jakością i nierzadko wykorzystywane są na tzw. pierwszy montaż.

Wymiana końcówki drążka kierowniczegoHałasy wydobywające się z okolic układu kierowniczego mogą być spowodowane również takimi czynnikami jak zużyte przeguby krzyżowe kolumny kierowniczej, czy niesprawny drążek kierowniczy. W przypadku tego drugiego, usłyszymy stuki z okolic maglownicy i zaobserwujemy gorszą sprawność układu kierowniczego. Zarówno końcówki, jak i same drążki kierownicze są dostępne na rynku części zamiennych i w przypadku popularnych modeli samochodów nie powinno być problemów z kupnem tego typu części. Stopień trudności wymiany drążka zależy w dużej mierze od jego lokalizacji w aucie – czasem demontaż można przeprowadzić korzystając wyłącznie z podnośnika, a w innych przypadkach wymagane jest wyjęcie przekładni. Usługa ta jest już droższa, i zazwyczaj kosztuje w granicach kilkuset złotych. Po wymianie niezbędne jest ustawienie geometrii kół.

Przy okazji wymiany części układu kierowniczego zalecamy także kontrolę stanu pozostałych podzespołów, bowiem zazwyczaj mają one zbliżoną trwałość. Jeśli więc jedna część się zepsuje, bardzo możliwe, że w niedługim czasie da o sobie znać kolejna. Warto także zwrócić uwagę na stan gumowych osłon drążków kierowniczych – być może trzeba będzie je wymienić na nowe.

Powiązane kategorie towarowe: