Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Końcówki drążków kierowniczych – objawy zużycia

Bezpieczeństwo każdego samochodu jest zależne od szeregu różnych podzespołów, takich jak m.in. układ kierowniczy. Oczywiście, istotny jest także stan hamulców, ogumienia czy amortyzatorów, natomiast w tym aspekcie nieco niedoceniany bywa właśnie układ kierowniczy. Przyjrzyjmy się zatem funkcjonowaniu takich jego elementów jak końcówki drążków kierowniczych i usterkom, które je trapią.

Czym tak w ogóle są końcówki drążków kierowniczych? Są to elementy, których głównym zadaniem jest łączenie zwrotnicy koła z systemem kierowniczym. Końcówki drążków kierowniczych zbudowane są z części elastycznych, nazywanych profesjonalnie przegubami kulowymi. To właśnie dzięki przegubom kulowym możliwy jest ruch zawieszenia koła a także skręty zwrotnicy względem przekładni kierowniczej na stałe zamontowanej w aucie.

Końcówka drążka kierowniczegoWiększość elementów układu kierowniczego to części eksploatacyjne, które zużywają się w trakcie korzystania z auta. Ciężko określić okres eksploatacyjny w przypadku końcówek drążków kierowniczych, ponieważ wszystko zależy od modelu samochodu, producenta części, warunków eksploatacji itp. Nie zmienia to jednak faktu, że warto wiedzieć z jakimi objawami usterek możemy się spotykać i co mogą one oznaczać.

Najpopularniejszymi objawami uszkodzenia części układu kierowniczego są wszelkie hałasy i stukoty z okolic komory silnika. Charakterystyczne dla nich jest to, że słyszymy je niezależnie czy samochód jedzie, czy stoi. Możliwe są także luzy, wibracje i drżenie kierownicy. Gdy zaobserwujemy tego typu symptomy, w pierwszej kolejności sprawdzić należy końcówki drążków kierowniczych. Ich wymiana nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych, natomiast zalecamy zlecić tę usługę profesjonalnemu warsztatowi, ze względu na konieczność ustawienia zbieżności kół na stanowisku pomiarowym do obsługi geometrii zawieszenia.

Należy pamiętać, że nieprawidłowe ustawienie geometrii może stać się przyczyną przedwczesnego zużycia opon i części zawieszenia, wpływa także negatywnie na bezpieczeństwo. Wymiana natomiast polega na podniesieniu samochodu, demontażu koła a także wykręceniu końcówki drążka ze zwrotnicy koła i z drążka kierowniczego. Po wszystkim, montowana jest nowa końcówka drążka kierowniczego w miejsce starej.

Końcówki drążków kierowniczych kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od modelu samochodu i producenta części. Końcówki drążków kierowniczych oferowane są przez takie marki jak chociażby Meyle, TRW, Lemforder, NK, Delphi, Moog, SWAG, Febi Bilstein czy Birth. Tego typu produkty charakteryzują się wysoką jakością i nierzadko wykorzystywane są na tzw. pierwszy montaż.

Wymiana końcówki drążka kierowniczegoHałasy wydobywające się z okolic układu kierowniczego mogą być spowodowane również takimi czynnikami jak zużyte przeguby krzyżowe kolumny kierowniczej, czy niesprawny drążek kierowniczy. W przypadku tego drugiego, usłyszymy stuki z okolic maglownicy i zaobserwujemy gorszą sprawność układu kierowniczego. Zarówno końcówki, jak i same drążki kierownicze są dostępne na rynku części zamiennych i w przypadku popularnych modeli samochodów nie powinno być problemów z kupnem tego typu części. Stopień trudności wymiany drążka zależy w dużej mierze od jego lokalizacji w aucie – czasem demontaż można przeprowadzić korzystając wyłącznie z podnośnika, a w innych przypadkach wymagane jest wyjęcie przekładni. Usługa ta jest już droższa, i zazwyczaj kosztuje w granicach kilkuset złotych. Po wymianie niezbędne jest ustawienie geometrii kół.

Przy okazji wymiany części układu kierowniczego zalecamy także kontrolę stanu pozostałych podzespołów, bowiem zazwyczaj mają one zbliżoną trwałość. Jeśli więc jedna część się zepsuje, bardzo możliwe, że w niedługim czasie da o sobie znać kolejna. Warto także zwrócić uwagę na stan gumowych osłon drążków kierowniczych – być może trzeba będzie je wymienić na nowe.

Powiązane kategorie towarowe:

Popularne z kategorii Końcówki drążków kierowniczych

Drążek kierowniczy poprzeczny LEMFÖRDER 21153 02
66,00 zł
4.8 (8 ocen)
Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego FEBI BILSTEIN 19812
43,00 zł
5.0 (14 ocen)
Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego FEBI BILSTEIN 19814
43,00 zł
5.0 (14 ocen)
Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego LEMFÖRDER 31942 02
93,00 zł
4.8 (8 ocen)
Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego FEBI BILSTEIN 21284
54,00 zł
5.0 (14 ocen)
Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego FEBI BILSTEIN 21283
54,00 zł
5.0 (14 ocen)
Końcówki drążków kierowniczych w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Końcówki drążków kierowniczych pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Końcówki drążków kierowniczych
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
12 komentarzy
Witam, nic mi nie stukało, nic nie pukało, jechał prosto, nie darł opon a przeglądu nie dostałem. Winne były końcówki drążka kierowniczego które u mnie dopiero na szarpaku tym co skręca przednie koła na "siłę" pokazały zużycie ruchem do góry i na dół.
Jak wymiana takich części , to tylko w Auto Master Gdynia. Warto pamiętać, by wymieniać takie rzeczy regularnie co jakiś czas.
Nie trzeba dużo kombinować wystarczy pół roku po przeglądzie skoczyć na przegląd samego zawieszenia.....myślę też że powinniśmy takie przeglądy warunkować stanem podwozia i ilością przejeżdżanych rocznie kilometrów......
Szukając przyczyny stuków z okolic komory silnika natrafiłem na ten artykuł. Faktycznie okazało się, że przyczyną były końcówki drążka kierowniczego
Raz miałem tak że czułem stukanie ale to okazało się coś innego niż drążek natomiast tydzień temu to już było ewidentne dlatego pojechałem do mechanika do warsztatu i naprawiłem usterkę wymieniając drążek.
Mi na przeglądzie powiedział że to sworznie, a to były drążki kierownicze...
wymiana końcówek jest prosta, ale później trzeba ustawić zbieżność
Pamiętajmy, że nie zawsze tłuczenie czy drżenie kierownicy może być spowodowane zużytymi końcówkami drążków. Jest wiele czynników, które na to wpływają, dlatego przed wymianą dokładnie sprawdźmy wszystkie elementy.
tłucze, terepie i strasznie stuka na nierównej drodze - wiem z doświadczenia bo musiałem wymienić obydwa
Mi na przeglądzie wyszło że mam obydwie końcówki do wymiany bo kola zaczynały się już powoli rozbiegać w dwie strony. Czyli wniosek taki, żeby częściej kontrolować niż raz do roku.
Stuka i się tłucze - takie są objawy popsutej końcówki drążka kierowniczego. Wiem z doświadczenia.
Teraz już będę wiedział co i jak z tymi końcówkami. Bardzo przydatny artykuł!

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze