Wybierz markę:
Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy
Sprawne i łatwe kierowanie samochodem za pomocą układu kierowniczego to kwestia priorytetowa dla każdego kierowcy. Jest jeden z tych systemów, obok jednostki napędowej oraz układu hamulcowego, który ma wpływ na bezpieczną i efektywną jazdę samochodem. Na prawidłową pracę układu kierowniczego oprócz kolumny kierowniczej, przekładni, mechanizmu zwrotniczego oraz kilku innych elementów ma wpływ również czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy.
Czujnik kąta skrętu koła kierownicy w samochodzie
Specyfika oraz marka poszczególnego modelu samochodu ma wpływ na miejsce zabudowy czujnika kąta skrętu koła kierownicy. Zazwyczaj ten element można spotkać w górnej części wału koła kierownicy bezpośrednio pod kołem. Czujnik skrętu kierownicy montowany jest także w zespołach przełączników, w różnych miejscach kolumn kierowniczych lub przy przekładniach kierowniczych. W przypadku każdego czujnika kąta skrętu wymagane jest przeprowadzenie jego adaptacji w sytuacji, gdy jest on wymieniany, demontowane jest koło kierownicy posiadające zintegrowany z nią czujnik, w momencie wymiany modułu systemu ESP lub gdy wystąpi przerwa w zasilaniu czujnika.
Sposób działania czujnika kąta skrętu koła kierownicy
Czujnik kąta skrętu umożliwia określenie wybranego przez kierowcę kątowego położenia koła kierownicy. Wszelkie informacje o zmianie kątowego położenia kierownicy są przekazywane poprzez magistralę CAN lub za pomocą przewodów sygnałowych do odpowiednich układów w samochodzie, jak np.: systemu dynamiki jazdy, układu wspomagania, systemów ABS/ASR/ESP, oświetlenia samochodu czy też układu mierzącego odległość do pojazdu znajdującego się przed samochodem. Czujnik kąta skrętu koła kierownicy może występować w różnych wersjach konstrukcyjnych. Obecnie na rynku dostępne są czujniki pracujące na zasadzie magnetorezystencji, fotokomórki, w oparciu o czujnik Halla czy też na zasadzie potencjometru.
Typowe usterki czujnika kąta skrętu koła kierownicy
Uszkodzony czujnik kąta skrętu koła kierownicy może objawiać się w różny sposób. Zazwyczaj już o awarii informuje nas żółta kontrolka paląca się na desce rozdzielczej. Może również pojawić się brak wspomagania układu kierowniczego, nastąpi przygasanie świateł, a także przerywana praca różnych systemów elektrycznych, jak np. podgrzewania foteli czy też awarii regulacji szyb w samochodzie. Może również dojść do zbyt nadmiernego wspomagania kierownicy oraz nienaturalnych dźwięków pojawiających się podczas kręcenia kierownicą. Tego typu usterkami powinien się zająć wyspecjalizowany serwis samochodowy. Niezalecane jest, szczególnie mało doświadczonym kierowcom, ingerowanie w ten układ na własną rękę.
Popularni producenci czujników skrętu koła kierownicy
- Febi Bilstein
- Bosch
- Topran
- SWAG
- Meat&Doria
- Hella
- Blue Print
- ERA
- Metzger
- Bugiad
- Sidat
- Esen SKV
- DT
- STARK
Tani czujnik kąta skrętu koła kierownicy? W iParts.pl znajdziesz wysokiej jakości elementy, pochodzące od godnych zaufania producentów, w najniższych rynkowych cenach. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową auta. Po chwili otrzymasz pełną listę elementów dostępnych w naszym sklepie.
Oferujemy wyłącznie sprawdzone czujniki kąta skrętu koła kierownicy do najróżniejszych marek samochodów. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
FAQ
Zadaniem czujnika skrętu koła kierownicy jest odczytywanie oraz określanie wybranego przez kierowcę kąta położenia kierownicy. Informacja tam jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania systemów bezpieczeństwa, np. ESP czy pomiaru odległości od poprzedzającego nas pojazdu, a także dodatkowych funkcji, np. doświetlania zakrętów.
Czujnik skrętu koła kierownicy stale odczytuje położenie i wszystkie ruchy kierownicą. Informacje, które pozyskuje przekazywane są za pomocą magistrali CAN do komputera samochodu, skąd czerpane są przez inne systemy.
Czujniki te charakteryzują się sporą wytrzymałością, jednak zdarzają się awarie. Może dojść do uszkodzenia mechanicznego podczas rozbierania kolumny kierownicy lub awarii układu elektronicznego. Objawami będzie wyłączenie lub nieprawidłowe działanie systemów, np. doświetlania zakrętów czy ESP i z pewnością na liczniku pojawi się kontrolka informująca nas o problemie.
W większości modeli samochodów czujnik kąta kierownicy zamontowany jest na kolumnie kierownicy lub bezpośrednio w jej okolicy. Często zdarza się więc, że musimy zdjąć koło kierownicy by dostać się do tych elementów i móc je swobodnie wymienić. Po wymianie części powinniśmy wykonać jej kalibrację.
Tak. Często procedura ta musi zostać wykonana ręcznie. Producenci samochodów często publikują informacje o tym, jak należy tego dokonać. Przeważnie należy wykonać sekwencję ruchów kołem kierownicy i zweryfikować, czy wszystkie systemy działają poprawnie.
Czujniki kąta skrętu koła kierownicy odpowiadają za wiele ważnych funkcji w naszym samochodzie. W sklepie znajdziemy szeroki wybór czujników dedykowanych do większości samochodów poruszających się po naszych drogach. Ceny czujnika skrętu koła kierownicy wahają się od 230 do 250 zł.