Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy

Sprawne i łatwe kierowanie samochodem za pomocą układu kierowniczego to kwestia priorytetowa dla każdego kierowcy. Jest jeden z tych systemów, obok jednostki napędowej oraz układu hamulcowego, który ma wpływ na bezpieczną i efektywną jazdę samochodem. Na prawidłową pracę układu kierowniczego oprócz kolumny kierowniczej, przekładni, mechanizmu zwrotniczego oraz kilku innych elementów ma wpływ również czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy.

Czujnik kąta skrętu umożliwia określenie wybranego przez kierowcę kątowego położenia koła kierownicy. Wszelkie informacje o zmianie kątowego położenia kierownicy są przekazywane poprzez magistralę CAN lub za pomocą przewodów sygnałowych do odpowiednich układów w samochodzie, jak np.: systemu dynamiki jazdy, układu wspomagania, systemów ABS/ASR/ESP, oświetlenia samochodu czy też układu mierzącego odległość do pojazdu znajdującego się przed samochodem.

Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy może występować w różnych wersjach konstrukcyjnych. Obecnie na rynku dostępne są czujniki pracujące na zasadzie magnetorezystencji, fotokomórki, w oparciu o czujnik Halla czy też na zasadzie potencjometru. Czujnik kąta skrętu mogą być instalowane zarówno w górnej części wału koła kierownicy bezpośrednio pod kierownicą, jak i w zespołach przełączników, w różnych częściach kolumny kierowniczej lub w pobliżu przekładni kierowniczej.

W przypadku każdego czujnika kąta skrętu wymagane jest przeprowadzenie jego adaptacji w sytuacji, gdy jest on wymieniany, demontowane jest koło kierownicy posiadające zintegrowany z nią czujnik, w momencie wymiany modułu systemu ESP lub gdy wystąpi przerwa w zasilaniu czujnika.