10000+ produktów
Gdy awarii ulegnie przekładnia kierownicza, nazywana również maglownicą, lub pompa wspomagania, trzeba się liczyć nie tylko z dość dużymi kosztami, ale również z tym, że Twój samochód nie będzie się nadawał do dalszej eksploatacji. Aby szybko uruchomić pojazd i cieszyć się z dalszej jazdy, potrzebujesz dobrej jakości części zamiennych. W iParts.pl znajdziesz najlepsze przekładnie kierownicze oraz pompy wspomagania w atrakcyjnych cenach rynkowych.
Współczesne samochody posiadają różnego rodzaju aktywne systemy wspomagania, które są kompatybilne z układami stabilizacji toru jazdy, a także są już w stanie same zaparkować samochód oraz pomagać nam na przykład podczas jazdy w korku lub po autostradzie. Jednak te wszystkie nowinki techniczne nie mają wpływu na to, jak zbudowany jest typowy układ kierowniczy. Tak naprawdę, nie różni się on pod względem mechanicznym od tych układów, które były produkowane kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Przekładnia kierownicza to nadal rozwiązania zębatkowe lub śrubowo-kulkowe oraz ślimakowe, które są podłączone do kolumny kierowniczej na sztywno. Wyjątek stanowią tutaj systemy typu steer-by-wire, w przypadku których kąt skrętu kierownicy odczytywany przez czujnik jest przetwarzany przez centralkę i przekazywany dalej do aktuatorów przesuwających drążki kierownicze.
Przekładnia kierownicza odpowiedzialna jest za przenoszenie ruchu obrotowego koła kierownicy na specjalny mechanizm zwrotniczy, a w dalszej kolejności na koła pojazdu. W zdecydowanej większości samochodów, za proces ten odpowiedzialna jest zębatkowa przekładnia kierownicza, która często nazywana jest także maglownicą. Oprócz zębatkowej przekładni kierowniczej, w pojazdach montowane są także przekładnie ślimakowe, ze ślimakiem globoidalnym oraz przekładnie śrubowo-kulowe.
Na czym polega działanie zębatkowej przekładni kierowniczej? W dużym uproszczeniu, praca przekładni oparta jest o zazębiające się koła zębate. Co ciekawe, przekładnie kierownicze są bezobsługowe – oznacza to, że w trakcie eksploatacji auto nie będą wymagały ingerencji kierowcy, aż do momentu ich uszkodzenia. Maglownice posiadają smar stały, odpowiedzialny za minimalizację oporów ruchu całego mechanizmu. Zębatkowe przekładnie kierownicze mogą być stosowane wyłącznie w samochodach z zawieszeniem niezależnym. Co do pompy wspomagania, to jest to jeden z najważniejszych elementów mechanicznego układu wspomagania kierownicy. Układ ten wspomaga siłę mięśni człowieka podczas operowania kierownicą, czyli w zdecydowany sposób pomaga w zmianie toru jazdy na skutek obrotu kierownicą.
Pompa wspomagania pracuje cały czas, niezależnie od tego, czy w danym momencie wykonywany jest ruch kierownicą. Jeżeli chodzi o samochody osobowe, to tutaj wyróżniamy dwa główne rodzaje układu wspomagania kierownicy – hydrauliczne oraz elektryczne. W hydraulicznych układach wspomagania, pompa napędzana jest za pośrednictwem paska klinowego lub paska klinowego wielorowkowego. Wewnątrz pompy znajduje się wirnik, który obraca się na łopatkach. Wśród wad hydraulicznego układu wspomagania z pewnością należy wymienić zwiększony poziom zużycia paliwa, nawet o 0,5 litra na każde pokonane 100 km. Awaria pompy wspomagania najczęściej kończy się wymianą tej części na nową. Elektryczny układ wspomagania samochodu jest znacznie oszczędniejszy, w porównaniu z hydraulicznym. Uzyskiwana z alternatora energia jest wystarczalna do zasilania całego układu, co nie odbija się aż tak znacznie na wynikach spalania naszego pojazdu. Eliminacja układu hydraulicznego sprawia, że elektryczny układ wspomagania jest mniej skomplikowany, co przekłada się na zwiększoną prostotę działania, a dodatkowo zajmuje o wiele mniej miejsca w samochodzie i jest tańsze w produkcji. Czynniki te sprawiają, że jest to zdecydowanie najczęściej stosowany układ wspomagania we współcześnie produkowanych autach osobowych.
Przekładnia kierownicza może ulec awarii z różnych przyczyn. Najczęściej są to zanieczyszczenia w postaci pyłu czy piasku, które przedostają się pod osłony przekładni i zaczynają powoli, lecz systematycznie, uszkadzać listwę zębatą oraz inne elementy z nią współpracujące. Innym niszczycielskim czynnikiem jest woda. Nieszczelna listwa przekładni w wyniku działania wilgoci, zaczyna korodować, czego efektem jest m.in. zniszczenie zębów przekładni. Przekładnie kierownicze są również mało odporne na uszkodzenia mechaniczne, nieodpowiednio wyważone koła oraz luzy w układzie kierowniczym.
Pompy wspomagania układu kierowniczego to także elementy, które wymagają systematycznego serwisowania oraz odpowiedniej eksploatacji. W ich przypadku do awarii dochodzi zazwyczaj na skutek zbyt niskiego ciśnienia w układzie, jego zapowietrzenia, przegrzania lub zbyt małej ilości płynu w układzie. W sytuacjach ekstremalnych może dojść do całkowitego braku wspomagania, co może być wynikiem uszkodzenia pompy na skutek jej zatarcia lub zerwania napędzającego ją paska klinowego.
Interesuje Cię tania przekładnia kierownicza lub tania pompa wspomagania? W iParts.pl znajdziesz wszystko, czego szukasz. Oczywiście, tania nie znaczy gorszej jakości. Oferujemy wyłącznie wysokiej klasy części pochodzące od sprawdzonych i godnych zaufania producentów.
iParts.pl to sklep, w którym znajdziesz największą ofertę przekładni kierowniczych oraz pomp wspomagania do najróżniejszych marek samochodów. Wszystkie produkty, które znajdziesz w naszym sklepie, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów oraz szybką realizację zamówienia.