Jakie amortyzatory? Gazowe czy olejowe?

Przeglądając strony internetowe, zwłaszcza fora, łatwo można się natknąć na posty użytkowników mających problem wyboru pomiędzy amortyzatorami gazowymi, a olejowymi. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości w tej kwestii i przedstawić wady i zalety poszczególnych opcji.

Na początku należy zaznaczyć, że amortyzatory stricte gazowe nie występują na rynku – jest to pewnego rodzaju skrót myślowy. Prawidłowa nazwa brzmi amortyzatory gazowo-olejowe, ponieważ olej od gazu rozdzielony jest dodatkowym, ruchomym tłokiem, dlatego nie dochodzi do pienienia oleju. Głównymi zaletami tychże amortyzatorów jest usztywnienie samochodu (są stosunkowo twarde), a także zwiększona przyczepności kół. W porównaniu do amortyzatorów olejowych są też znacznie bardziej wytrzymałe i trwałe. Amortyzatory olejowo-gazowe wykonuje się w dwóch technologiach, jako nisko- bądź wysokociśnieniowe. Im wyższe ciśnienie gazu, tym szybsza praca amortyzatora, dlatego zwykle poleca się je dla kierowców mających tendencję do jazdy szybszej, sportowej.

Amortyzatory olejowe natomiast ustępują konkurencji technologicznie (są po prostu starsze), mają za to dwie, podstawowe zalety – są bardziej komfortowe i tańsze zarazem. Dzięki amortyzatorom olejowym zawieszenie staje się bardziej „miękkie” i komfortowe. Dzięki temu kierowcy preferujący jazdę spokojniejszą i wygodniejszą cenią właśnie ten rodzaj amortyzatorów. Niestety, podczas intensywnej jazdy na nierównościach może dojść do spienienia się oleju w amortyzatorze, tym samym stopniowo traci on skuteczność tłumienia drgań.

Sporo użytkowników ma też problem w kwestii doboru producenta amortyzatorów. Generalnie, największe uznanie wśród kierowców i fachowców mają takie marki jak KYB (Kayaba), Monroe, Sachs, Bilstein, Delphi. Amortyzatory KYB projektowane na rynek części zamiennych, produkowane są w tych samych fabrykach oraz przy wykorzystaniu tej samej technologii oraz systemów kontroli jakości, co amortyzatory montowane jako oryginalne wyposażenie fabryczne. Amortyzatory wyposażone są w zespoły zaworowe o zwiększonej efektywności, zaprojektowane tak, aby po zamontowaniu w pojeździe kompensować zużycie innych elementów układu jezdnego w celu przywrócenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Natomiast fani aut niemieckich, od lat doceniają przede wszystkim dwie marki – amortyzatory Bilstein oraz amortyzatory Sachs. Wykorzystywane są tam najwyższej jakości materiały i metody, aby zapewnić niskie zużycie i odporność na korozję. Amortyzatory Sachs gwarantują ten sam poziom bezpieczeństwa i komfortu, które można znaleźć w nowym pojeździe. Oznacza to nie tylko niezawodną ochronę przed kamieniami, korozją i innymi wpływami środowiska, ale są także przyjazne dla środowiska. Natomiast kolejny czołowy producent amortyzatorów Bilstein znany jest z wysoko cenionych zestawów do zawieszeń sportowych w wielu różnych odmianach oraz najwyższej klasy specjalistycznych kolumn (amortyzator ze sprężynami) z możliwością płynnej regulacji wysokości oraz charakterystyki tłumienia.

Mamy nadzieję, że powyższe rady pomogą Państwu podjąć decyzję jakie amortyzatory wybrać do swojego auta, tak aby służyły długo a jazda była bezpieczna i komfortowa.

W trosce o Twoje auto, iParts.pl zadbał o kompletną ofertę na poszczególne elementy zawieszenia. Wszystkie produkty, które znajdziesz w naszym sklepie są najwyższej jakości. Wśród nich znaleźć można m.in.:

...i wiele, wiele innych. Serdecznie zapraszamy do zakupów.


    

Komentarze

amortyzatory
volvo 850
,
20.07.2017
Odpowiedz
Tylko Bilstein albo Koni jak kogoś stać. Warto zainwestowc.
amortyzatory
Pierot
,
06.02.2017
Odpowiedz
Amortyzatory są bardzo ważne w samochodzie. Przy zużyciu to lepiej kupić nowe niż ze szrotu używane. Wiem co mówię bo raz tak kupiłem i już nigdy nie popełnię tego samego błędu. Ogólnie ciekawy artykuł warty przeczytania.
Amorki
Krzysztof
,
01.02.2017
Odpowiedz
Nawet kiepski nowy amortyzator będzie się spisywał znacznie lepiej niż najlepszy zużyty, więc proszę się nie podniecać różnicą za bardzo... Panie Zbigniewie 58% to już złom w porównaniu do nówki....w aucie z 2003r. wymieniłbym wszystkie sprężyny i amorki na coś dobrego jako ostateczne podtrzymanie życia do przerdzewienia...
Amorki KYB
Zbigniew
,
24.11.2016
Odpowiedz
W audi a4 b6 z 2003 roku są zamontowane mam gazowe KYB wyprodukowane w Hiszpanii. Licznik wskazuje 280 000 km. Na ostatnim przeglądzie sprawność amortyzatorów to 58%. Musiałem wymienić jeden z odbojów gumowych. Sądzę, że jeszcze wiele kilometrów przed nimi. Pozdrawiam :)
Bardzo przydatny artykuł
Kuba
,
13.08.2016
Odpowiedz
Bardzo dobry i przydatny artykuł!!
jedna półka
Digi
,
12.08.2016
Odpowiedz
Sachs i KYB to jedna półka, ale jeśli miałbym wybierać to pewnie zdecydowałbym się na Sachsa.
KYB
Rysiek
,
03.08.2016
Odpowiedz
Zamontowałem w swoim aucie amortyzatory KYB, które sprawują się świetnie. Nie wiem dokładnie jakie miałem wcześniej, ale teraz jazda autem stała się bardziej komfortowa.
SACHSY
Majka
,
24.03.2016
Odpowiedz
Wspomniany w tekście Sachs to czołówka jeśli chodzi o amortyzatory moim zdaniem, gorąco polecam. Co do samego tekstu to bardzo wartościowy i warto przeczytać.
Producent swoją drogą...
Ula
,
02.03.2016
Odpowiedz
Co do tego jakiego producenta wybrać... oczywiście jest to istotna kwestia ale ważne też jest żeby kupować części u sprawdzonego sprzedawcy bo podróbek na rynku nie brakuje i można się nadziać na mega okazję a później okazuje się że amortyzatory padł po kilku tys. km.
Sachs
Sławek
,
24.02.2016
Odpowiedz
Z wymienionych tutaj używałem Sachsa i muszę przyznać, że w porównaniu do poprzednich amortyzatorów (nie pamiętam marki ale jakieś nieznane) różnica jest kolosalna. No i oczywiście ja wybieram gazowe, większy komfort moim zdaniem.

Dodaj swój komentarz